1 mm boor gebroken

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

johntw

1 mm boor gebroken

Berichtdoor johntw » wo jan 06, 2016 6:25 pm

Wie heeft er ervaring met het OPLOSSEN van een afgebroken boor in een messing onderdeeltje , door middel van het in accuzuur leggen van het onderdeel
Ik meen me te herinneren dat eens gelezen te hebben,maar kan het artikel niet terug vinden .

Foden

Re: 1 mm boor gebroken

Berichtdoor Foden » wo jan 06, 2016 10:32 pm

Hallo John,
De truc met accuzuur ken ik niet; wel met salpeterzuur. Die heb ik wel eens toegepast bij een gebroken tap M2 in een messing of bronzen werkstuk.
Het werkte zo: Lijm met seconden lijm een klein stukje recht afgesneden slang over de gebroken boor of tap, zodat je een klein reservoir creëert. Doe hier in een paar druppels zuur en laat het zijn werk doen. Als het gebroken onderdeeltje vrij is gekomen / gedeeltelijk opgelost, dan het gat opboren en er draad in tappen. Een draadeindje of messing schroefje er in draaien met Loctite, afwerken en opnieuw beginnen.
Twee opmerkingen: ik weet niet of de truc ook werkt met accuzuur en salpeterzuur zal niet overal verkrijgbaar zijn. Salpeterzuur is een zeer venijnig goedje en alleen al de damp is in staat om alle blanke onderdelen in je werkplaats te laten verkleuren!!! Ook op je veiligheid letten dus!!
Nog één verschil: bij een tap is er ruimte om het afgebroken deel van de tap, bij een boortje is het gat helemaal gevuld en kan het zuur minder makkelijk door dringen om zijn werk te doen.
Succes met de reparatie.
Foden.

Terug naar “Werkplaatstechniek”