dynamo aandrijven met Stuart James Coombes

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

P Michels

dynamo aandrijven met Stuart James Coombes

Berichtdoor P Michels » vr mar 20, 2009 3:13 pm

Goedemiddag,

Ik heb gietstukken liggen voor een james Coombes en wil met die machine straks een dynamo aandrijven.
Wie heeft ervaring met een dergelijke machine (geldt natuurlijke ook met de Beam of Victoria) en weet of er voldoende vermogen wordt ontwikkeld bij 3 bar en max 100 omw/min.

alvast dank voor uw info
groeten, peter

Ruud60

Berichtdoor Ruud60 » za jun 27, 2009 7:19 pm

Hallo,

Ik heg geen ervaring met de James Coombes of andere stoommachines van Stuart maar wil toch even wat plaatsen.

Ik heb zelf een keer een stappenmotor gekocht bij www.stappenmotor.nl. Deze laat een fietslamp van 6 volt 2,4W (voorlamp) op volle sterkte branden bij ongeveer 550 toeren per minuut. Dit toerental heb ik gehaald met de Neptun van Regner. boringXslag is 12X18mm Er zat geen vertraging of versnelling tussen. De dynamo zat rechtstreeks op de as van de stoommachine.

Ik weet niet wat het vermogen van de James Coombes is, maar ik denk dat deze wel veel koppel heeft vergeleken met mijn stoommachine. Ik lees op de site van Stuart een boringXslag van 25X50mm. Je zou het eens met een lampje van 1,5 volt kunnen proberen. Ik zou niet een te grote stroom vragen omdat dit soort motoren een hoge elektrische weerstand hebben. Ik zou niet (ver) boven een halve ampére komen. Je zou ook een versnelling van de stoommachine naar de stappenmotor kunnen maken. Dit kost echte erg veel kracht van de stoommachine.

Stappenmotoren moeten het hebben van koppel en niet van hoge toerentallen zoals bij een gewone dynamo. Stappenmotoren zitten vaak in printers of copieerapparaten. Verder zou ik eens op internet zoeken naar "dynamo" en "stappenmotor". Je moet wel snappen hoe een stappenmotor werkt en waarvoor ze gebruikt worden voordat je goed kunt aansluiten. Er komen meestal vier zes of acht draden uit.

Je zou ook naar LED's kunnen kijken Ze bestaan in verschillende kleuren waaronder warm wit. Deze werken meestal op ongeveer drie volt en gebruiken zeer weinig stroom. Je moet wel letten op de hoek waarmee ze schijnen omdat ze vaak een beetje een gebundelde lichtstraal geven. Ze stralen niet mooi zond zoals een gloeilamp.

mw8cx

Berichtdoor mw8cx » za dec 18, 2010 10:34 pm

je hebt een dynamo van stuart maar ze zeggen dat hij nog in ontwikkeling is.

maar heb hem ergens te koop zien staan maar weet niet meer waar.
sorry,
als mensen denken dat dieren niet kunnen voelen voelen dieren dat mensen niet kunnen denken.

john

Berichtdoor john » ma dec 20, 2010 9:49 am

Kijk anders ook eens naar een naafdynamo van een fiets.

laag toerental, moet een paar lampjes of led`s kunnen laten branden.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

P Michels

Berichtdoor P Michels » zo jan 23, 2011 1:47 pm

Kijk anders ook eens naar een naafdynamo van een fiets.

laag toerental, moet een paar lampjes of led`s kunnen laten branden.

Dank voor jullie reacties. Ik zal me eens gaan verdiepen in het gebruik van een stappenmotor.

mvg peter

Terug naar “Stationaire machines”