ST-5 5pk

Hier kunt u alle zaken aangaande heteluchtmotoren/stirling motoren kwijt

Moderator: Moderators

P.LeFebvre

ST-5 5pk

Berichtdoor P.LeFebvre » do jan 26, 2012 12:10 pm

wie heeft wat meer informatie over de ST-5 5 pk stirling motor zoals die in India gemaakt werd / wordt?
Wat ik wil weten en zoek is iemand die er mee gewerkt heeft , de problemen er van kent ,de druk vulling op ander gas enz
Ik heb veel info verzameld maar het draai moment kan ik nergens vinden
Als hij over een maand of 3 geleverd word zal hij gebruikt worden om stroom/warmte op te wekken voor kleinstedelijk huishoudelijk gebruik.
Brandstof zal hout pellets en/of biogas zijn .
Een 0,7pk 500watt motor is ook in de maak , die lijkt meer geschikt voor verwarming door bv zon licht

Klaas van Gemerden

Berichtdoor Klaas van Gemerden » wo feb 01, 2012 5:04 pm

Ik heb geen ervaring met stirling motoren maar ik hoop dat dit een stukje van je vraag beantwoordt.

P = T*w

P = vermogen
1pk = 736 watt -> 736*5 = 3680 watt

nu is de vraag bij welk toerental kan hij dat vermogen leveren??
even aangenomen dat hij 650 RPM draait.

w = hoeksnelheid in rad/s
1 omwenteling/minuut = (2pi radialen) / (60 seconden) = 0,104720 rad/s

T = koppel in Nm
T= P/w
3680/(0,104720*650) = 54.06 Nm

Groeten Klaas

P.LeFebvre

Berichtdoor P.LeFebvre » wo feb 01, 2012 6:02 pm

klaas,
Veel dank , wat je al aangaf is het toerental waar het koppel bij beschikbaar komt dat ik nog niet weet . Ik neem aan dat het niet zoals een electro of een benzine motor is maar ergens daar tussen in .Ook is de hoeveelheid brandstof die nodig is bij dat toerental van belang.Uit ervaring weet ik dat meer warmte niet meer energie oplevert bij deze motoren . Aangezien (bijna)alle stirling motoren kleine modellen zijn die niets aandrijven maar alleen maar hoeven te draaien is dat nog even zoeken .Wat ik wel weet is dat bv een houtgas motor al een hoger rendement heeft dan een stirling motor maar moeilijker is in het onderhoud (veel schoonmaak werk)en nog hoger rendement is een diesel langzaamloper zoals een Lister maar die heeft weer meer trilling zelfs op plant olie .

P.LeFebvre

Berichtdoor P.LeFebvre » wo feb 01, 2012 6:03 pm

klaas,
Veel dank , wat je al aangaf is het toerental waar het koppel bij beschikbaar komt dat ik nog niet weet . Ik neem aan dat het niet zoals een electro of een benzine motor is maar ergens daar tussen in .Ook is de hoeveelheid brandstof die nodig is bij dat toerental van belang.Uit ervaring weet ik dat meer warmte niet meer energie oplevert bij deze motoren . Aangezien (bijna)alle stirling motoren kleine modellen zijn die niets aandrijven maar alleen maar hoeven te draaien is dat nog even zoeken .Wat ik wel weet is dat bv een houtgas motor al een hoger rendement heeft dan een stirling motor maar moeilijker is in het onderhoud (veel schoonmaak werk)en nog hoger rendement is een diesel langzaamloper zoals een Lister maar die heeft weer meer trilling zelfs op plant olie .

Terug naar “Heteluchtmotoren”