Leverancier van Rothenberger zuurstoffles gezocht

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Foden

Leverancier van Rothenberger zuurstoffles gezocht

Bericht door Foden » ma jan 28, 2013 1:22 pm

Ik ben op zoek naar een firma die de zuurstofcilinder van een Rothenberger hardsoldeerset kan vullen / vervangen. Deze sets werken met zuurstof vanuit een kleine stalen cilinder (ca. 2 liter / 200 bar) en wegwerpbussen met een gasmengsel van o.a. butaan en propaan. Vroeger geleverd door de betere gereedschapshandel. Herhaalde zoekpogingen op internet waren zonder resultaat.

Gep Engler
Contacteer:

Re: Leverancier van Rothenberger zuurstoffles gezocht

Bericht door Gep Engler » ma jan 28, 2013 7:41 pm

Hallo Foden,

Al is het een ander merk, waarschijnlijk bedoel je zo iets als rechts onderaan deze pagina in de folder van Hornbach http://www.hornbach.nl/cms/nl/nl/folder ... katpage=28.
Ik heb de losse wegwerpflessen zuurstof en menggas wel in hun zaak in Wateringen gezien.
Volgens mij zijn ze van het merk CFH. Zie voor de losse flessen: http://www.cfh-gmbh.de/content1.asp?are ... 01&pgID=15

Succes ermee!
Gep

Hans-Bal

Bericht door Hans-Bal » di jan 29, 2013 11:47 am

Mischien bij de firma Vis in Waddinxveen.
www.vis-waddinxveen.nl

Hans

Foden

Bericht door Foden » di jan 29, 2013 3:15 pm

Hallo Gep,
Ik denk dat het Hornbach gaat worden. Ik had inmiddels toch de site van Rothenberger in Duitsland gevonden, maar kennelijk worden de Roxy las-sets niet meer in Nederland verkocht en is er dus ook geen vul of omruilservice meer. In antwoord op de suggestie van Hans Bal: laten vullen bij fa. Vis in Waddinxveen; helaas is dat niet mogelijk. Voor het laten vullen komt de keur van de cilinder (02/95) ook om de hoek kijken denk ik.
Bedankt voor de suggesties in ieder geval,
Foden

Gep Engler
Contacteer:

Bericht door Gep Engler » wo jan 30, 2013 12:09 am

Hallo Foden,
Laat hier nog eens weten hoe e.e.a. is afgelopen.
Hoe voldoet zo'n systeem voor hardsolderen?
M.v.g.
Gep

Foden

Bericht door Foden » vr feb 15, 2013 5:36 pm

Hallo Gep,
Toch even een antwoord op je vraag hoe e.e.a. is afgelopen.
Reden om te gaan voor een systeem met gas en zuurstof is een hoge vlamtemperatuur en, nog belangrijker soms: een kleine hete vlam. Bij mijn oude Rothenberger systeem zat zelfs een nozzle die een vlammetje gaf net iets groter dan een speldenknop voor heel fijn werk. Zoals bekend wordt dat systeem niet meer in Nederland verkocht, dus heb ik inmiddels een dergelijk systeem aangeschaft bij Hornbach. Zo'n kleine vlam met hoge temperatuur komt van pas als je onderdelen wilt samenstellen en niet alles in 1 keer kan (hard)solderen. Bij gebruik van een propaan brander is er de kans dat alles te heet wordt en eerdere verbindingen weer los raken en bij gebruik van een kleine brander, heb je weer onvoldoende warmte.
Met gas / zuurstof is het zelfs mogelijk om de eerste verbindingen met koper/brons te solderen i.p.v. met zilver. Als de onderdelen niet te groot zijn (teveel massa hebben) tenminste.
Wel een waarschuwing: je kunt je zilversoldeer heel goed verbranden met zo'n hoge temperatuur, dus niet toepassen bij het solderen van ketels.
Verschillen tussen systeem Rothenberger en "Hornbach": bij de eerste kan je de druk van de zuurstof zelf regelen, de 2e heeft een vast ingesteld reduceer ventiel. In het gebruik had ik het idee dat de vlam wat makkelijker "van de brander werd geblazen" bij het "Hornbach" systeem.

Nog bedankt voor de informatie nogmaals.

Gep Engler
Contacteer:

Bericht door Gep Engler » vr feb 15, 2013 10:51 pm

Hoi Foden,
Bedankt dat je ons op de hoogte hebt gehouden.
Groet, Gep

Plaats reactie