vervangen V-snaren draaibank

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
trix

vervangen V-snaren draaibank

Bericht door trix » vr mar 13, 2009 10:39 pm

eeen goede avond,

ik zit sind vandaag met een probleem waarbij ik julie om advies wou vragen.

ik heb een oude draaibank : laagland uit rotterdam waarvan de V-snaren zijn gebroken, om precies te zijn 3 stuks (eerst 2 en later de laatste). het probleem is dat je de as waarop de 3 klauw zit moet uitbouwen om de snaren te kunnen vervangen.

rechts zit de 3 klauw (nog net te zien) en in het midden de 3 dubbele poelie
Afbeelding

om het kompleet te maken een foto van de andere 3 voudige poelie, de snaar die je ziet gaat naar de motorpoelie.
Afbeelding

nou wou ik jullie om advies vragen, hoe die as uit te bouwen en waar op te letten, alle tips zijn welkom. ik heb een goed technisch inzicht, maar om eerlijk te zijn heb ik dus nog nooit de 3-klauw er af gehaald.

alvast bedankt voor de reacties.
eigenwijs is ook wijs

JAM

Bericht door JAM » za mar 14, 2009 2:33 am

Een tijdje geleden kwam ik een website tegen van iemand die eenzelfde klus heeft uitgevoerd met zijn Weiler LZ280 draaibank:
http://www.metalworker.eu/metaalwerk/ht ... iler1c.htm

Als de as nog 'lekker' loopt is er wellicht nog een andere mogelijkheid waarbij je alles gewoon kunt laten zitten:
http://industrialproducts.be/nl/files/1 ... v-riem.PDF
http://www.brammer.nl/nl/nl_brammer_link_belts.aspx

Er zijn verschillende leveranciers van deze schakel-riemen. Ik heb ze nog nooit gebruikt maar heb er veel goede dingen over gelezen op het web (zie ook mijn onderschrift).....

trix

Bericht door trix » zo mar 15, 2009 4:39 pm

bedankt voor je antwoord en de bijbehorende links.
ik ga de mogelijkheid van die deelbare snaren bekijken. laat het hier nog wel weten hoe ik het heb opgelosd.
eigenwijs is ook wijs

trix

Bericht door trix » di mar 17, 2009 7:36 pm

hallo,

de draaibank doet het weer, ik heb jam's idee over genomen en zo'n deelbare V-snaar gekocht. ik heb maar 2 poelies benut omdat de snaar nogal duur is en ik tijdens het draaien met 1 snaar (er braken er eerst 2) had gemerkt dat het eigenlijk voor mij genoeg was, bovendien is er een derde zo bijgelegd.

ik had 3,2 mtr. snaar gekocht voor 115 euro, terwijl 2 V-snaren ca. 40 euro zouden kosten. een stuk duurder maar ook gemakkelijker, ik kon zelfs mijn werkstuk in de klauw laten zitten (was uitgeklokt).

en zoals altijd : elk voordeel heeft zijn nadeel
- snaren hebben een voorkeurs draairichting (pijl), maar zo vaak draai ik niet de andere kant op
- in mijn draaibank loopt de rug van de snaar over een afgerond chasis deel en die rug is nu niet meer glad wat een bijgeluid geeft
Afbeelding
eigenwijs is ook wijs

nieuwerth

Bericht door nieuwerth » ma nov 30, 2009 9:07 pm

Trix,

Ik ben benieuwd hoe deze snaren je nu na een poos bevallen.
Ik heb op mijn recent gekochte Weiler LZ280 een soortgelijk probleem, trillingen veroorzaakt door de laatste aandrijfstap. Die V-snaar ziet er niet zo goed uit. Maar om die te vervangen moet ik de hoofdas uitbouwen, en daar heb ik niet zo'n zin in. (ik heb net al de Norton-kast gedemonteerd en weer gemonteerd, een heel avontuur op zich).

Dus nog wat vraagjes:
1. Kunnen die snaren in beide richtingen lopen? Dat is bij een draaibank wel belangrijk.
2. Heb je een adres waar je een kleine hoeveelheid kunt kopen? De technische groothandel waar ik vanmiddag was kon alleen leveren per doos van 20 mtr.
3. Heb ik nog speciaal gereedschap nodig om het monteren?

Bedankt,
Frans
Frans Nieuwerth

Will
Contacteer:

Vervangen V snaren draaibank

Bericht door Will » ma nov 30, 2009 10:04 pm

Ik koop dit soort zaken in Engeland bij RDC Tools best goedkoop en verzenden voor een paar euro binnen 3 dagen in huis.
Ook goed te gebruiken als V snaren niet klein genoeg te leveren zijn.
Stoomgroet
Will

trix

Bericht door trix » vr dec 04, 2009 7:23 pm

ze zijn nog steeds heel,
er staat zoals reeds vermeld een draairichtingspijl op dus officeel zullen ze alleen maar een kant op mogen draaien,.....maar ja officieel hè, ik draai eigenlijk alleen maar bij het tappen en snijden de andere kant op.

ik heb ze bij de PEHAVO gekocht (technische groothandel in Oss) gewoon 3,2 mtr.

geen speciaal gereedschap nodig, montage stelt eigenlijk geen ruk voor.

succes gewenst met de reperatie.
eigenwijs is ook wijs

tonni

V-snaar

Bericht door tonni » di dec 20, 2011 10:59 pm

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum. (althans, ik lees wel mee maar reageer eigenlijk nooit.

Ik heb het probleem van de versleten snaar een poos terug ook gehad, en kwam toen ook uit op de Nu-T-Link snaren, omdat de hoofdas er uit halen mij niet erg aansprak.

Gezien deze snaar erg duur is ben ik ook gaan rondkijken, en ik heb via Ebay een goed geprijsde leverancier gevonden, die deze snaren ook in drie breedtes levert. Het zijn dan wel inch maten.
Let wel: de linked snaren zijn in het algemeen niet geschikt voor aluminium poelies!

Ik draai niet superveel maar tot dusver (ongeveer 3/4 jaar) houd de snaar zich uitstekend, er is weinig tot geen slijtage zichtbaar.
Ik had bijna 2 meter (6Feet) voor ongeveer 40 euro thuis.

Hier een linkje naar de (amerikaanse) Ebay shop:

http://stores.ebay.com/Ultimate-Industrial-Solutions

Grt Tonni

Afbeelding
[/img]

Plaats reactie