mamod 1313 stoomtrekker verbeteren.

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

bramsilverbug

mamod 1313 stoomtrekker verbeteren.

Berichtdoor bramsilverbug » Wo Sep 04, 2013 6:36 pm

Beste stoomlief hebbers,

Ik heb nog een oude Mamod 1313 stoomtrekker staan die nooit echt goed heeft gedraaid.
Daarom wilde ik vragen of deze makkelijk te verbeteren is, ik dacht zelf eraan om er bijvoorbeeld een vlampijpketel van te maken zodat die beter stoom produceert want dat is nu juist het probleem want dit is matig.

Moet ik er een compleet nieuwe ketel voor maken als ik een vlampijp ketel heb of kan ik de oude ketel verbouwen .

Het cilindertje heb ik ooit al eens vervangen door een verbeterde oscilerende en deze wilde ik er dan om het simpel te houden behouden.

Ik heb geen ervaring met bewerkingen zoals draaien , we hebben wel een kleine draaibank staan maar weet niet of deze geschikt is voor dit soort werk.

Hopelijk kunnen jullie mij wijzer maken en kan ik er misschien een goed werkende stoom traktor van bouwen!

Met vriendelijke groeten,

Bram

bramsilverbug

Berichtdoor bramsilverbug » Wo Sep 04, 2013 6:42 pm

Hier nog wat foto's van het stoomwalsje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bramsilverbug

Berichtdoor bramsilverbug » Do Sep 05, 2013 11:10 am

Op internet een leuk voorbeeld gevonden om er een stoomtreintje van te maken. Dit lijkt me ook erg leuk.
Alleen zou ik dan een vlampijpketel willen maken en een 3 asser .

http://modelsteam.myfreeforum.org/archi ... 20977.html

gerard

Berichtdoor gerard » Vr Sep 06, 2013 12:47 am

Hoi Bram

waar stook je het machientje mee. Je zou een goede gas of spiritus brander kunnen bouwen. En deze proberen i.p.v. de ketel gelijk aan te passen.

M.v.g. Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

bramsilverbug

Berichtdoor bramsilverbug » Vr Sep 06, 2013 11:25 am

Ja daar zat ik ook al aan te denken om het eerst eens simpel te houden. Denk dat ik dan een gas brander maak.
Ik dacht er aan om een vuurkist te maken die geheel onder de ketel doorgaat ipv het eerste stukje en dus ook de gas brander zo ver laten lopen.

Ook heb ik besloten om er een spoor 1 treintje van te maken zoals in het linkje alleen dan mijn eigen draai eraan.

john

Berichtdoor john » Ma Sep 09, 2013 6:45 am

Met dat idee verruïneer je het totale uiterlijk van het modelletje.
Het zou ook zonde zijn om hem om te bouwen naar een locomotief... maar dat is mijn mening.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » Ma Sep 09, 2013 12:45 pm

Daar ben ik het roerend mee eens John, je zaagt toch ook niet je Mercedes doormidden om er een paard en wagen van te maken :shock:

Knap hem netjes op en zorg, dat hij het weer doet en bouw dan een locomotief, voorbeelden genoeg.
Suc6 met je keuze.
mvg,
Cor 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

bramsilverbug

Berichtdoor bramsilverbug » Di Sep 10, 2013 12:04 am

Bedankt voor jullie mening , ik zal er over na denken!!

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » Di Sep 10, 2013 2:27 am

Hallo Bram,

ja dat is even een moeilijke keuze lijkt mij.
Ik zou er al problemen mee hebben om dat ding op te knappen zoals hij er nu bijstaat. Hij ademt sfeer uit. Dit ding heeft een verhaal. Je kan op de laatste foto lezen, dat het een Mamod is en een tractor. Als je hem nu alleen maar op zou knappen door het opnieuw in de verf te zetten, is dat ook al weer weg. Ik zou hem in de blanke lak zetten om de verf te beschermen die er nog op zit, zodat dit bewaard blijft en verder zou ik hem nakijken vwb het slecht lopen en dit op proberen te lossen om hem bij gelegenheid weer eens op te stoken als ik of John bij je op visite komen. :D Hup de vitrine in met dat ding en genieten. Ja, zo zou ik het doen in het kort gezegd en als je graag een lok wilt bouwen, dan even in de catalogus kijken wat je wilt maken en daar je ziel en vreugde inleggen, dat is dan voor 100% van jou. Met dit ding voelt het bij mij net zo aan als een snijbrander zetten in de 23023. :twisted:
Sterkte met je beslissing, we gaan het horen. :D
Met vriendelijke groet,
Cor. 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

bramsilverbug

Berichtdoor bramsilverbug » Di Sep 10, 2013 1:22 pm

Ik denk dat ik inderdaad het stoomtrekkertje behoud en alleen wat opknap maar weet het nog niet zeker :), heb hem van t weekend voorzichtig gedemonteerd om hem op te knappen. In het uiteinde van het keteltje zat een deukje en 2 gaatjes van popnagels , dus ik heb dit stukje eraf gehaald met de dremel zodat ik gelijk de binnen kant van de ketel kan schoonmaken want die is heel erg vies, hoe kan ik deze het beste schoonmaken?

Waar kan ik messing krijgen om de ketel weer dicht te solderen? En hoe kan ik dit het beste doen?? Nu de ketel toch open is kan ik er meteen een pijl glas inmaken ? Zoja hoe??

Het vuurkistje is nog te redden en die heb ik al schoongemaakt en behandeld met zink spray. Deze moet uiteindelijk weer zwart worden.

Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”