Dremel workstation

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Fvlz

Dremel workstation

Berichtdoor Fvlz » wo feb 22, 2017 12:12 pm

Hoop dat ik het hier juist plaats.

Heb onlangs een Dremel workstation aangeschaft, samen met een Dremel 4000 en ben geschrokken van de kwaliteit van dat workstation. Probeer dat nu beter te krijgen en dat is best wel een klus en hoop er het beste van. Zijn er hier mensen die daar ervaringen mee hebben en misschien wat tips hebben?

Marcel101
Contacteer:

Re: Dremel workstation

Berichtdoor Marcel101 » zo feb 26, 2017 6:17 pm

Hallo.

Bij een dremel zijn erg veel hulpstukken te krijgen. Helaas begrijp ik niet zo goed over welk hulpstuk (werkstation) we het hier hebben.

Ik ben zelf erg te spreken over mijn dremel. Voordat ik deze had had ik er 1 van het merk Ferm. De dremel is in alle opzichten beter. Loopt rustiger, meer toeren, solide bouw, enz.

Ik heb er ook wat hulpstukken bij. Kleine cirkelzaag, leuk om laminaat mee te zagen. En een freestafel.
Vooral die freestafel vond ik wat aan de dure kant. Hij is geheel van plastic. Niet de beste kwaliteit dus maar om wat hout mee te frezen is hij prima.

Verder heb ik een draaibank, een Myford ML7. Voor Myford zijn er ook de wereld aan accesoires te koop. Ik heb er een boor/frees kolom bij. De bedoeling is dat je daar een huis tuin en keuken boormachine in zet. Het is natuurlijk een fluitje van een cent om dan een verloopje te maken zodat je de dremel er ook in kunt zetten.

Ik heb begrepen dat alle accesoires van/voor dremel van lage kwaliteit zijn. Veel plastic, dun metaal, enz. Wat dat betreft lijkt het me handiger om een wat duurdere en kwalitatief betere accesoire aan te schaffen en die dan aan te passen zodat de dremel erin past als andersom.

Vriendelijke groet.
plaats hier je onderschrift

Fvlz

Re: Dremel workstation

Berichtdoor Fvlz » do mar 02, 2017 12:18 pm

Hoi Marcel. Zal proberen het te verduidelijken. Op de, onlangs gekochte, Boorstandaard van Dremel, staat: "Dremel WorkStation", met toevoeging 220 en geschikt voor types 200, 3000 en 4000. Zag er best goed uit, maar dat viel daarna behoorlijk tegen. Dus wat gehobbyd en nu lijkt het acceptabel te zijn, maar was een hoop werk.

Het eerste wat ik toen deed, was de standaard zelf, buis en voet, in elkaar zetten. Toen zag ik dat de buis nogal overhelde. Zeker wel 1,5 cm over de buislengte van 36 cm. De bout aan de onderkant bleek de oorzaak, die duwde de buis scheef. Heb toen een gat in de buis geboord en nu trekt de moer (binnenkant buis) ipv duwen en dat hielp, buis staat nu haaks en stevig.

Rest in elkaar gezet en toen bleek er behoorlijk wat speling te zitten in het geheel en brak prompt een 1 mm boor. Ruilen kon natuurlijk niet meer en ben dus maar verder gegaan.
De volgende dingen oa gedaan en gemaakt:

1 Gat geboord in de bovenkant v/d 16 mm centrale, gestande staaf en 6 mm schroefdraad erin getapt.
2 Stuk draadeind (ca 10 cm lang) erin gedraaid.
3 De geleider staaf is 9 mm dik en zit "vast" met 2 plastic houdertjes met boutjes. Niet echt stabiel en wat kort, dus een langere gepakt en die haaks verbonden met het draadeind van punt 2. Via een M8 bout, zodat er iets ruimte blijft om te stellen. Aan de onderkant een gat geboord voor een M5 bout, voor het vastzetten.
4 Alu buisjes, met binnendiam. 9 mm erop gelijmd met epoxy en een stukje Alu-buis als busje onderin.
5 Omdat de Dremel alleen aan de onderkant vast zit, ook aan de bovenkant iets gemaakt. Via de ophangbeugel v/d D-4000. De gaten daarvan doorgeboord en M-4 erin getapt. Toen een M-4 draadeind door de Dremel geschroefd en de uiteinden daarvan via een beugel en weer een M-8 bout, verbonden met het draadeind van nr 2.
6 Tot zover lijkt de stabiliteit boven verwachting goed, alleen loopt ie ietsje zwaarder.Maar kan ik misschien nog verbeteren.

Daarnaast de (plastic) verankering van de veer (brak af), vervangen door een M-4 bout. Hier en daar wat langere boutjes gebruikt (kon) en beter vast gezet. De vierkant-bout voor de buisbevestiging aan de standaard-buis, vervangen door een staalstripje met een M-8 gat en en splitpennetje in die moer geplaatst, want je draaide hem daarvoor makkelijk los. Ook nog wat epoxy gegoten in de voet, want profiel alleen leek me toch te kwetsbaar. En nog zowat kleine dingetjes. Splitpen in de handle, want die draai je ook makkelijk los enz.

Kortom, een heel gedoe. Kan hem vandaag nog niet uitproberen, moet de laatste verlijmingen goed laten uitharden. Morgen? ga ik het echt uittesten en hoop dat mijn 1 mm boortje nu wel heel blijft en....recht boort.

Als dat ok gaat, dan ga ik maar eens kijken naar die 15 graden standen toestand. Behalve dat daar ook nog speling inzit. Misschien? door dat kogeltje daarin, steekt wat uit. Wil ik ook andere standen dan 0, 15, 30 gr enz. kunnen benutten. En er zullen nog wel meer dingetjes komen. Dus af is ie nog niet.

Al met al, was dus niet echt tevreden met de staat van dit apparaat. Jammer dat Dremel zijn naam zo te grabbel gooit. Trouwens die freestafel ervoor, had ik ook besteld en gelijk teruggestuurd als onbruikbaar. Heb een goedkoop klein stalen kruistafeltje op de kop kunnen tikken en ga daar wel mee werken om te frezen.

En accessoires (boren, frezen enz.) koop ik nu (goedkoop) via China (Ali-Express) en ben daar zeer tevreden over.

Een heel verhaal, hoop dat het duidelijk was.

Terug naar “Stationaire machines”