afwijking kop myford ML7 ?

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Carlo

afwijking kop myford ML7 ?

Bericht door Carlo » do mar 08, 2012 12:11 am

Geachte medeleden,

ik heb recentelijk een heel leuk Myford ML7 draaibankje gekocht met alle toebehoren etc. Ik ben erg geinteresseerd om het draaien zo veel mogelijk onder de knie te krijgen. Toch heb ik een vraagje. Als ik de micrometer op de zijkant van de kop zet of een 10mm boor (behoorlijk recht toch) in de kop opspan merk ik dat er een punt in zit van meer dan 0,05mm afwijking. Is dit acceptabel om nauwkeurig mee te draaien?

Ik hoor graag jullie reactie,

Carlo

ger

Bericht door ger » do mar 08, 2012 3:37 pm

Je bedoelt dat je klauwplaat 0,05 mm slingert ?
Dat is voor een 3 klauw niet zo heel slecht hoor ;) maakt voor het draaien niet zoveel uit , zolang je alles in een opspanning draait, het slingeren gaat pas meetellen zodra je je werkstukje om moet draaien.
Als je echt nauwkeurig moet opspannen, is een onafhankelijke 4 klauw handig , nadeel is wel dat je elk werkstukje moet uitklokken ;)
Of je gebruikt op een 3 klauw zachte bekken , die je op de juiste diameter uit of afdraait , dit is dan b.v. weer handig als je een kleine serie moet draaien .

Carlo

Bericht door Carlo » vr mar 09, 2012 1:21 pm

Dankje Ger,

ben al weer een beetje gerust gesteld. Deze Myford komt van een "oud baasje"die ook draaier was op een scheepswerf. Ik vreesde ervoor dat er iets mee gebeurd was. Ik mag dan ook aannemen dat de afwijking niet in de as van de klauwplaat zit? Verder heb ik de motor vervangen voor een 3-fase 0,55kW (ipv de originele 220V, 0,37kW.) met een regelaar. Nu moet ik zeggen dat ik indien ik deze op 50Hz draai (=+/-1500 tpm) de klauwplaat misschien maar, max. afh. vd poelieverstelling, 7-800 tpm draait. Kun jij me misschien vertellen of ik deze (mbv de regelaar) op mag toeren naar meer dan 1000 tpm?
Ik mag toch aannemen dat hogere toerentallen ook kunnen met zo'n bankje?
Ikzelf heb op de MTS wel eens op grotere banken werkstukjes gemaakt en die liepen volgens mij een stuk harder.

Groeten,

Carlo

p.s. zoals je ziet ben ik nog een beginner,maar alle info is natuurlijk welkom !!
Middelburg

wijns

Bericht door wijns » vr mar 09, 2012 1:43 pm

Veel meer dan 1000tr/min. zou ik toch niet gaan. Een ML7 heeft witmetaal glijlagers. Mijn super7 draait ( met freqentieregeling ) meer dan 2200tr/min.
maar zelden gebruik ik er meer dan 1000.
Voor hobby werk meer dan genoeg , zelfs asjes draaien van 1mm en minder lukt perfect op dat toerental.
Wat ik wel ondervind is dat alles vééél rustiger en trilingsvrij werkt met een freqentiesturing , prima keuze dus die 3-faze motor. :wink:

Dirk

Carlo

Bericht door Carlo » vr mar 09, 2012 9:49 pm

Dankje Dirk voor de respons.

En zo stapelen de problemen zich weer op voordat ik op weg ben met de myford. Nu zijn is er weer een oil drip feeder totaal gescheurd op de cup en het kijkglaasje.
Voor wie het weten: deze komen gewoon van Adams vandaan en hebben 1/8 BSP draad. Maakt Myford echt niet zelf hoor!
Dat niet zo geruisloos zijn komt volgens mij voornamelijk voort uit de poelies en V-riemen. De regelaar heeft bij mij een ingestelde aanlooptijd van een paar sekonden en dit helpt ook natuurlijk.

groeten,
Carlo

Marcel101
Contacteer:

onderdelen

Bericht door Marcel101 » di mar 20, 2012 8:07 pm

Hallo Carlo,

Ik draai zelf ook op een oude ML7. Ook ben ik een hobbydraaier en geen profi, maar ik heb hem toch al wel een paar jaartjes en heb toch al wat leuke werkstujes gemaakt.

Mijn bankje heeft helemaal geen oildripfeeders maar gewoon een olieinvoer met een speciale dop erop zodat de olie niet te snel doorloopt. Voor het begin gooi ik met de oliekan dat kanaaltje vol en dan verder ongeveer 1 keer per uur even bijdruppelen.

Goede zaak bij myford is dat alle spares nog gewoon bij de fabriek te krijgen zijn op http://www.myford.co.uk . Bij het bestellen wel even het serienummer van je machine opgeven, dat staat links vooraan onder het bed. Ook shop ik vaak bij deze winkel voor imperial maat boortjes en schroefdraad troep, ze hebben ook heel veel myford compatible hulpstukken, ik koop me er nog eens straatarm :) .

Dat slingeren van de drieklauw ziet er niet zo ernstig uit, ger geeft al aan hoe je ermee om moet gaan.

Toen ik mijn draaibank kreeg zat er een 4-klauw bij met een grote afwijking, ik weet niet hoeveel precies maar de hele draaibank stond te schudden en trillen als ik hem aanzette. Dat komt meestal voor als er een klauwplaat afkomstig van een andere draaibank bijzit.
Dat heb ik opgelost door de achterplaat eraf te halen en bij chronos een nieuwe achterplaat te kopen die je dan zeer precies pas maakt op je eigen bankje.

Succes ermee !

Marcel
plaats hier je onderschrift

Carlo

Bericht door Carlo » vr mar 23, 2012 12:56 am

Hallo Marcel,

ja inderdaad een leuk bankje. Niet erg up to date zoals tegenwoordige banken zoals b.v. een Wabeco of zo,maar dat is ook gewoon het leuke eraan.
De sites ken ik al wel. Ik heb echter kontakt met Frans van Myfordsolutions.
Hij geeft echt leuke info en je kunt ook alles origineel bij hem bestellen. Is dan wel een paar Euro duurder,maar info en een kontaktadres in nederland is ook wat waard.
k ben de Myford nu aan het reviseren hoor. Alles wat er op en aan zit zit onder het vet en is gewoon doodgesmeerd. kan geen kwaad,maar zo moet het niet. Alles uit elkaar,in de petroleum en de slijtstukken gewoon vervangen met origineel Myford! Al de olien door Myford voorgeschreven opgezocht in de cross referentietabellen,lang leve het oliehok van de baas haha...
Succes met de hobby en als ik een vraagje heb dan meld ik me weer.

Gr

Carlo

ArnoldS

Nauwkeurig in spannen met een drieklauw

Bericht door ArnoldS » za mar 31, 2012 12:53 pm

Hallo Carlo,

Als ik nog even mag terugkomen op de draainauwkeurigheid van je drieklauw. Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om nog een extra nauwkeurigere drieklauw aan te schaffen. Gewoon voor erbij, maar dat is een kostbare grap. Voor de volledigheid kan ik melden dat ze inderdaad wel bestaan, en ja daarvoor moet je (als je ‘m nieuw aanschaft) diep voor in de buidel tasten. Bijvoorbeeld deze:

Afbeelding
Röhm type ZG Hi-Tru voor 't hogere precisie draai- en slijpwerk
Kijk voor meer info op de site van Röhm

Een andere goede gereedschapsmaker is TOS Svitavy die in het documentje hier de typen IUGG, IUHG, IUGS en IUHS omschrijft. (Tos levert overigens hun gewone zelfcentrerende drie- en vierklauwen in een standaard (blauw label) en een nauwkeurige versie (geel label) met verschillende prijzen.)
Deze twee typen drieklauwen zijn weliswaar zelfcentrerend, maar de klauwen zijn toch individueel na te stellen en er is daarom een hoge rondloopnauwkeurigheid te bereiken, ook als je het werkstuk opnieuw inspant. Verder denk ik dat ook het merk Bison of misschien wel Vertex een dergelijke drieklauw in hun programma hebben. Als je niet een al te kleine draaibank hebt kun je zelfs denken aan een ‘gewone’ vier- of zesklauw, die zijn in de regel ook iets rondloop nauwkeuriger. Ik moet je echter waarschuwen om even te gaan zitten voordat je de prijs erbij pakt.

Wat is dan het alternatief? Spantangen! Dan moeten ze natuurlijk wel een beetje van kwaliteit zijn, maar dat is nog altijd een stuk goedkoper dan zo’n (wel verschrikkelijk mooie) nauwkeurige drieklauw.
Het is maar een wetenswaardigheidje…

Vriendelijke groeten,
Arnold

Carlo

Bericht door Carlo » di apr 03, 2012 5:43 pm

Hallo Arnold,

hartelijk dank voor het reageren op mijn rubriekje.
Ik ben inderdaad dus mezelf aan het orienteren voor een Rohm klauwplaat zoals je getoond hebt. De prijzen zijn stevig,maar een hobby mag toch ook geld kosten nietwaar?

Groeten,

Carlo
Middelburg

Plaats reactie