Werkstukken bevestigen tijdens bewerkingen

Stel hier al uw vragen over CNC, in de breedste zin van het woord, dus alles mag, van het ombouwen van een machine tot vragen over de software

Moderator: CNC Moderators

orderit

plakband

Berichtdoor orderit » zo nov 23, 2008 11:21 pm

ik verkoop het zelf.
vandaar dat ik weet wat het is.

Hans-Bal

Berichtdoor Hans-Bal » do jul 02, 2009 6:32 pm

Hallo allemaal,,
Ik heb de eerste twee klemmen die in de PDF staan gemaakt.
Het werkt prima.
Bij klem 1 heb ik de inbus bout in de binnen ring gesoldeerd i.p.v gelijmd.
Let wel op dat de twee 8mm schroefgaten niet te dicht op elkaar zitten, beter is denk ik het T stuk 2mm langer te maken.
Als de gaten te dicht op elkaar zitten dan kun je het inbus-borgschroefje niet vast zetten.
Bij klem 2 is het denk ik handigste om eerst de (M8) inbus-schroef taps te draaien zodat deze gebruikt kan worden om het tapse gat in de klem ring te controleren.
Ook is handiger om met een langere (M8) inbus-schroef te beginnen: eerst een stukje schroefdraad weg draaien , schroef kan dan voor het taps draaien beter worden ingespannen.
De langere lengte zorgt er voor dat er genoeg ruimte voor de (rechtse) beitel is om taps te kunnen draaien.
Gr. Hans

durk
Contacteer:

opspannen van een product

Berichtdoor durk » ma okt 12, 2009 2:28 am

hallo vincent

zelf ben ik cnc frezer
weet niet hoe groot het produckt is
Maar een alternatief is een magneet plaat
Maar als je die hebt moet je wel rekening houden met je toeren tal
en je voeding. weet niet met wat voor frees jij freest maar anders wil ik de toeren en de voeding wel voor je uit rekenen

gr Durk

durk
Contacteer:

Re: Werkstukken bevestigen tijdens bewerkingen

Berichtdoor durk » ma okt 12, 2009 2:32 am

Om maar eens een eerste bericht in dit mooie nieuwe subforum te plaatsen ;) maar tegelijkertijd ook wel een vraag waar ik regelmatig tegenaan loop....

Wij hebben zoals een aantal forum leden wel weten een mooie naar CNC omgebouwde HBM BF30 freesbank staan. Deze doet zijn werk voortreffelijk, echter heb ik tijdens eigenlijk alle werkstukken wel een bepaald probleem, namelijk: Hoe bevestig ik nou het materiaal op een zodanige manier dat het tijdens de bewerkingen niet meer kan gaan schuiven en dat het de freeskop en de frees niet in de weg zit...

Dit vooral als er kleinere werkstukjes gemaakt moeten worden die uiteindelijk uit de plaat gefreesd worden en dus los zouden komen te liggen...

Methodes die ik al geprobeerd heb:

Vastzetten op een stukje trespa, eerst in de trespa een paar gaten boren die overeen komen met de gaten in het werkstuk, dan draad hierin tappen zodat het werkstuk erop vastgeschroefd kan worden...

Nadelen:
- Het werkstuk moet een keer los, hierdoor moet er opnieuw 'genuld' worden op het werkstuk waardoor de gaten nooit 100% op de goede plek zitten. Bij grotere onderdelen met grotere gaten niet zo'n heel groot probleem later opboren met een grotere boor op de goede plek en klaar, bij kleine werkstukjes waar maar een paar 10e blijft staan natuurlijk wel..

Een andere methode die we met succes hebben toegepast:
- Het materiaal goed vetvrij maken en dan met dubbelzijdig tapijt tape vastzetten. Gaat met grotere vlakken en vlakke plaat goed, materiaal blijft goed liggen, echter bij kleine onderdelen is er niet genoeg adhesie van de tape om het materiaal vast te houden tijdens het frezen. Een ander nadeel is dat de tape er achteraf ook weer lastig van te verwijderen is :P

Ik zou graag van ieder die hier andere methodes voor weet of kan verzinnen zijn mening/idee graag horen !

Hans-Bal

Berichtdoor Hans-Bal » zo nov 15, 2009 10:48 pm

Hallo allemaal,

http://www.youtube.com/watch?v=YsLhXwt8pX0

Een link naar een filmpje op internet (in zeer goede kwaliteit).
Op het filmpje wordt een freesklem getoond die de oppervlakte van het
ingespannen onderdeel vrij laat.
Aan de hand van het filmpje is de klem makkelijk na te maken.
Zeker de moeite van het bekijken waard.

Groetjes,
Hans

Terug naar “CNC”