Draadsnijden Myford

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dodulation

Draadsnijden Myford

Bericht door Dodulation » za nov 26, 2011 2:56 am

Beste heren,

Op mijn Myford ML7-R probeer ik metrische schroefdraad te snijden maar heb dit tot op heden nog niet goed voor elkaar gekregen. Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met het draaien van schroefdraad op een Myford ML7 (-R) of Super 7? Mijn draaibank is uitgerust met een gearbox en een metrische conversie set. Het hele principe van draadsnijden is mij ook volledig bekend alleen krijg ik het niet voor elkaar de voeding op de juiste manier in te stellen. Tips en tricks zijn daarom van harte welkom!

Mvg, Jeroen

wijns

Bericht door wijns » za nov 26, 2011 6:11 pm

Jeroen

Welke spoed wil je snijden?

Dirk

Dodulation

Bericht door Dodulation » zo nov 27, 2011 3:50 am

Hoi Dirk,

Dank voor je reactie! De spoed die ik wil snijden is standaard, laten we zeggen M3 t/m M12. Veel groter zal ik niet gaan denk ik. Zie hieronder de tabel van de spoed van de gewenste draad.
M3 0.5
M4 0.7
M5 0.8
M6 1
M8 1.25
M10 1.5
M12 1.75

Met vriendelijke groet, Jeroen
wijns schreef:Jeroen

Welke spoed wil je snijden?

Dirk

wijns

Bericht door wijns » zo nov 27, 2011 4:39 pm

Ok Jeroen, laten we als voorbeeld 0,8 mm spoed nemen.
Op de linker foto zie je hoe de tandwielen moeten geplaatst worden.
( sorry dat de foto niet zo scherp is ) Het kleinste tandwiel (dit zit op de as van de omkeering )is 28 tanden
dat grijpt in op een van 60. Op diezelfde as zit er een van 63. Dit grijpt in op een van 50 . Op die as zit een van 45. Dit drijft het tandwiel van 60 aan dat op de spindel is gemonteerd.
Op de nortonkast zie je dat de bovenste hendel naar links staat ( stand A)
De onderste hendel staat in stand 8.
Zo is het voor een "super 7"In hoever het verschilt met een "ML7" weet ik niet.
Let op , er zit een kleine foutje in deze spoed.Voor normaal gebruik zal je er niets van merken. Enkel als je b.v.b. een draadspindel moet maken die een verdeling moet maken zal je de fout opmerken.
Als het echt juist moet zijn heb je o.a. een tandwiel van 127 tanden nodig.
De tabellen op je draaibank kan je dan natuurlijk niet gebruiken.Hiervan zijn al veel artikels geschreven , maar nogmaals , echt nodig is het niet.
Groeten Dirk

[img width=550 height=413]userimages/4778_P1040102.jpg[/img][img width=550 height=413]userimages/4778_P1040101.jpg[/img]

Dodulation

Bericht door Dodulation » ma nov 28, 2011 7:29 pm

Best Dirk,

Dit is een zeer duidelijke omschrijving en ik ga het proberen, al denk ik dat ik wel eerst tandwielen bij moet bestellen want zo uit mijn hoofd zitten er andere wielen in mijn kast. Voor zover ik weet is de ML7-R nagenoeg identiek aan de S7, althans; er zouden geen verschillen in de gear moeten zijn (als er mensen zijn die dit tegenspreken hoor ik dat uiteraard graag). Dat er een (piep-) kleine afwijking zit in de metrische draad van de Myford wist ik, dit komt mijns inzien door de Imperiaal draadstang die de langsslede voedt. Maar zoals je al schreef schijnt dit niet problematisch te zijn voor 'normale' draad-doeleinden... Heb je overigens ook wat links die verwijzen naar de artikelen Waar je over sprak?

In jouw uitleg ga je uit van een 0,8 mm spoed; is deze te wijzigen in bijvoorbeeld een (metrische) spoed van bijvoorbeeld 1,25mm (M8 ) middels de gearbox of moet ik dan toch de tandwielen weer wisselen volgens de tabel? Kortom; heeft de aangebouwde gearbox op de Myford voor metrische draad enige meerwaarde?

Met vriendelijke groet, Jeroen
wijns schreef:Ok Jeroen, laten we als voorbeeld 0,8 mm spoed nemen.
Op de linker foto zie je hoe de tandwielen moeten geplaatst worden.
( sorry dat de foto niet zo scherp is ) Het kleinste tandwiel (dit zit op de as van de omkeering )is 28 tanden
dat grijpt in op een van 60. Op diezelfde as zit er een van 63. Dit grijpt in op een van 50 . Op die as zit een van 45. Dit drijft het tandwiel van 60 aan dat op de spindel is gemonteerd.
Op de nortonkast zie je dat de bovenste hendel naar links staat ( stand A)
De onderste hendel staat in stand 8.
Zo is het voor een "super 7"In hoever het verschilt met een "ML7" weet ik niet.
Let op , er zit een kleine foutje in deze spoed.Voor normaal gebruik zal je er niets van merken. Enkel als je b.v.b. een draadspindel moet maken die een verdeling moet maken zal je de fout opmerken.
Als het echt juist moet zijn heb je o.a. een tandwiel van 127 tanden nodig.
De tabellen op je draaibank kan je dan natuurlijk niet gebruiken.Hiervan zijn al veel artikels geschreven , maar nogmaals , echt nodig is het niet.
Groeten Dirk

[img width=550 height=413]userimages/4778_P1040102.jpg[/img][img width=550 height=413]userimages/4778_P1040101.jpg[/img]

wijns

Bericht door wijns » di nov 29, 2011 1:22 pm

Jeroen
Ik heb de tabel hier niet bij de hand , maar ik dacht dat je tot een spoed van 3 mm soms het eerste tandwiel ( in het voorbeeld dat van 28 tanden ) moet veranderen. De rest stel je dan met de gearbox in. Boven de 3 mm spoed moet ook het tandwiel op de spinder veranderd worden.
Staat die tabel trouwens niet op je draaibank?
Artikels over de foutjes heb ik op internet nog niet gezien , wel
in b.v.b. "model engeering" tijdschriften.

Groeten Dirk

Dodulation

Bericht door Dodulation » di nov 29, 2011 10:41 pm

Beste Dirk,
De metrische tabel staat inderdaad op (in) de draaibank. Achter de deksel van de tandwielkast om precies te zijn, zie onderstaande foto;

Afbeelding

En je hebt gelijk; het eerste tandwiel (tumbler) moet steeds worden gewisseld. Jammer want ik had op iets meer gemak gehoopt door alleen met de hendels te kunnen schakelen;

Afbeelding

Ik heb ook een handleiding gevonden die verwijst naar het metirisch draadsnijden met de Myford, zie onderstaande link;
http://www.pilotltd.net/s7gbox2.pdf

Straks eerst maar eens de tandwielen op de juiste plaats puzzelen(hopelijk hoef ik geen wielen bij te bestellen) en een proefstukje draaien. Ik ben benieuwd!
Dank voor je ondersteuning!
wijns schreef:Jeroen
Ik heb de tabel hier niet bij de hand , maar ik dacht dat je tot een spoed van 3 mm soms het eerste tandwiel ( in het voorbeeld dat van 28 tanden ) moet veranderen. De rest stel je dan met de gearbox in. Boven de 3 mm spoed moet ook het tandwiel op de spinder veranderd worden.
Staat die tabel trouwens niet op je draaibank?
Artikels over de foutjes heb ik op internet nog niet gezien , wel
in b.v.b. "model engeering" tijdschriften.

Groeten Dirk

Dodulation

Bericht door Dodulation » wo nov 30, 2011 12:20 am

En zou kom je erachter dat mijn bank nog nooit een metrische draad heeft gesneden want de hele set-up moet worden aangepast... :(

Gep Engler
Contacteer:

Re: Draadsnijden Myford

Bericht door Gep Engler » wo nov 30, 2011 12:50 am

Hallo Jeroen,

Een aanrader is m.i. het boekje (232 blz.) van Ian Bradley: Myford Series 7 Manual / ML7 - ML7R - Super7, uitgave: Nexus Special Interests Ltd in Engeland, ISBN: 0-85242-775-1

Hoofdstuk 8: Threading & Screw Cutting In The Lathe (blz 99 t/m 111)
bevat o.a. tabellen voor de tandwielcombinaties; zowel voor Inch, als voor metrische schroefdraad.

Hoewel ik zelf geen Myford heb (wel een Emco), kocht ik dit boekje jaren geleden bij Buitelaar, vanwege de schat aan universeel bruikbare informatie.
De plaatselijke boekhandel zal het vast wel kunnen bestellen en ik zag zojuist dat ook Bol.com het heeft:
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... index.html

Succes er mee!
Gep
http://home.kpn.nl/gep2/

Dodulation

Re: Draadsnijden Myford

Bericht door Dodulation » wo nov 30, 2011 4:56 pm

Bedankt voor de tip Gep!
Gep Engler schreef:Hallo Jeroen,

Een aanrader is m.i. het boekje (232 blz.) van Ian Bradley: Myford Series 7 Manual / ML7 - ML7R - Super7, uitgave: Nexus Special Interests Ltd in Engeland, ISBN: 0-85242-775-1

Hoofdstuk 8: Threading & Screw Cutting In The Lathe (blz 99 t/m 111)
bevat o.a. tabellen voor de tandwielcombinaties; zowel voor Inch, als voor metrische schroefdraad.

Hoewel ik zelf geen Myford heb (wel een Emco), kocht ik dit boekje jaren geleden bij Buitelaar, vanwege de schat aan universeel bruikbare informatie.
De plaatselijke boekhandel zal het vast wel kunnen bestellen en ik zag zojuist dat ook Bol.com het heeft:
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... index.html

Succes er mee!
Gep
http://home.kpn.nl/gep2/

Plaats reactie