TIG lassen voor koper

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wim600008149
Berichten: 70
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 8:44 pm
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

TIG lassen voor koper

Bericht door wim600008149 » wo jan 18, 2006 10:57 pm

Vragenuurtje : :)

- Kan TIG-lassen een alternatief bieden voor het verbinden van koperen
onderdelen in onze hobby?

- Heeft een collega-hobbyist hier ervaring mee?

- Wat zijn de voordelen en/of nadelen t.o.v. het hardsolderen?

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Bericht door Alex » za jan 21, 2006 1:54 am

Hoi Wim

één nadeel is in elkgeval dat de lasaperatuur in aanschaf én in gebruik,het bescherm gas, duurder is dan een soldeerbrander en propaangas.Verder weet ik niet of TIG lassen toegestaan is in onze ketelbouw.Ik heb jou vraag doorgespeeld naar een bevriende en bevoegde TIG/MIG lasser maar nog geen andwoord.Wel heb ik ergens iets gelezen over een koperen binnenvuurkist van locnr 3737 van het spoorwegmuseum in Utrecht waar ooit een nieuw stuk ingelast is, dus het zal wel kunnen/ mogen
Groeten Alex

Erwin
Berichten: 33
Lid geworden op: vr sep 30, 2005 4:46 pm

Bericht door Erwin » zo jan 22, 2006 2:22 pm

hoi

koper kan je idd mooi tiglassen, maar het word eigenlijk te warm.

als koper boven 800 graden (oid) komt, dan word het veel minder sterk

en met tiglassen word het wel ff wat warmer (smeltpunt koper natuulijk)

dus ik zou het niet voor ketels gebruiken, en het ziet er ook niet uit een grote las op een modelketel.

groeten,

Erwin

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Bericht door Alex » ma jan 23, 2006 9:00 pm

Ik kreeg het volgende andwoord van die lasser waar ik het over had :
Je kunt koper wel T.I.G lassen maar het is een dure zaak omdat je niet met Argon maar met Helium moet lassen als beschermgas
Je zou het kunnen proberen met Autogeen met speciale draad met een witte kern het zogenaamde koperen of hardsolderen of gewoon solderen.
groeten Alex

Gast

Bericht door Gast » ma mei 01, 2006 9:19 pm

Bij ons op het werk hebben we de laatste tijd veel proeven gedaan met koper lassen. Tig gaat opzicht goed. Flink voorverwarmen en inpakken met isolatiedeken. Daarna met speciale draad lassen.

Omdat we meer snelheid in de productie moesten krijgen, hebben we proeven gedaan met MIG lassen van koper. Na een tijdje ging ook dit prima. Wel werd hier een appart lasapparaat voor gehuurd, die een hoger las-voltage gebruikte dan de gebruikelijke apparaten.

En idd, met helium gaat het beter als met argon.

Roy Wilms

Plaats reactie