koffiekop stirling motor

Hier kunt u alle zaken aangaande heteluchtmotoren/stirling motoren kwijt

Moderator: Moderators

Erik

koffiekop stirling motor

Berichtdoor Erik » di jan 11, 2011 9:30 am

Hallo bouwers,
Als "tussendoortje" (ik ben met een tweede "Dacre"-locomotief bezig) heb ik een stirlingmotortje gebouwd. Hij draait op een kop heet water. Om de draairichting om te keren heb ik hem op een pak ijs gezet. Dan moeten er wel twee theelichtcupjes met heet water bovenop staan, anders is het temperatuurverschil niet groot genoeg om de motor te laten draaien.
De zuiger is van teflon, de doorvoer voor de verdringer ook en de verdringer zelf is van balsahout.
Het geheel is hier te bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=SAJ4YnuK0jo
http://www.youtube.com/watch?v=6L9q_CaCoa8
http://www.youtube.com/watch?v=s8W4MQF03Hs

Groeten van Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

john

Berichtdoor john » di jan 11, 2011 10:03 am

Heeeeeeeeeeeel netjes Erik !!!

tekeningetje ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » di jan 11, 2011 4:50 pm

Dat ziet er goed uit Erik;) loopt lekker rustig
we kunnen je in spiegelbeeld zien in de CD vliegwiel :lol:

Hoe lang heb je er over gedaan? Zo als John zei, tekeningetje?:)

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Erik

Berichtdoor Erik » di jan 11, 2011 6:34 pm

Hallo John en Erik,

Een tekeningetje heb ik niet, ik ben uitgegaan van wat ik zoal op het internet vond. Het lagertje voor de as komt uit een oude harde schijf (lagertje van het tast-armpje). De zuigerdiameter is 10 mm, de onder- en bovenplaat zijn 5mm dik aluminium. De afstand tussen de onder en de bovenplaat is 22mm. De verdringer is van balsahout en is 10mm dik. er is aan de rand een speling van 1,5mm. de binnendiameter van de verdringercilinder is 86 mm. De doorvoeropening voor de verdringerstang is 3mm . Ik heb voor de verdringerstang zilverstaal gebruikt, omdat ik dit nog had liggen, maar ik denk dat roestvrij staal nog gladder is. Het contragewichtje is een eurocent met aan de andere kant een magneetje uit een elektrische tandenborstel. Zo kan je de optimale plek voor het contragewichtje vinden door heen en weer schuiven. Een 2 cent stuk of een 5 cent stuk waren te zwaar, een klein ringetje te licht.
De slag van de verdringer is 10mm (5mm excentriek) en de slag van de werkzuiger is 6mm (3mm excentriek). de drijfstangen zijn van 1mm staaldraad, om een pennetje (boorschacht) van 2mm gebogen voor de oogjes.
Ik heb er ongeveer in totaal drie weken over gedaan. Het moest af, want het is een demonstratiemodel voor mijn zoon, hij heeft n.l. een werkstuk over stirlingmotoren gemaakt en moet hier over een presentatie houden. Op een kop heet water uit de waterkoker draait het machientje ongeveer 30 minuten.

Stoom? groeten,

Erik

john

Berichtdoor john » wo jan 12, 2011 2:37 pm

Beste Erik,

Hoe heb je de onder en de bovenplaat aan elkaar vast gemaakt ?
Zit alles gelijmd, of van binnenuit vast? Je ziet er namelijk niets van aan de buitenkant.

Ik ben ook wat spulletjes aan het verzamelen:
Perspex buis 80mm uitwendig, 4mm wanddikte voor de verdringer cilinder.
Stuk dik karton voor de verdringer.
100ml pipet (kunststof) 10.5mm inw voor werk cilinder
Stuk PVC staf voor zuiger en doorvoer van verdringerstang.
1mm staaldraad
Paar oude CD`s heb ik ook nog wel .

Zou moeten kunnen toch…
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Erik

Berichtdoor Erik » wo jan 12, 2011 4:51 pm

Hallo John,

De wand van de verdringercilinder is een stuk van een lege, stevige kunststof terpentinefles. Aan de boven- en onderplaat heb ik een rand gedraaid tot dat het stuk van de fles er overheen paste. Dan zit het al redelijk "klemvast", maar dat dicht niet voldoende af. Eerst wilde ik met rubber ringen een afdichting maken, maar uiteindelijk heb ik het geheel gelijmd met tweecomponentenlijm. Dit voldoet prima, je moet er alleen aan denken dat je dan niet meer bij de verdringer kunt komen. Mijn eerste verdringer werd nat (geprobeerd of de motor beter draaide als er een ijsblokje op lag) en trok krom. Toen moest ik de verdringercilinder weer open maken. Dat lukte alleen met veel hitte, het stuk fles smolt hierbij. Ik heb toen weer een nieuw stuk van de fles gesneden, de onder en boven plaat weer schoongedraaid op de draaibank en het geheel weer in elkaar gelijmd. Een volgende keer maak ik de diameter van de platen groter, zodat ik gaten in de rand kan maken voor draadeinden en moeren. (wel rvs of kunststof om warmtegeleiding van de onderplaat naar de bovenplaat te voorkomen)

Groeten van Erik

john

Berichtdoor john » wo jan 12, 2011 10:38 pm

inmiddels ook de schuur in geweest:

- perspex buis op maat gedraaid
- boven en onderplaat uit 4mm alu plaat gezaagd+gedraaid
- verdringer uit een stuk dik karton gesneden.
- verdringerdoorvoer uit pvc gedraaid
- verdringerstang gedraaid
- "frame" kolom gedraaid
- krukas met CD klemsysteem gemaakt, incl. verdringer kruk.

nog te doen:
werkzuiger maken
werkzuigerstang
werkzuiger kruk voor op krukas
drijfstang

de krukas zit in de kolom, met de verdringer ook al er aan vast.

het schiet dus al aardig op.

Erik

Berichtdoor Erik » wo jan 12, 2011 11:00 pm

Hallo John,

Dat klinkt goed :D . Zo te horen schiet je al flink op. Ben benieuwd naar eventuele foto's. Als ik nog een tip mag geven: besteed veel aandacht aan de afdichting van de verdringerstang en de werkzuiger. Ik heb de verdringer doorvoer 3x gemaakt, 1x van brons, 1x van teflon met een 3,0mm gat en 1x teflon met een 3,1 gat. De bronzen bus liep te zwaar, de 3,1mm bus deed het direkt, maar lekte wel hoorbaar. Ik moest er een drupje dunne olie bij doen om hem goed te laten afdichten. De 3mm bus liep eerst iets zwaar, maar nu hij ingelopen is werkt deze het best.
Het is verbazend om te zien dat een minimaal verschil uitmaakt of het machientje loopt of niet.
Ik ben benieuwd hoe pvc werkt, teflon is erg glad en zelfsmerend. Je zou ook nylon kunnen proberen of delrin. Op veel websites (onder andere die van Jan Ridders http://heetgasmodelbouw.ridders.nu/ , zeer aan te bevelen) gebruiken ze grafiet. Daar kon ik echter niet aan komen.
Veel succes en ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden van je vorderingen.

Stoomgroeten,

Erik

john

Berichtdoor john » do jan 13, 2011 9:30 am

Alleen m`n krukas lager..... daar ben ik nog niet uit.
alles moet zoveel mogelijk licht, super licht lopen.

Ik heb nog een oude harde schijf liggen, ik zal die eens open maken en kijken of er wat bruikbaars in zit.

Erik

Berichtdoor Erik » do jan 13, 2011 9:37 am

Hallo John,

Op deze website : http://www.photologie.fr/ gebruiken ze glazen kraaltjes als lager. Ik heb het niet geprobeerd, maar het lijkt me wel een goed idee.
Het lagertje dat ik gebruikt heb komt uit een harde schijf. Het is het lagertje van het armpje dat over de schijf heen en weer kan om die te lezen.

Groetjes,

Erik

john

Berichtdoor john » do jan 13, 2011 2:08 pm

Inmiddels op m`n werk een harde schijf gesloopt.
ik heb nu 2 kogellagertjes 5mm inwendig, 9mm uitwendig.

mocht de PVC verdringerstang geleider niet goed zijn heb ik gelukkig nog een stukje teflon liggen :)

binnenkort meer.

Terug naar “Heteluchtmotoren”