Flaijelfeest 2008

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

Alex

Flaijelfeest 2008

Berichtdoor Alex » Vr Sep 12, 2008 11:37 pm

Het Flaijelfeest 2008 in Oude Horne ( bij Heerenveen) komt eraan op zaterdag 27 september. Wederom hang ik Rode Paulien op een modeldieplader achter de grootmoeder van de Nederlandse stoomwalsen, de "4711"van de KWS gebouwd in 1904, de eerste en oudste wals van ons land. Verder zijn er nog meer walsen, trekkers, stoomauto's e.d. werkend te zien alsmede een verzameling model machines met name de grotere 4"en 6"trekkers. Traditie getrouw staat de Landz locomobiel weer voor de eveneens Landz dorskast, om te laten zien hoe graan gedorst werd voor de komst van de combine. Naast stoom is er een enorme verzameling oude trekkers aanwezig, demonstraties, oude ambachten en nog véél meer.

Groeten en tot ziens
Alex

Alex

Berichtdoor Alex » Zo Sep 28, 2008 10:43 pm

Jammer genoeg is het weer voorbij, een prachtige dag met veel stoomvrienden uit zowel groot als klein stoom. Net als vorig jaar hadden we Rode Paulien op sleep, en hoewel niet onder stoom was zij de kleinste wals in de traditionele optocht. Wat mij overigens elke keer opvalt als ik op een grote machine rij is hoeveel makelijker dat is dan een schaalmodel op stoom houden, maar dat even terzijde. Voor degenen die er niet waren de foto's: http://www.miniatuurstoom.nl/index.php? ... &Itemid=34
Groeten Alex

Rene Witteman

Berichtdoor Rene Witteman » Zo Sep 28, 2008 11:35 pm

mooie foto's
leuk om even een blik te kunnen werpen.
Ik had geen idee wat voor een feest dit was.

tot ziens in de Rijnhal

mvg Rene
Laatst gewijzigd door Rene Witteman op Ma Sep 29, 2008 11:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Alex

Berichtdoor Alex » Ma Sep 29, 2008 12:34 am

Hoi Rene,

Flaijel is het Friese woord voor vlegel, in dit geval een dorsvlegel. 32 jaar terug is e.a begonnen met een Lanz locomobiel en dorskast waarmee demonstraties gegeven werden. In de begin tijd ben ik er zelf ook eens geweest met een stationaire modelstoommachine. Langzaam is het uitgegroeid van een lokaal oogstfeest tot een groot evenement met vele demonstraties van oude ambachten en beroepen uit de tijd rond 1900. In de optocht- een stoet van 4 km lengte -zijn allerlei aangespannen wagens te zien van de melkboer tot pieterulieventer en allerlei wagens en koetsen. daarnaast een selectie oude trekkers en motoren en vervolgens de stoomsectie waarvan ik foto's gemaakt heb zonder overigens al het andere te kort te willen doen. Ook de Lanz is nog steeds van de partij dezelfde die elk jaar op Nienoord staat met de stoomdagen.
Ik kan iedereen volgend jaar een bezoek aanraden.
Groeten Alex

Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”