conisch draaien

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

marco.m
Berichten: 6
Lid geworden op: ma mei 05, 2014 2:53 pm

conisch draaien

Berichtdoor marco.m » zo sep 11, 2016 8:03 pm

goede dag

ik heb een draaibankje waar ik een conisch onderdeel op wil maken
alleen de schaal verdeeling op de beitelslede is niet erg goed leesbaar meer

hoe kan ik deze nu toch precies instelen en ook een volgende keer weer op de zelfde hoek/graden krijgen

graag hoor ik als er tips zijn
alvast bedankt

johntw
Berichten: 43
Lid geworden op: wo dec 10, 2014 10:00 am

Re: conisch draaien

Berichtdoor johntw » ma sep 12, 2016 9:30 am

Wil je twee onderdelen maken die zuiver in elkaar passen ? Dan moet je het direct na elkaar draaien zonder de beitelslede te verstellen.
Of is het een steeds terug kerende bewerking , met exact de zelfde hoek?
Het is bijna niet mogelijk om een bepaalde hoek steeds weer gelijk aan de vorige in te stellen zonder een reeds bewerkt onderdeel als instel model te gebruiken in combinatie met een meetklokje.
Groet.
Johntw

wijns
Berichten: 134
Lid geworden op: di okt 09, 2007 10:05 pm
Locatie: Tremelo

Re: conisch draaien

Berichtdoor wijns » do sep 15, 2016 6:22 pm

Draai eerst uw conisch onderdeel, span daarna een cilindrisch stuk in. Vervang de beitel door een meetklok en beweeg de bovenslede over een bepaalde afstand ( b.v.b. 30 mm ) en kijk hoeveel de meetklok beweegt. Onthoud die twee maten en op die manier kan je later dezelfde hoek instellen zonder de schaalverdeling.
Dirk


Terug naar “Werkplaatstechniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron