hardsolderen

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Wim
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 13, 2015 8:17 pm

hardsolderen

Berichtdoor Wim » di sep 01, 2015 9:55 pm

Ik ben bezig met het bouwen van de LEX stoommachine. Mijn vraag is: wat zijn de beste manieren van verbinden, eerst de te solderen delen bedekken met zilversoldeer dan op elkaar leggen en dan verhitten zodat ze samensmelten, of de delen in smeren met flux en dan samenstellen en dan verhitten en zilversoldeer toevoegen zodat het er tussen loopt.
m.v.g. wim

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Re: hardsolderen

Berichtdoor john » wo sep 02, 2015 7:49 am

Altijd gaan voor het laatste,

delen insmeren met flux, vastzetten/klemmen, dan verhitten en zilver toevoegen.
Dit spaart je dure zilversoldeer en het komt zoveel mogelijk op de plaats waar het moet zitten.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

pfb
Berichten: 163
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Re: hardsolderen

Berichtdoor pfb » wo sep 02, 2015 2:30 pm

John heeft het uitstekend verwoord. Als beginner is het soms raadzamer een draadje zilversoldeer op de te solderen plaats te leggen. Het wordt dan vaak goedkoper, er komt dan geen dikke klodders op te liggen. Dit pas ik ook wel toe als er op een moeilijk bereikbare plaats gewerkt moet worden.
Oefening baat kunst, veel plezier Wim.

Wim
Berichten: 5
Lid geworden op: ma apr 13, 2015 8:17 pm

Re: hardsolderen

Berichtdoor Wim » do sep 10, 2015 5:22 pm

beste mensen, hartelijk bedankt voor het advies over hoe te hardsolderen. Het is uitstekend gelukt, zilversoldeer vloeide mooi.
groeten wim


Terug naar “Werkplaatstechniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron