RVS Solderen

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
StoMMie

RVS Solderen

Bericht door StoMMie » za apr 08, 2006 4:22 pm

Hallo allemaal!

Ik ben in een speurtocht naar een goede oplossing op deze site terecht gekomen!! Hier zijn vast wel mensen die mij verder kunnen helpen.
Ik wil een brandstoftankje in elkaar lassen van 1mm rvs. Rond 200mm en ongeveer 400mm hoog. Heb bij de IKEA twee rvs schaaltjes gehaald als boven en onderkant en wil er nu een mantel tussen solderen.
Kan iemand mij helpen hoe ik het beste dit voorelkaar kan krijgen.
Ik denk hierbij aan, de soort overlap van het materiaal, temperatuur, soort zilversoldeer, soort flux en andere handigheidjes.
Heb wel het een en ander geprobeerd, maar helaas nog vergeefs :?
Ik weet dat er verschil is tussen branders op butaan en propaan, maar waar het verschil zit voor solderen??? Geen idee. verder was er ook iets met een carburerende en oxi....lerende vlam?? Iemand??

Alvast bedankt iedereen!!!

wim600008149
Berichten: 70
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 8:44 pm
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door wim600008149 » zo apr 09, 2006 10:01 am

StoMMie,

Vergeet volgens mij maar al de butaanbrander. Die vlam is niet heet
genoeg voor hetgeen je wil doen. Enkel de volgende combimaties zou
je in theorie kunnen gebruiken :

- propaanbrander alleen
- autogene lasset propaan / zuurstof
- autogene lasset acetyleen / zuurstof

Ik gebruik ofwel propaanbrander alleen, ofwel propaan / zuurstof.

Alvast enkele interessante links die je zeker een antwoord geven op een
aantal van je vragen :

http://www.maropa.nl/?contentid=383
http://www.nil.nl/frisinh.htm

Mvg Wim :)

Erwin
Berichten: 33
Lid geworden op: vr sep 30, 2005 4:46 pm

Bericht door Erwin » zo apr 09, 2006 1:12 pm

Hoi,

je kunt bij de lokale bouwmarkt tinsoldeer kopen, waarmee je ook rvs kunt solderen.

het is gewoon tinsoldeer en prima te gebruiken als er toch geen krachten en hitte op komt te staan.

daar kun je dus bijvoorbeeld ook pannen mee solderen.....

wel met een flinke brander doen denk ik, maar toch kan het wel met propaan denk ik...

anders moet je het gaan tiglassen, want volgens mij kan je rvs niet hardsolderen...

willemk
Berichten: 7
Lid geworden op: di mar 21, 2006 4:26 pm

RVS solderen

Bericht door willemk » zo apr 09, 2006 7:59 pm

Als je RVS wilt solderen moet je in plaats van S39 speciaal vloeistof gebruiken wat is ontwikkelt voor RVS, dit is van het zelfde merk als S39 in de bekende blauwe flesjes en verkrijgbaar bij de betere loodgieters.
S39 is vervangen door S65.

Veel sucses Willem K

rikske
Berichten: 51
Lid geworden op: za apr 01, 2006 5:37 pm
Locatie: maaseik

solderen van inox

Bericht door rikske » di apr 11, 2006 9:30 am

beste

inox kan je het beste solderen met tin en als vloeimiddel bekom je de beste resultaten met de tesolderen stukken te bevochtigen met fosforzuur
denk hierbij aan voldoende verluchting van je werkruimte

groetjes rikske
beter laat dan nooit

StoMMie

RVS Solderen

Bericht door StoMMie » di apr 11, 2006 9:01 pm

Alvast bedankt voor de snelle en goede tips!!

Ik heb ondertussen ook niet stil gezeten en heb wat zilversoldeer en bijbehorend flux op de kop getikt.
Het resultaat is dat ik bij een overlap naad, dus twee plaatjes die elkaar deels overlappen, geen soldeer aan het vloeien krijg. Het wil er niet tussen gaan. En bij een hoeklas is het resultaat wel goed en netjes, maar niet echt sterk. De las laat redelijk gemakkelijk los. (laat los van het materiaal, hecht niet, is bros)
Ik gebruik nu FX6000 als flux en zilversoldeer met de naam easy flo???
Heeft er iemand ervaring met deze, of een betere soort zilversoldeer??

Wederom bedankt!!!!!

StoMMie

RVS Solderen

Bericht door StoMMie » di apr 11, 2006 9:01 pm

Alvast bedankt voor de snelle en goede tips!!

Ik heb ondertussen ook niet stil gezeten en heb wat zilversoldeer en bijbehorend flux op de kop getikt.
Het resultaat is dat ik bij een overlap naad, dus twee plaatjes die elkaar deels overlappen, geen soldeer aan het vloeien krijg. Het wil er niet tussen gaan. En bij een hoeklas is het resultaat wel goed en netjes, maar niet echt sterk. De las laat redelijk gemakkelijk los. (laat los van het materiaal, hecht niet, is bros)
Ik gebruik nu FX6000 als flux en zilversoldeer met de naam easy flo???
Heeft er iemand ervaring met deze, of een betere soort zilversoldeer??

Wederom bedankt!!!!!

rikske
Berichten: 51
Lid geworden op: za apr 01, 2006 5:37 pm
Locatie: maaseik

Bericht door rikske » wo apr 12, 2006 12:53 pm

wat voor tin kan met fosforzuur kan ook met zilver
fosforzuur beitst de inox , daardoor betere hechting
fosfor is niet gevaarlijk, de meeste voedingsprodukten bevatten fosforzuur

groetjes

rikske
beter laat dan nooit

Plaats reactie