Stoomtrekker kopen

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

djjappa

Stoomtrekker kopen

Berichtdoor djjappa » Ma Sep 19, 2011 6:49 pm

Beste mede-leden,

Ik zou graag een 3" of een 4" stoomtrekker willen kopen (het liefst 3")
Na veel zoeken heb ik nog niet echt een goede site gevonden hiervoor.
Kunnen jullie mij een goede site aanraden, het hoeft geen nederlandse site te zijn.

Wel wil ik hem graag kant en klaar, ik ben niet zo goed met bouwpakketten.

Mvg,
Jappa

Thijmen

Berichtdoor Thijmen » Ma Sep 19, 2011 7:35 pm

Hoi

Ik weet dat Wilfred Buijs zijn ruth verkoopt
Hij heeft de bouw van de machine meegemaakt en erbij geholpen

http://www.railweg.nl/de_ruth.htm

hier staat hij op de site en er is ook de e-mail adres te vinden van Wilfred

Ik hoop dat je genoeg informatie hebt.

Gr Thijmen

pfb

stoomtractor kopen

Berichtdoor pfb » Ma Sep 19, 2011 9:01 pm

Moi Jappa,
Heb je al gekeken bij stationroadsteam.co.uk. Als je een goede bouwset wil kopen, kun je bij steamtractionworld.com terecht.

Succes, Peter

Alex

Berichtdoor Alex » Zo Okt 16, 2011 1:24 am

Moi Jappa.
Station Road Steam Zou een optie kunnen zijn maar let wel op. De ketelkeuring zoals die in Engeland gebeurd wordt hier niet zonder meer geaccepteerd. Het kan dus zijn dat een ketel hier niet goedgekeurd wordt en slechts schrootwaarde heeft.
Zelf heb ik een 4"Burrell van Steam Traction World gekocht, inderdaad als bouwpakket. Deze heb ik in 5 maanden afgebouwd, maar ik had wel de nodige ervaring met stoommachines. De ketel is in mijn geval in Engeland onder keur gebouwd, en in Nederland voor ingebruikname gekeurd door Lloyds. De Stoomgroep of NVM mogen dit niet vanwege de afmetingen en de wettelijke eisen. Het lijkt ingewikkeld maar als je weet waar je op letten moet valt het wel mee, de keuring kost alleen een paar honderd euro.
Alex

pfb

stoomtractor kopen

Berichtdoor pfb » Vr Okt 28, 2011 8:34 am

Moi,
Het verhaal van Alex snap ik niet helemaal. Als je stelt dat de inhoud van een 4" tractorketel 18 liter is en de werkdruk 8 atm bedraagt, dan mag deze ketel rustig door de stoomgroep keurmeesters worden gekeurd. De formule druk x inhoud ( dus 8 x 18 ) valt ruim binnen de < 200 regel van de stoomgroep.
Maar altijd geldt de regel; laat je goed voorlichten en gebruik je verstand.
Peter

Han Smit

Berichtdoor Han Smit » Vr Okt 28, 2011 8:52 am

Moi,

Dat komt omdat Alex commercieel rijdt. Dan geldt net als bij de Nienoord locomotieven dat ze onder Loyds vallen.

Met vriendelijke groet,
Han

Alex

Berichtdoor Alex » Vr Okt 28, 2011 12:47 pm

Met de 4" Burrell rij ik inderdaad commercieel en daar geld inderdaad voordat de stoomgroep dan niet keurt, ongeacht de grote van de ketel.
Maar... mijn Burrell heeft een inhoud van 27.8 liter bij een werkdruk van 8 Bar. Dan komt PxV boven de 200 en valt de ketel volgens de PED in categorie 3 en dat is volgens de wet keuringsplichtig. Volgens dezelfde wet moet de keuring dan gebeuren door een door de minister aangewezen instantie een z.g. NoBo. Daar zijn er 6 van in Nederland en daar zijn NVM of stoomgroep niet bij.
Waar ik voor wil waarschuwen is dat een ketel uit bv. Engeland zonder de juiste papieren in Nederland niet goedgekeurd zal worden, niet door een NoBo en niet door een club. Denk hierbij ook aan de CE normen. Het is aan te raden om dit vóór aankoop na te vragen bij een NoBo of zover het een modelketel PxV<200 betreft bij één van onze clubkeurmeesters. Dat voorkomt dat je geheel te goeder trouw een machine met een ketel koopt die achteraf alleen schrootwaarde blijkt te hebben.
Alex

Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”