Afdichting Peilglas.

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Afdichting Peilglas.

Berichtdoor Erik.B » di aug 30, 2011 2:04 pm

Nu ik aan toe ben om de lok op stoom te testen, ben ik op een probleem op gelopen.
Tussen de pakking drukker van het peilglas lekt. Heb dit geprobeerd te dichten met teflon tape en daar een worstje van te draaien en die als pakking te gebruiken. Over het algemeen werkt het bij kranen en ect maar het blijft lekken. Harder aan drukken heeft tot gevolg dat het peilglas breekt. Hier door zijn in middels 3 glaasjes onbruik baar geworden waar ik van baal.

Nou is mijn vraag wat kan ik hier aan doen?

1 - Vloeibare pakking gebruiken tussen de houder/zitting en glas?
2 - Gat van pakking drukker iets groter op boren zo dat deze niet tegen het glas aan komt door dat hij heb kapot drukt?

Groeten,
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Paul Bender
Berichten: 23
Lid geworden op: ma nov 24, 2008 9:02 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Paul Bender » di aug 30, 2011 7:04 pm

O-ringetje gebruiken?

Misschien moet je het wat vaker vervangen, maar waarschijnlijk kosten ze ook niks
Paul Bender
-------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

gerard
Berichten: 125
Lid geworden op: di aug 24, 2004 3:15 pm
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor gerard » di aug 30, 2011 7:51 pm

Hoi Erik,

het gat in de pakkingdrukker vergroten is zeker een idee. Het peilglas moet rondom vrij zijn van get messing. 0.3 rondom moet genoeg zijn. Een o ring is idd een mogelijkheid. Naar met een teflon koordje moet het opzich ook willen. En je peilglas houders moeten goed recht t.o.v. Elkaar zitten dit is te controleren middels het inschuiven van een asje van de zelfde diameter.

Groetjes Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

wijns
Berichten: 134
Lid geworden op: di okt 09, 2007 10:05 pm
Locatie: Tremelo

Berichtdoor wijns » di aug 30, 2011 9:40 pm

Erik
Ik gebruik meestal een O-ring , maar een "worstje" teflon heb ik ook al toegepast. Van een siliconenslang een ringetje afsnijden is ook een mogelijkheid. Meer dan waarschijnlijk zit er spanning op je peilglas waardoor het breekt. Handvastdraaien van de pakking drukker moet voldoende zijn.
Dirk

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Berichtdoor Chrit-koumans » za okt 01, 2011 4:37 pm

Hallo Eric,

Ik heb de problemen die je hebt met het afdichten van je peilglas gelezen.
ik doe dit als volgt:
een voorbeeld:Peilglasdiameter is Ø 5 mm.dan gebruik ik messing met een sleutelwijdte van 10 of 11 mm.,vlak dit in de drieklauw en centerboor vervolgens,hierna boor ik met 5.1 mm een gat van 25 mm diepte en tap deze op met M6x0.75 mm voor 2 wartels. vervolgens wordt de dikte van het peilglas+2x de snoerdikte van de viton -ringen opgeteld(5+2x1,78=8.66 mm)Nu frees ik in het zeskant een kamer van
8- 8,2 mm Ø(altijd kleiner) 2mm diep.Hierin wordt naderhand de o-ring geplaatst.vervolgens wordt de moer op lengte afgestoken.doe dit 2x voor 2 moeren.Dan legt men de moeren met de gefreesde kamer op een messing plaatje 2mm dik en soldeerd deze met zilver af(wees zuinig met zilver)draai en bewerk de moeren in de drieklauw over 2 mm rond en boor dan het gat van 5,1 mm.Poets de moeren op en monteer je viton o-ring in de moer. moeren handvast draaien.succes verzekerd.

MVG
chrit koumans


Terug naar “Spoor 1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron