Spindel

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Zore

Spindel

Bericht door Zore » ma dec 22, 2008 10:55 pm

Hallo forumleden,

Enige tijd heb ik rondgekeken op stoomforum en lid geworden. Ik heb een vraag waar u wellicht antwoord op heeft.

Nou ja, de titel geeft al aan. Het gaat over een spindel. Voor een modelbouw hijskraan ben ik van plan deze te gebruiken voor bediening die gewoonlijk van hydrauliek is voorzien. Toevallig stuitte ik op een Engelse website waar men spindels plus moeren verkoopt. De spindels zoals afgebeeld zijn voorzien van draad afwijkend van trapezium. Is iemand hier bekend mee en zijn dergelijke spindels praktisch voor modelbouw als men denkt aan toepassing maar ook prijs/kwaliteit e.d?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zore op zo dec 27, 2009 11:18 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Rene Witteman

spindels

Bericht door Rene Witteman » ma dec 22, 2008 11:23 pm

Volgens mij, wat ik op de afbeelding kan zien gaat het om kogel-omloopspindels.
Deze zijn voor een spelingsvrije beweging en meestal gemaakt voor op draai- en freesbanken.

Google maar even op het internet naar (kogel-omloopspindels)

mvg Rene

Beunhaas102

Bericht door Beunhaas102 » di dec 23, 2008 1:41 am

Inderdaad, gewone kogelomloopspindels, al jaren de maatstaaf in de CNC en lineair techniek, en sinds enige tijd ook te betalen voor de hobby van de gewone man.

Het is in wezen een spindel met een moer en die moer zit afgevuld met kogels, de kogels draaien rond in de moer en na een paar wikkelingen worden ze weer afgevoerd naar het begin.

Filmpje over de werking van een kogelomloopspindel

Qua voordelen is het grotendeels hetzelfde als de vergelijking glij- of wentellager; minder warmteontwikkeling, minder weerstand, hogere nauwkeurigheid, hogere toerentallen (verplaatsing in geval van een spindel), minder slijtage etc.

En wat Rene al zegt, voordat je overzee gaat bestellen, er zijn legio Nederlandse leveranciers, google is your friend (als je de juiste zoekterm weet :wink:)

Edit; welkom op het forum trouwens!

Gaaf weer een motorrijder erbij 8)
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten uit de Achterhøek!

ArnoldS

Gebruik van kogelomloopspindels in de modelbouw

Bericht door ArnoldS » di dec 23, 2008 1:12 pm

Hallo 'Zore',

Als je op de websites van bekende kogellagerfabrikanten kijkt dan merk je al gauw dat er op dit gebied heel veel verkrijgbaar is. In deze branche zijn er eigenlijk geen slechte merken dus dat maakt voor jou de keuze lekker breed. Het grote voordeel van kogelomloopspindels is dat ze inderdaad nagenoeg geen speling kennen, maar ook bij goed onderhoud ook heel lang mee kunnen èn wat nog interessanter is, zeker voor de modelbouw: een omloopspindel is met weinig kracht in beweging te brengen. Dat kan je behoorlijk schelen in de keuze van aandrijfmotoren!
Eén van de leveranciers in kogelomloopspindels is b.v. Damen CNC zie http://www.damencnc.com/ Deze jonge ondernemer biedt behalve goede producten ook nog een uitstekende service gepaard met een uitgebreide kennis. Bovendien zit ie volgens mij dicht in jouw buurt: Delft.
Veel succes!
Arnold

Zore

Bericht door Zore » wo dec 24, 2008 5:07 pm

Bedankt voor de reacties.

De spindel in de afbeelding heeft trapeziumdraad met bronzen moer:

Afbeelding

Ik begrijp uit uw reacties dat 'kogelomloopspindels' verreweg beter zijn dan normale spindels maar prijzen zijn een stuk pittiger :? Welnu, ik heb de mogelijkheid opgevat om spindelkracht te berekenen. Hoe kan je de aandrijfkracht berekenen die nodig is een spindel, normaal of kogelomloop, een bepaalde last omhoog te drukken?

trix

Bericht door trix » do dec 25, 2008 10:36 pm

ik denk dat je zoiets bijna niet kan berekenen, mijn gevoel zegt dat dit afhankelijk is van bv. de lengte van de moer (draadlengte) wel/geen smering, de spoed (is hellingshoek van de draad), materiaalsoorten en wellicht meer factoren.
ik zou gewoon een setje aanschaffen en dan testen doen.
eigenwijs is ook wijs

Klaas van Gemerden

Bericht door Klaas van Gemerden » vr dec 26, 2008 1:30 pm

De voortstuw kracht van een as wordt berekend met de volgende formule

Voortstuw kracht =F= ExMx2xPi/h

Daarbij is E de efficientie van de spindel (verlies door wrijving)
M is het Koppel in Nm van de motor
h is de spoed van de spindel in meters

Voorbeeld: Trapezium spindel TR12x3 (12 mm diameter 3 mm spoed= )
Bij trapezium spindels is de efficientie iets van 50% dus 0.5
stappenmotor van 0.8 Nm

F= 0.5x0.8x2X3.14159/0.003= 837.75 Newton, en das dus 85 Kilo duw of trek kracht ( 9.8 Newton = 1 kilo)

Een kogelomloop heeft een efficientie van rond de 90% dus dan zou bovenstaande op 153 kilo uitkomen
Dit stond op het http://www.cnczone.nl forum.
Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren die een rol spelen.
Wellicht kun je er iets mee.

Ps hou wel rekening met zwaartekracht!

Gr. KvG

trix

Bericht door trix » za dec 27, 2008 7:34 pm

ik kan het uiteraard helemaal fout hebben, maar ik vint 85 kG voor een 0,8 Nm motortje wel erg veel (puur gevoelsmatig).
eigenwijs is ook wijs

Beunhaas102

Bericht door Beunhaas102 » za dec 27, 2008 8:57 pm

Volgens mij klopt het gewoon wat Klaas zegt, dit is dus de horizontaal verplaatsbare last, verticaal komt daar dus nog de gravitatiekracht bij kijken.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten uit de Achterhøek!

Zore

Bericht door Zore » za dec 27, 2008 11:02 pm

Even nagezocht of meer over het onderwerp te lezen valt. In het Nederlands kan ik niets vinden, maar zoeken op 'Leadscrew force calculation' kwam ik dit tegen:

http://www.racointernational.com/screw_formula.htm

Enkele getallen invullen geeft de volgende berekening:

Afbeelding

Het getal Linear Force is willekeurig gekozen en wordt 1000N. Dit komt wel ongeveer overeen voor modelbouw toepassing. Voor verder vergelijk met de formule in voorgaande posten heb ik de spindel 12 x 3 ingevult, met een efficiëntie van 0.5. De uitkomst wordt dan 3,62N aandrijfkracht. Wellicht is het makkelijk om een idee te krijgen van kracht in verhouding tot aandrijfmoment door deze op elkaar te delen. Dan kom ik op 1 N/M draaimoment kan 276 N kracht ontwikkelen. Dat is een boel Newtons en scheelt nog heel wat als de efficiëntie toeneemt naar waardes behorende bij kogelomloopspindels!
Echter, de gepresenteerde formule van CNC forum geeft zekers andere uitkomsten :!:

Zore

Bericht door Zore » za jan 03, 2009 10:05 pm

Het doel is de spindel uitrekenen voor een modelbouwproject. Toevallig heb ik een oud boek over hijswerktuigen weten te bemachtigen. Hiermee kan men wellicht berekeningen maken als bijv. kracht op spindel. De focus hier ligt op aandrijfkracht en uitgeoefende kracht en inzicht te krijgen in de werking. Wellicht valt een en ander te meten. De elektromotor heeft een tabel bijgeleverd en vermeld het aandrijfmoment. Echter (meer toeval eigenlijk) heb ik een soort veerunster meter gekocht op eBay.de om te meten aan motoren. Interessant is dan vergelijking maken tussen belofte en werkelijkheid. In modelbouw met servo's heb ik ervaring opgedaan die me doet twijfelen aan prestaties van veelal goedkope spullen uit China e.d. vandaar dit experiment. Met motorkracht en ook omloopsnelheid kan men wellicht rekenen aan spindels.

Deze meetklok dus incl. Mitutoyo meetklok om aan te geven het verschil in grootte:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zore op di jan 27, 2009 6:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Zore

Bericht door Zore » wo jan 21, 2009 12:14 am

Beunhaas102 schreef:
Edit; welkom op het forum trouwens!

Gaaf weer een motorrijder erbij 8)
Dank je, het wordt weer groots :lol: :wink:

Zore

Bericht door Zore » di jan 27, 2009 6:26 pm

Hallo mannen,

Even een update, meten van motor omwentelingssnelheid kan met dit fraaie apparaat:

Afbeelding

De toerenteller kan tot 20K toeren en aflezen op +/- 10 RPM nauwkeurig en is wel voldoende :D
Het sensortje is infrarood en leest dmv een reflecterende strip op het asje. Proefondervindelijk blijkt wel als je stalen asjes afplakt met zwart tape, je een goede meting kunt doen. Je kunt ongeveer de helft van het asje onbedekt of reflecterend laten. Nadeel van tape is echter loskomen waardoor je niets meer kunt meten. Een betere optie is verf op het asje aanbrengen met een spuitbus oid.

Het modelbouw project te volgen op MBF:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/alg ... oject.html

Zore

Re: Spindel

Bericht door Zore » za jul 23, 2011 11:38 am

Hallo allemaal,

Het project heeft een tijdje stilgelegen. Daar is nu verandering in gekomen. De spindel van het plaatje heb ik uiteindelijk, na lang besluiten, gekocht in Engeland. Deze dus, de "rondo" van Eichenberger:

Afbeelding

In het echt:

Afbeelding

Afbeelding

De combinatie heeft "backlash" dus ik zou hem je niet aanraden voor precisie cnc toepassing, en dergelijke. De moer loopt soepel en de draadstang is recht...dit betekent kaarsrecht....

Hij vervangt de trapezium spindel en wordt ingebouwd in mijn hijskraan.

Afbeelding

De 24V vertragingsmotor met aandrijving (hier gefotografeerd met "oude" spindel)

Afbeelding

Zore

Bericht door Zore » za jul 23, 2011 6:06 pm

De "rondo" vervangt de trapezium spindel, hier naast elkaar afgebeeld. Dan kun je het verschil duidelijk(er) zien. De moer is inmiddels afgedraaid op de juiste afmetingen.

Afbeelding

Tot zover de update.

Plaats reactie