Cnc frezen

Stel hier al uw vragen over CNC, in de breedste zin van het woord, dus alles mag, van het ombouwen van een machine tot vragen over de software

Moderator: CNC Moderators

Erik.B
Contacteer:

Cnc frezen

Berichtdoor Erik.B » wo okt 03, 2012 9:51 pm

Hallo Hobbyisten!

Aangezien de hobby zich voort zet, en de interesse in de verspaning ook groot is, ben ik geintereseerd in een uitbreiding in de werkplaats.

Ook om dat ik hier mee in het dagelijks leven mee in aanraking kom lijkt het mij toch leuk en interessant om een cnc frees machine thuis te hebben.
Hier bij zat ik te denken aan een HBM / Optimum frees bank. (bf 20 / bf 25 / bf30) Dit om dat naar mijn weten makkelijk om tebouwen is naar cnc.
Ik beschikt al over een HBM bf 25, maar deze hou ik als conventionele machine.

Graag zou ik graag van jullie die zo'n machine heeft of kent weten waar ik alles kan krijgen etc.

-Is een groot werkgebied handig of heb je daar niet veel aan (grote of kleine tafel)
-Type stappemotoren
-Aanstuuring via Inventor + HyperMill mogelijk?
- Zelfbouwen, Laten bouwen, kant en klaar modellen?
- Evt extra's uit tebreidine bvb 4e as, en handbediening met zwenk wiel.
- En natuurlijk het best om tebouwen machine type en 'merk', ook al lijken ze op elkaar.
-En wat vergeet ik nog meer?

Groeten,
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

pfb

Berichtdoor pfb » do okt 04, 2012 10:29 am

Moi Erik,
Op de site van cnczone.nl vind je veel informatie. Ook over ombouw, wat je zelf kan doen omdat je een freesmachine hebt. Zelf heb ik een 30, maar iets later werden ze aangeboden met een grotere tafel, die had ik liever gewild.
Vaak kijkt met alleen naar de groote van de beweging zonder rekening te houden met de ruimte die de klem/opspanmiddelen in nemen.
Ik heb al een opspan stuk gemaakt om de verdeeltafel kwijt te kunnen, de tafel was iets te kort.
Of je nu een Optimum of een HBM of Sieg neemt, ze komen uit dezelfde fabriek. Kijk erg goed wat je krijgt voor je geld.
Er zijn ombouwsets te krijgen voor elk van deze machines met verschillende sterktes van stappenmotoren met ook iets andere prijzen.
Praat eens met mensen, kijk eens rond voordat je je geld gaat uitgeven.
Succes, Peter

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » do okt 04, 2012 3:03 pm

Moi Peter,

Ik had al een vermoeden dat de machines van HBM, optimum en Sieg uit de zelfde fabriek zouden komen, en er zijn nog meer 'merken' die dit model leveren. Ik heb ze al in het Blauw, Grijs, Wit en Rood gezien.

Wat is nou het verschil tussen de Bf 25 en de Bf 30? Is het een hoogte of is het alleen vermogen verschil?
Ik heb me al aan gemelt op Cnczone.nl en zal daar eens na vragen.

Rond kijken doe ik zeker peter! Producten vergelijken etc en wat voordeligste is in prijs en kwaliteit verhouding.

Ik heb al wel een gebruikte optimum Bf20 met grote tafel op het oog, maar is nog wat verweg.

In ieder geval bedankt voor de info peter!

Groeten
Erik

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » zo okt 07, 2012 10:34 pm

Nou kom ik met het volgende.

Wie kan mij vertellen wat verschil is tussen Optimum en HBM?
Wordt optimum nou wel of niet gemaakt in Duitsland? Of alleen in elkaar gezet met onderdelen uit China?
En zit er echt verschil in de kwaliteit tussen deze merken?

Gr
Erik

Eddy

Berichtdoor Eddy » ma okt 08, 2012 12:58 pm

Hoi Erik,

Kijk hier ook maar eens :)

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » ma okt 08, 2012 4:46 pm

Hallo Eddy,

Dat topic op cnczone is van mij. :lol:
Ik probeer van zo wel modelbouwers als de hobbycnc mensen ervaringen te vinden met de machines.
Maar toch bedankt. :wink:

Gr
Erik

Foden

CNC frezen

Berichtdoor Foden » ma okt 08, 2012 9:11 pm

Hallo Erik,
Grappig dat de discussie over de kwaliteit van Oosterse machines met regelmaat terug keert op diverse fora, o.a. ook in de Model Engineer. Zelf heb ik een HBM WM20 freeskolom, gemonteerd op een kruistafel van een FB2 kloon (destijds ook verkocht door HBM) uitgerust met Chinese digitale uitlezing (Sino). De stap naar ombouwen tot CNC heb ik tot nu toe niet gemaakt.
Een verschil tussen de verschillende machines wordt vooral bepaald door de controle op specificaties tijdens en na de productie. Er zijn importeurs die machines voor verkoop helemaal nazien en opnieuw afstellen, maar daar betaal je een prijs voor. Misschien is deze site interessant voor je om even kennis van te nemen: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... ccessories.
Herman Buitelaar levert gewoon in krat (m.u.v. showroommodellen) , maar doet over het algemeen niet moeilijk mocht er iets aan mankeren; dat is ook een oplossing natuurlijk.
Een andere interessante site over het (laten) ombouwen van een frees is te vinden op de links van deze site: CNC Steuerung. Hier zijn uitgebreide beschrijvingen over ombouwen te vinden, eventueel met tekeningen.
Nog 1 tip om op te letten bij de verschillende freesmachines zoals HBM etc: de traploze toerenregeling van de motoren kan slecht tegen een ongelijkmatige belasting zoals optreedt bij gebruik van een slagfrees: dat kan je een printplaat kosten.
Succes met de hobby.

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » ma okt 08, 2012 9:37 pm

De discussie is erg verwarrend over de kwaliteit. Op cnczone forum wordt er ook over gesproken. De ene zweert er bij en andere wilt er niet eens over praten. Ook over de productie werd beweert dat ze allemaal van de zelfde fabriek komen dus kan er maar één kwaliteit zijn. Conclusie was dat HBM de beste prijs was en eerlijk made in China is. Want optimum is duurder maar toch het zelfde. Dit is niet waar.

Nou heb ik net een mailtje binnen van Kevin Damen van DamenCNC.nl
Hij kon mijn vraag goed beantwoorden.

Dat ze van dezelfde fabrikant zijn, is absoluut onjuist. Een aantal gietstukken komen van supermachine vandaan, de grootste machine fabrikant in china.
Echter optimum heeft in Shenzhen een eigen fabriek. Ze doen de eindbewerking zelf, onder toezicht van duitse engineers. Voordeel hiervan is dat in een Bf20 direct de kogelomloop spindels passen, en dus niet nog stukken weg gevreesd moeten worden.

Nou is mijn oog op optimum bf20 gekomen. Heb een gebruikte gezien en is wellicht interessant. Helaas hier nog geen antwoordt op gekregen.

Voor ombouw naar CNC zijn er erg veel mogelijk heden. En iedereen doet het weer beetje anders.

Kogelomloop spillen heb ik verschillende prijzen gezien. Via ebay weer goedkoopste. ook besturingen kan in prijs variëren.
Het liefst wil ik de mogelijk hebben om een 4e as aan te kunnen sluiten in de toekomst zonder dat ik gelijk nieuwe besturing moet aanschaffen.

Ik zal eens op de site van CNC Steuerung kijken. Ook de link zal ik eens bekijken. Bedankt!

Gr
Erik

Eddy

Berichtdoor Eddy » di okt 09, 2012 12:05 pm

Hoi Erik,

Kijk hier ook maar eens :)
Alles is met een draadje verbonden :lol:

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » wo okt 10, 2012 11:55 am

Hallo Erik e.a.

Ik had gisteren een hele lange bijdrage geschreven in dit draadje en toen ik op verzenden klikte kreeg ik een melding dat er een fout woord bij stond namelijk ..... en toen was mijn hele bijdrage verdwenen..... geweldig die instelling van dit forum :twisted: 1000x

Het ging om de 1e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd van het werkwoord -----gunnen---- voor de buitenlanders, dat schrijf je dus zonder de laatste 3 letters "nen". Ik maak er nu even een "a" van anders is het weer foetsie.
Waar het op neer kwam is: "Erik gan je even de tijd om alles door te lezen en als je beslist, stel het nog een week uit voor bedenktijd. Er komt altijd iemand met een zeer goed iedee, als je al besteld hebt.
Veel suc6.
Cor.

ps. Moderator, regelt U dit even!!! :oops:
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

Terug naar “CNC”