project

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

arttext
Contacteer:

project

Berichtdoor arttext » ma feb 18, 2013 2:06 pm

Hallo,
Ik ben bezig met een restauratieproject, voor een tableau met een kleine (oscillatie) machine, een liggend Mamod machientje en grotere twee cylinder.
Het geheel gaat worden gevoed door een electrische Wilesco ketel, die ik helemaal uit elkaar heb gehaald en opnieuw ga solderen met tin/koper omdat het risico van droogkoken bij een electrische ketel wat groter is. Er komen leidingen bij en 3 kraantjes omdat de ketel waarschijnlijk niet genoeg druk kan maken voor alles tegelijk.
Ik heb een paar vragen:
  1. Graag zou ik willen weten wat voor soort/categorie twee cylinder stoommachine dit is. (Het was een impuls aankoop :D )
    Leveranciers voor pijp en afsluiters, koppelingen etc. die ik gevonden heb zijn Sauerbier en GWH. Nog meer tips?
    Hoe buig je 4mm pijp, zijn er kleine pijpenbuigertjes? Nog algemene tips?
Ruud

[center]Afbeelding

arttext
Contacteer:

eerste test

Berichtdoor arttext » do feb 28, 2013 12:00 am

eerste test; waarschijnlijk levert de ketel niet voldoende stoom:

Afbeelding

http://m.youtube.com/watch?feature=plcp&v=We3qHaAUvHE

arttext
Contacteer:

cylinderkop

Berichtdoor arttext » do feb 28, 2013 2:27 pm

Om een lekkage in de cylinderkop te kunnen bestrijden heb ik deze eraf gehaald.
De lekkage zit in de schroefdraad van het kleppenhuis dat wat los zat. Als ik dat aan draai zal het waarschijnlijk goed komen en anders kan ik er altijd nog teflon tussen zetten. Toch?
Maar ik heb een andere vraag:
Op de rand van de cylinder (zie foto) zit een wat donkere substantie. Is dat oude gekoekte olie of een vloeibare pakking en als dat laatste waar is, wat moet ik er dan tussen doen?

Ruud

Afbeelding

arttext
Contacteer:

ketel

Berichtdoor arttext » vr mar 01, 2013 10:25 pm

Welnu, hier is de nieuwe ketel. Hij meet 370mm loa en 270mm hoog.
4mm staal. Volgende week ga ik weer terug en dan monteren we een fluit en een dubbele kraan (één doorvoer en één afblaas overdruk) en wat verloopjes naar mijn uiteindelijke 4mm pijpsysteem.

Ruud

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

arttext
Contacteer:

makeover

Berichtdoor arttext » ma mar 04, 2013 12:58 am

Druk weekeinde gehad;

Ketel ontkalkt daarna helemaal gestript, all oude verflagen er af, brons en koper appendages zichtbaar gemaakt. Gespoten met 800C verf (eerst spuiten, uurtje drogen en dan op 160C een uurtje moffelen). Zwart weer, maar de veiligheid in zilver.
Morgen de ketel op de vuurkorf (demontabel) met twee messing strips vastzetten en ergens later in de week de aansluitingen, fluit, stoomkraan en afblaasventiel monteren.
Ik zoek nog een klein oliepotje dat ik in een 10mm koperen leiding kan monteren, (gaatje; draad tappen) of een potje met een blokje eronder dat ik in de kleine leiding kan monteren.

Ruud

Afbeelding

arttext
Contacteer:

ketel

Berichtdoor arttext » ma mar 04, 2013 8:21 pm

Vandaag, tijdens het demonteren van het kijkglas, ter controle van de pakkingen (aan de vooravond van verdere testen) brak het kijkglas. Ik heb geen enkele hoop op vervanging van die specifieke maat. De conditie van de glaspakkingen, gekoppeld aan de door Harm en Dirk gezaaide twijfels leken een mij een sein van een hogere macht om deze ketel toch maar niet in gebruik te nemen. En zo zal geschieden. Hij ruste in vrede. Ik heb,zij het kortstondig, veel arbeidsvreugde beleefd aan het opknappen ervan en heb een mooie foto als herinnering.
Dat gezegd hebbende, blijf ik op het vinkentouw voor een ketel met voldoende puf om de twin te laten draaien (iemand een leuke ketel met certificaat? En zal tevens eens informeren wat dat nou kost; een nieuwe ketel voor de twin.

Ruud

Afbeelding

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » di mar 05, 2013 2:22 am

Wat jammer nauw Ruud, ik vond het een mooi setje, maar haak je niet wat te snel af ? :evil:
Ik moet je vertellen dat ik geen expert ben op dit gebied, maar als ik zo naar de foto kijk, heb ik het idee dat het glas gewoon schuin zit maw die 2 koperen appendages zitten niet recht tegenover elkaar en daar zit hem misschien wel de "kneep" (of het is vertekening van de foto).
Nu heeft hier een hele tijd terug ook al iets over die kijkglazen gestaan. Er is een firma bij onze oosterburen die alle lengtes en diktes leverd, dus.......
Misschien weet "Gep" wel welke ik bedoel. Hij weet een heleboel :oops:
Suc6 verder en dat ding moet draaien en gooi dat kruis maar in de afvalbak.
mvg,
Cor. 8)
ps. misschien ff zoeken op "peilglas of kijkglas" hier op het forum.
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

arttext
Contacteer:

Berichtdoor arttext » di mar 05, 2013 2:28 am

Wat jammer nauw Ruud, ik vond het een mooi setje, maar haak je niet wat te snel af ? :evil:
Ik moet je vertellen dat ik geen expert ben op dit gebied, maar als ik zo naar de foto kijk, heb ik het idee dat het glas gewoon schuin zit maw die 2 koperen appendages zitten niet recht tegenover elkaar en daar zit hem misschien wel de "kneep" (of het is vertekening van de foto).
Nu heeft hier een hele tijd terug ook al iets over die kijkglazen gestaan. Er is een firma bij onze oosterburen die alle lengtes en diktes leverd, dus.......
Misschien weet "Gep" wel welke ik bedoel. Hij weet een heleboel :oops:
Suc6 verder en dat ding moet draaien en gooi dat kruis maar in de afvalbak.
mvg,
Cor. 8)
ps. misschien ff zoeken op "peilglas of kijkglas" hier op het forum.
Nou, ik heb zoveel reacties gehad, hartverwarmend, dat ik nu alle opties toch weer even open hou.
  • Iemand is aan het bekijken wat een nieuw te bouwen ketel zou moeten kosten,
  • van het Engelse forum kreeg ik een aanbod om te bekijken of mijn glas in een bestaande bestelling aan een fabriek kon worden gevoegd,
  • een ander Engels forum lid bood mij een gecertificeerde ketel aan

Gep Engler
Contacteer:

Berichtdoor Gep Engler » di mar 05, 2013 11:40 pm

....... Misschien weet "Gep" wel welke ik bedoel. Hij weet een heleboel ......
Als Cor mij inderdaad bedoelt (volgens mij is er maar één op dit forum met mijn voornaam), dan is dat wel erg veel eer, en zou ik dus zelfs bekend zijn in het verre Indonesië, het geboorteland van mijn moeder.
En dat levert me dan ook de morele verplichting om dat waar te maken!
Dus daar gaat ie dan. Kijk eens bij Rob Sauerbier in Zierikzee: http://www.sauerbiermodelbouw.nl/
Voor peilglazen: http://www.sauerbiermodelbouw.nl/catalo ... ehoren.pdf (Pagina nummer gecorrigeerd: Catalogus blz. 26 = PDF blz. 9).
Nu is Zierikzee een eind van Amsterdam, maar voor zo ver ik weet, verzenden ze ook.
En hier http://www.sauerbiermodelbouw.nl/evenementen.html staat op welke evenementen ze aanwezig zijn. Vooraf even opbellen, en ze nemen het voor je mee.

En dan meteen ook een vraagje: ik ben toch wel nieuwsgierig waar Ruud die ketel van de foto's heeft opgeduikeld.
Ik wens Ruud veel succes met dit project!

Met vriendelijke groet,
Gep
http://home.kpn.nl/gep2/
Laatst gewijzigd door Gep Engler op wo mar 06, 2013 10:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

arttext
Contacteer:

Berichtdoor arttext » di mar 05, 2013 11:52 pm

....... Misschien weet "Gep" wel welke ik bedoel. Hij weet een heleboel ......
Als Cor mij inderdaad bedoelt (volgens mij is er maar één op dit forum met mijn voornaam), dan is dat wel erg veel eer, en zou ik dus zelfs bekend zijn in het verre Indonesië, het geboorteland van mijn moeder.
En dat levert me dan ook de morele verplichting om dat waar te maken!
Dus daar gaat ie dan. Kijk eens bij Rob Sauerbier in Zierikzee: http://www.sauerbiermodelbouw.nl/
Voor peilglazen: http://www.sauerbiermodelbouw.nl/catalo ... ehoren.pdf (blz. 7)

Nu is Zierikzee een eind van Amsterdam, maar voor zo ver ik weet, verzenden ze ook.
En hier http://www.sauerbiermodelbouw.nl/evenementen.html staat op welke evenementen ze aanwezig zijn. Vooraf even opbellen, en ze nemen het voor je mee.

En dan meteen ook een vraagje: ik ben toch wel nieuwsgierig waar Ruud die ketel van de foto's heeft opgeduikeld.
Ik wens Ruud veel succes met dit project!

Met vriendelijke groet,
Gep
http://home.kpn.nl/gep2/
Beste Gep,,

Bedankt voor jouw reactie, ik heb deze week net mijn eerste bestelling bij Sauerbier binnen gekregen. Op dit moment ligt er een mailtje bij Nel om te bekijken of zij het glas kan leveren. Meer opties lopen nog. Morgen ga ik voor het eerst kijken bij Modelclub het IJ in Spaarnwoude. Ik kan, maar zal niet vertellen van wie ik 't keteltje heb ( privacy :) ), maar het was naar aanleiding van een vraag advertentie van mij op Marktplaats.

Afbeelding

Gep Engler
Contacteer:

Berichtdoor Gep Engler » wo mar 06, 2013 12:03 am

Hallo Ruud,
Het was niet mijn bedoeling om indiscreet te zijn. Met het begrip "Marktplaats" is mijn nieuwsgierigheid al voldoende bevredigd!

Veel plezier bij "Het Y" in Spaarnwoude.
Ik ben daar ook wel eens geweest op een open dag, en ze wilden me meteen lid maken. Leuke club. Maar ja, Spaarnwoude ligt nu eenmaal niet naast Delft!

Met vriendelijke groet, Gep

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » wo mar 06, 2013 5:21 pm

Hallo Ruud en Gep,

@ Gep, ja ik bedoelde inderdaad jouw persoontje. Ik weet dat jij mensen graag met raad en daad bijstaat en dat mag gerust eens gezegd worden. :wink:

Een hele tijd terug stond er op dit forum een link over kijk-peilglazen en dat was van een firma uit Duitsland. Ik weet dit zeker, omdat ik in huis 2 drinkwatertanks heb staan. Bovenin zit een mangat, maar dan moet ik steeds gevaarlijke toeren uithalen om te controleren hoe het waterpeil staat. Ik dacht dus aan een peilglas van ongeveer een meter lengte (2x) en dus ben ik ga kijken in Duitsland. Ik heb de link ook bewaard en in mijn favorieten gezet, maar ik heb ze gisteren voor Ruud allemaal nagelopen, maar kan hem niet meer vinden. In 2010 heb ik in NL een nieuwe Aldi laptop gekocht en mogelijk staat het dus op die. Ik zal mijn backup "even" nalopen om te kijken of ik het nog kan vinden.
Tot zover, "sampai jumpa" uit Oost Java.
mvg,
Cor.
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

arttext
Contacteer:

Berichtdoor arttext » wo mar 06, 2013 6:08 pm

Hallo Ruud en Gep,

@ Gep, ja ik bedoelde inderdaad jouw persoontje. Ik weet dat jij mensen graag met raad en daad bijstaat en dat mag gerust eens gezegd worden. :wink:

Een hele tijd terug stond er op dit forum een link over kijk-peilglazen en dat was van een firma uit Duitsland. Ik weet dit zeker, omdat ik in huis 2 drinkwatertanks heb staan. Bovenin zit een mangat, maar dan moet ik steeds gevaarlijke toeren uithalen om te controleren hoe het waterpeil staat. Ik dacht dus aan een peilglas van ongeveer een meter lengte (2x) en dus ben ik ga kijken in Duitsland. Ik heb de link ook bewaard en in mijn favorieten gezet, maar ik heb ze gisteren voor Ruud allemaal nagelopen, maar kan hem niet meer vinden. In 2010 heb ik in NL een nieuwe Aldi laptop gekocht en mogelijk staat het dus op die. Ik zal mijn backup "even" nalopen om te kijken of ik het nog kan vinden.
Tot zover, "sampai jumpa" uit Oost Java.
mvg,
Cor.
Beste Cor, heel erg bedankt voor de moeite,maar het is niet meer nodig. Ik habe bij Baco (een dumpzaak) in IJmuiden uit de voorraad lab flaswerk twee pipetten van 8mm gekcht voor € 2, samen of zo. Als dat niet werkt, dan heeft wellicht Sauerbier ze wel en ik weet Pollymodels UK heeft ze zeker, dus ik ben gered.
Ik ben ook lid van modelvereniging het IJ geworden en volgende week gaan we twee wartels voor mij draaien.

Ruud.

Gep Engler
Contacteer:

Berichtdoor Gep Engler » wo mar 06, 2013 7:01 pm

.... Ik habe bij Baco (een dumpzaak) in IJmuiden uit de voorraad lab flaswerk twee pipetten van 8mm gekcht ........ Ik ben ook lid van modelvereniging het IJ geworden en volgende week gaan we twee wartels voor mij draaien.
Ruud.
Hoi Ruud,
Weet je zeker dat het glas van die pipetten sterk genoeg is voor de stoomdruk (denk om de wanddikte)? Ik heb er geen verstand van, dus het is maar een waarschuwing.
Maar bij "Het Y" (zo spellen ze het zelf op hun website http://mbv-hety.nl/) is vast en zeker voldoende expertise voorhanden.
Succes ermee, Gep

Foden

project

Berichtdoor Foden » wo mar 06, 2013 8:58 pm

Ik ben het met je eens Gep, ik zou ook niet zoveel vertrouwen hebben in lab-pipetten als peilglas. Misschien wel goedkoop, 2 euro voor 2, maar veilig? Op de site van Sauerbier staan 8 mm. peilglazen met of zonder streep voor rond de 8,--, en daar zou ik meer vertrouwen in hebben. De wartels moet je sowieso op maat maken.
Mochten er onder de collega modelbouwers ook glaskunstenaars zitten: ik heb nog een aantal meters glazen buis staan ca. 6,8 x 4,2 mm. Kwaliteit onbekend.
Ruud succes met je project; het is wel een aparte machine trouwens.
Foden

Terug naar “Stationaire machines”