Solid Edge

Stel hier al uw vragen over CNC, in de breedste zin van het woord, dus alles mag, van het ombouwen van een machine tot vragen over de software

Moderator: CNC Moderators

DS

Solid Edge

Berichtdoor DS » do jun 04, 2009 10:55 am

Hallo,
Ik zit te wachten op berichten over het Solid Edge programma.
Dit programma is door mij aangeschaft maar ik heb er toch nog wel wat vragen over. Het openingsscherm is b.v anders dan in het voorbeeld. Omdat ik toch niet de enige ben die dit programma aangeschaft heeft had ik al wel wat berichten over en weer verwacht.
Het kan ook zijn dat ik door mijn weinig computer ervaring en nog nooit met een forum gewerkt hebbende op het verkeerde forum zit te zoeken.
Kan iemand mij op weg helpen?
Groeten,
Dirk Schipper.

pfb

Berichtdoor pfb » do jun 04, 2009 9:42 pm

Moi Dirk,
Eerstens denk ik dat je op het verkeerde forum zit, maar dit terzijde.
Doordat ik een dag in de week bij een technische firma werk heb ik een beetje gezien van Solid Works, een 3D programma van de concurent.
De opbouw ziet er bij dat program eenvoudiger uit. Zonder boek ben ik er al een beetje wegwijs op, maar bij Solid Edge kom ik er niet uit.
Misschien kan een van de deskundigen een paar regels maken hoe je moet opstarten en b.v. een fout moet herstellen. Want fouten maak je juist in het begin en ik weet niet hoe ik die kan herstellen.
De helpfunctie geeft ook niet veel duidelijkheid.
In het boek van H.R.Visser; Een inleiding tot Solid Edge, staat ook een ander beginscherm. Dat helpt ook niet erg.
Ik kan hier nog geen grip op krijgen en dat is jammer want het lijkt mij toch een leuk programma.
Groetjes Peter

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » do jun 04, 2009 9:58 pm

Ik heb ook op mijn oude school (en een aantal keren thuis) eens mee gewerkt. Ik moet zeggen dat het een prima en makkelijk programma is. Ik heb een studenten verzie voor thuis. Helaas werkt die niet op mijn (en pa's) pc (hij wil niet op starten). Ondertussen heb ik Inventor 10. Ik merkt toch dat ik hier wat meer moeite mee heb dan bij Solid Edge. Maar eigenlijk moet ik het nog maar eens aan beginnen om het echte verschil te kunnen zien.

Over Solid Egde is hier niet veel te vinden. Als je het op een ander forum probeert en ze kunnen je daar goed bij helpen, is het een leuk idee om hier ook wat informatie te posten. Interessant is het wel:)

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Foden_sam

solid edge

Berichtdoor Foden_sam » do jun 04, 2009 10:20 pm

Hallo Erik en Dirk,
Grappig, ik heb precies de omgekeerde ervaring als Erik. Ik heb me (enigszins) wegwijs gemaakt in Inventor 10 m.b.v het boek van CAd-college en kan er redelijk mee overweg vind ik zelf. Met Solid Edge heb ik grote ruzie en heb dat voorlopig an de kant geschoven. Ik wil w.s in S.E. dingen doen volgens de Inventor methode en dat werkt niet. Heb er vooral moeite mee dat ingegeven maten tijdens het tekenen wijzigen, tenzij expliciet vergrendeld. Zal wel aan mij liggen, maar ik werd er een beetje moe van.

Ben toch wel nieuwsgierig of er via het forum wat meer licht op het werken met Solid Edge komt. De instructies van Hans Tjeerdsma geven wel wat informatie, maar niet alles lukt zoals hij laat zien. Hij merkt terecht op dat er geen cursus Solid Edge verwacht mag worden. Zijn er al mensen die vorderingen hebben gemaakt met het CNC gebeuren?
Groeten,

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » vr jun 05, 2009 9:59 am

Nu begin ik toch wel nieuwschierig te worden wat er niet wil lukken, wat ziet er anders uit? Wat wordt er wel en wat wordt er niet gesnapt?

wijns

Berichtdoor wijns » vr jun 05, 2009 8:34 pm

Ik kan nog niet eens inloggen , hoeft eigenlijk ook al niet meer. :?
Dirk

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » vr jun 05, 2009 9:57 pm

Dirk,

Ik neem aan dat je bedoelt inloggen om SolidEdge te bestellen? Stuur mij even een mailtje / DM met de gegevens waarmee je probeert in te loggen..

Roy Wilms

Berichtdoor Roy Wilms » di jun 09, 2009 9:20 am

Ik gebruik inventor. Heb het deels zelf aangeleerd dmv een boek. Hiervoor was ik gewend om te tekenen met radan. Dit is meer een cad/cam programma voor plaatwerk. Dit werkte veel eenvoudiger vond ik, dan inventor. Maar met inventor kun je ween makkelijker met samenstellingen e.d. werken. Wat dat betreft is radan achterhaald.

Maar om even snel iets eenvoudigs op te tekenen (bijvoorbeeld voor het vinden van snijpunten e.d.) vind ik een 2D programma vele malen eenvoudiger.

Roy

jks

Solid Edge

Berichtdoor jks » di jun 09, 2009 10:44 pm

@DS

Als het openingsscherm anders is dan in de handleiding van H. Tjeerdsma, dan zou dat kunnen liggen aan het feit dat je i.p.v. het programma Synchronous ISO Part, hebt gekozen voor Traditional ISO Part. Beide programma's zijn functioneel ongeveer gelijkwaardig.
In genoemde handleiding komen beide programma's aan bod. Ik moet zeggen dat de handleiding van Tjeerdsma bijzonder helder is. Als je hem stap voor stap volgt is het heel goed te doen.

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » wo jun 10, 2009 3:39 pm

Hallo allemaal,

ik heb Solid Edge ook aangeschaft voor de toekomst. Hoe kom ik aan de instructies van meneer Tjeerdsma?
mvg
Cor
:D
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

jks

Berichtdoor jks » wo jun 10, 2009 8:36 pm

Inloggen op www.cncsite.nl. Onder 'artikelen' staan de handleidingen.

Jan

Zore

Berichtdoor Zore » ma jul 06, 2009 2:27 pm

Hey, ik heb zowaar m'n eerste schreden gezet met SolidEdge, die ik overigens wel kon downloaden. Het programma kan je echter maar 60 dagen gebruiken ofzo na activatie met sleutel. Is dat ook het geval met studentenversie?

Kan ik omstandig vragen; is er mogelijkheid een beginnersclub te vormen voor tekenen in CAD? Liever geen 3D omdat ik daar niet slim genoeg voor ben, dank u.

Marc

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » ma jul 06, 2009 10:26 pm

Uiteraard is dit niet het geval met de studentenversie... Deze blijft werken voor een jaar waarna er gratis weer een nieuwe sleutel aangevraagd kan worden.
Hey, ik heb zowaar m'n eerste schreden gezet met SolidEdge, die ik overigens wel kon downloaden. Het programma kan je echter maar 60 dagen gebruiken ofzo na activatie met sleutel. Is dat ook het geval met studentenversie?

Kan ik omstandig vragen; is er mogelijkheid een beginnersclub te vormen voor tekenen in CAD? Liever geen 3D omdat ik daar niet slim genoeg voor ben, dank u.

Marc

Stronk E

Berichtdoor Stronk E » di jul 07, 2009 4:21 pm

ik ben nieuw hier op het forum, en zeer geïntresseerd in het hele cnc gebeuren. ik zou het dan ook graag willen leren. mijn vraag is dan ook of er hier mensen zijn die mij kunnen helpen om eventueel een proefversie ( trail ) te kunnen downloaden van solid edge, zodat ik het eens kan uitproberen voordat ik geld uitgeef waarmee ik uiteindelijk niet over weg kan.

zoals ik dan ook al gelezen heb heeft "zore" al een proef versie gevonden van 60 dagen, ik zou dan zou dan ook erg geholpen zijn als iemand mij kan vertellen waar.

M.v.g
E Stronk.

jks

Berichtdoor jks » di jul 07, 2009 7:29 pm

Ik raad je aan om de studentenversie aan te schaffen. Je moet wel lid zijn (of worden) van de Stoomgroep Holland of de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers. Je betaalt dan voor de DVD met de studentenversie van Solid Edge 11 euro. Dit is voor administratie- en verzendkosten.
Meer informatie is te vinden op www.cncsite.nl

Jan

Terug naar “CNC”