stoomschuif Stuart S50

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Jacques Ruijssenaars

stoomschuif Stuart S50

Berichtdoor Jacques Ruijssenaars » ma aug 25, 2014 7:26 pm

Waarde stoom vrienden,

Vorige week heb ik een mooie oude Stuart S50 aangeschaft. Leg ik de machine op zijn kant met de stoomkast omhoog dan loopt hij prima. Zet ik hem op zijn pootjes lukt het niet altijd hem te laten draaien. Na het verwijderen van het deksel van de kast zie ik dat de schuif behoorlijk veel speling heeft ... ik kan hem ongeveer 1 mm lichten van de spiegel .. dus daar verdwijnt de stoom langs. Ik zie geen slijtage en ook lijkt het dat alle componenten aanwezig zijn. Op you-tube trof ik een filmpje van de montage van een Stuart waarin de man aangaf dat de schuif speling moest hebben... maar... is dit de speling t.o.v de spiegel ??

Graag jullie advies ..

Jacques Ruijssenaars
Leersum

ger

Re: stoomschuif Stuart S50

Berichtdoor ger » ma aug 25, 2014 10:16 pm

Heb ooit de Stuart 10v gebouwd , het lijkt er op dat je de stoom aangesloten hebt op de cilinder, die moet op de stoomkast zitten, zodat de stoomdruk de schuif tegen de spiegel drukt ( tenminste zo werkt het bij de 10v ) :wink:

Jacques Ruijssenaars

Berichtdoor Jacques Ruijssenaars » di aug 26, 2014 6:30 am

Hallo Ger,

Bedankt voor je reactie, maar de stroomtoevoer gaat op de juiste wijze de kast in en zou theoretisch i.d.d. De schuif tegen de spiegel kunnen drukken. Tot nu toe alleen met lage luchtdruk getest. Had de 10v ook veel speling t.o.v. De spiegel ?

Groetjes,
Jacques

john

Berichtdoor john » di aug 26, 2014 4:59 pm

De Speling is normaal, misschien is 1mm wat veel maar de speling hoort tussen de schuif en de spiegel te zitten.

Bij waterslag kan de zuiger dit water wegdrukken door de schuif omhoog te drukken.

Wat je kunt doen is:
- bij het aanzetten van de machine even veel lucht/stoom op de schuifkast zetten, hierdoor wordt de schuif tegen de spiegel gedrukt, eventueel het vliegwiel tegenhouden. Daarna machine laten draaien en de druk verlagen om het toerental omlaag te krijgen.

- of je plaatst een licht lopend druk- of bladveertje tussen de schuif en de schuifkast deksel.

Op stoom zal de stoomolie er voor zorgen dat de schuif wat meer aan de spiegel blijft "plakken".
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Jacques Ruijssenaars

Berichtdoor Jacques Ruijssenaars » di aug 26, 2014 6:07 pm

John, bedankt voor je info. Ik ben weer gerustgesteld . Nu nog een mooi keteltje en ik kan gaan draaien.

Greeetttzzz, Jacques

Terug naar “Stationaire machines”