Recht boren 2 en 3mm

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Stropke
Berichten: 10
Lid geworden op: di jan 06, 2015 9:47 pm

Recht boren 2 en 3mm

Berichtdoor Stropke » zo mar 12, 2017 3:47 pm

Ik probeer zoveel mogelijk te boren met mijn freesmachine. De kop staat perfekt loodrecht op de freesklem en de tafel. Toch gebeurt het dikwijls dat mijn boor (kleinere diameters 2 - 3mm) schuin verloopt wanneer de boordiepte meer is dan zeg maar 20mm. Kan iemand mij tips aan de hand doen? Vanzelfsprekend boor ik steeds eerst met de centerboor en ik hou mijn voedingssnelheid laag. Ik verwerk meestal messing en aluminium.
Gr
Stropke

volharding
Berichten: 10
Lid geworden op: di aug 22, 2006 4:58 pm
Locatie: Gorinchem

Re: Recht boren 2 en 3mm

Berichtdoor volharding » ma mar 13, 2017 8:52 am

Wat is de kwaliteit van de boor is deze gerold (goedkoop) of geslepen(duurder) de slijphoek aan de punt geeft door de minste afwijking deze verschijnselen. Bij een geslepen boor zijn deze afwijkingen veelal minum maar daar is de prijs dan ook naar. Uiteraard is het constant lossen van de spanen in je boor en boorgat ook een aandachtspunt, met aluminium is het ook zaak om je boorpunt ook vrij te houden van een dammetje, er kan wel eens (afhankelijk van het soort aluminium) een soort verdikking optreden op het snijvlak van je boor. En bij aluminium boren slijp ik een andere snijhoek aan mijn boren en wel 118°.

Snipper
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jul 05, 2015 9:39 am
Locatie: Klundert

Re: Recht boren 2 en 3mm

Berichtdoor Snipper » ma mar 13, 2017 12:56 pm

Ik ga helemaal mee met wat volharding zegt.
Zelf je boor correct naslijpen werkt ook positief want dan zit de ziel echt in het midden.
Verder is er verschil in freesmachines.
1 De dieptebeweging vindt plaats op de zuil.
2 De dieptebeweging vind plaats in het huis.

Als in situatie 1 de zuil scheef staat en het huis wel haaks op de freestafel dan krijg je scheve gaten.
Oplossing is de zuil exact haaks op het bed zetten en dan het huis exact haaks op het bed zetten.
Ook de volgorde is belangrijk dus eerst de zuil dan het huis.
In de freeskop een geslepen as klemmen - de machine in het laagste toerental laten lopen en met een haarblokhaak controleren of alles haaks staat zowel op de x as en y as.

In situatie 2 zit de zuil af fabriek meestal goed op de machine maar ook hier zou ik het nakijken.

Als je dat op orde hebt moet je er voor altijd afblijven.
Als je gaten onder een hoek moeten zitten dan kantel je het materiaal en vooral niet de kop van de machine.

Op deze manier zal je veel plezier aan je machine beleven.

Laat even weten als je die afstellingen gedaan hebt wat je er van vindt.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

Stropke
Berichten: 10
Lid geworden op: di jan 06, 2015 9:47 pm

Re: Recht boren 2 en 3mm

Berichtdoor Stropke » di mar 14, 2017 9:39 pm

Dank voor de reacties. Ik gebruik geslepen boortjes. Bijslijpen zie ik echter niet zitten op die kleine diameters.
Voor wat betreft de freesmachine. De hoogteverstelling van de kop gaat op een zuil met zwaluwstaartprofielen. Om de machine te controleren, plaats ik een meetklok in een spantang en controleer het bed van uiterst links naar uiterst rechts en van achter naar voor. Nadien meet ik de freesklem ook van links naar rechts met de meetklok en dit zowel bovenaan de vaste bek als aan de onderzijde van de klem. Is dit voldoende of kan ik via het voorstel met de geslepen as toch nog afwijkingen vaststellen?

Snipper
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jul 05, 2015 9:39 am
Locatie: Klundert

Re: Recht boren 2 en 3mm

Berichtdoor Snipper » di mar 14, 2017 10:27 pm

Als je bedoelt dat de meetklok in de spantang stilstaat en je de freestafel van links naar rechts beweegt en van voor naar achter zal je de scheefstand niet zien.
Zet je freeskop bewust een paar graden scheef en ga nameten met je klok je zal geen afwijkingen vinden.
Met een meetklok de haaksheid op je bed controleren.
Een as in de spantang met daaronder een as onder 90 graden met daarop je meetklok gemonteerd.
Als je nu de spantang ronddraait beschijft de meetklok een cirkel over het freesbed.
als de meter geen afwijkingen vertoont staat je denkbeeldige machineas loodrecht op je freesbed.
Het roteren is belangrijk om het op de juiste manier te doen.
Even overdrijven en je ziet de cloe.
Neem een as de net niet helemaal recht is en span hem in je spantang.
Zet er een winkelhaak tegen en je zal een spie van licht zien.
Draai je spantang 180 graden en de spie zal omgekeerd zijn bered kant onder of andersom.
Als je de machine instelt in stilstand zal je kop scheef boven je bed staan.
Laat je de machine lopen dan zal je meteen het verschil zien in de steeds omkerende spie van licht.
Conclusie je as is krom (het kan natuurlijk ook de as van je machine zijn)
Ga hier eens mee aan de gang.
Vragen stel ze gerust.

Je het je machine correct staan als je met een vlakfrees met EEN snijkant een kriskras patroon zie.
Kriskras = 2 tegengestelde gedeelten van een cirkel.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

Snipper
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jul 05, 2015 9:39 am
Locatie: Klundert

Re: Recht boren 2 en 3mm

Berichtdoor Snipper » di mar 14, 2017 10:28 pm

Woon je in de buurt ?
Kom lang dan leg ik het je uit.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

Stropke
Berichten: 10
Lid geworden op: di jan 06, 2015 9:47 pm

Re: Recht boren 2 en 3mm

Berichtdoor Stropke » wo mar 15, 2017 9:06 pm

Hoi Snipper. Dank voor je bericht. Ik woon in België in Gent (vandaar Stropke = bijnaam voor Gentenaars). Het was me gisteren al beginnen dagen dat , met mijn meetmethode, ik niet de scheefstelling van de kop meet maar de oriëntatie van de tafel. Ik ben nu helemaal mee met de info die jullie allen mij bezorgd hebben. Ik maak daar zaterdag eerst en vooral werk van en laat nog iets weten. Bedankt voor jullie hulp!

Snipper
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jul 05, 2015 9:39 am
Locatie: Klundert

Re: Recht boren 2 en 3mm

Berichtdoor Snipper » wo mar 15, 2017 9:24 pm

Graag gedaan.
En let er op dat je voor het boren eerst met een centerboor een putje maakt want dat komt altijd in de denkbeeldige as van de machine te zitten.
Daarna zo de tafel te verplaatsen de volgende boren gebruiken.
Bij dunne boortje niet te veel druk uitoefenen op de boor want als door doorbuiging het voorste gedeelte scheef zit zal de boor die lijn gaan volgen.

En vragen staat vrij en goede raad is duur zeggen wij altijd.

Wat ik zef gedaan heb en erg goed werkt is het volgende.
Nadat je zuil en kop exact haaks staan.
Een aanslag maken op je machineklem zodat je hem altijd hetzelfde op je tafel zet.
Vervogens frees je met de machine de klem rondom na, dus overal een fractie affrezen.
Alles wat je nu inklemt zit binnen een honderdste parallel aan je tafel aan alle zijden.
Met deze methode kan je blokjes echt rechthoekig maken of strips parallel en de gaten die je boort zitten exact haak in je materiaal.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

Stropke
Berichten: 10
Lid geworden op: di jan 06, 2015 9:47 pm

Re: Recht boren 2 en 3mm

Berichtdoor Stropke » za mar 18, 2017 6:15 pm

Volharding, Snipper. Zoals gezegd heb ik vandaag de kop afgeregeld. Deze stond inderdaad nogal wat scheef. Alles is vlot gegaan en ik heb ondertussen al een spiegelblok gemaakt voor de Dreumes. Dit is eveneens goed verlopen. Nogmaals dank voor jullie hulp.


Terug naar “Werkplaatstechniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten

cron