Beginnersvraag

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

stoompower

Beginnersvraag

Berichtdoor stoompower » ma mei 16, 2016 12:40 pm

Hallo beste lezer(s),
Voor de eerste keer op dit forum. Ik heb de bouw van een ns 1900 (1:25) bijna afgerond en een poging aan het doen om de zaak onder stoom te krijgen maar heb problemen met de brander. Het niveau van de spiritus is goed maar de brander dooft na enkele minuten waarbij de vlam oranje/geel is. Alleen de deur van de rookkast staat open. Is dit de oorzaak van de onvolledige verbranding en moet er een ventilator op de schoorsteen of zou het zo ook moeten kunnen? De pitten zijn van katoen. Is daar een vervanger voor? Alvast bedankt voor julie reactie.
Groet Harrie

marcel68
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Berichtdoor marcel68 » ma mei 16, 2016 3:41 pm

Hallo,

Ik kan je niet helpen met je vraag want ik ben niet zo ver.
Wel zou ik graag wat foto's van je loc zien, ik ben er zelf ook mee bezig.

Groet,
Marcel van Westendorp
Kijk eens op mijn site, www.stoompagina.nl.

Rob
Site Admin

Berichtdoor Rob » ma mei 16, 2016 8:10 pm

Op de vraag over het doven van de pitten heb ik zo gouw geen antwoord. Kan inderdaad aan de katoenen pitten liggen. Ga eens langs bij een openhaardenboer, die hebben glasvezelkoord dat ze gebruiken voor afdichting (i.p.v. het vroegere asbestkoord). Dit is vrij dik koord dat je uit elkaar kunt draaien en zelf op die manier de goede dikte kunt bepalen. Het functioneerd prima als pit (capilaire werking).

stoompower

Berichtdoor stoompower » ma mei 16, 2016 9:13 pm

Dank je wel Rob, ik had al wel iets gelezen op internet als vervanging van asbestkoord maar wist niet dat het geschikt was voor dit doel. Op naar de kolenboer!

Groeten Harrie van de Water

gerard
Contacteer:

Berichtdoor gerard » zo jun 26, 2016 11:40 pm

Hallo Harrie

De eerste vraag is of de toevoer van spiritus wel voldoende is zodat de pitten nat blijven. Als katoen uitdroogt smelt het ook weg. Dit is niet geschikt als branderpitten. Modelbouwatelier Apeldoorn en Exclusieve models kunnen je naast de oplossing van Rob ook het juiste materiaal leveren.

Nu betreft de ketel. Wat voor ketels betreft het? Eentje met vlampijpen of waar de vlam gewoon omheen lebberd zo genoemd smithies ketel. Bij de eerst genoemde dien je voor het op stoom maken van je loc zeker een ventilator te gebruiken. Ook te verkrijgen bij eerder genoemde leveranciers of bij Spoor1locloods in het archief kijken om tekeningen hiervoor te downloaden. Zodra de ketel druk heeft dien je de blazer te gebruiken ipv de ventilator. En tijdens het rijden zou de exhaust van de cilinders voldoende moeten zijn om je vuurtje aan te houden.

Ik hoop dat je wat met deze info kan.

Vriendelijke groet
Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

stoompower

Berichtdoor stoompower » ma jul 18, 2016 8:44 pm

Beste Gerard,
Sorry voor de late reactie maar het probleem met de branderpitten is inmiddels opgelost na een bezoek bij de kachelboer. Wellicht kun je me ook helpen met het volgende:
Het betreft inderdaad een smithies ketel en op de oorspronkelijke tekening staat wel iets van een isolatielaag getekend aan de binnenzijde van de buitenketel maar ik zou niet weten wat ik daar voor zou kunnen gebruiken Asbest lijkt me niet de eerste keuze.
Alvast bedankt voor je reactie
Groeten Harrie.

gerard
Contacteer:

Berichtdoor gerard » di aug 09, 2016 10:34 pm

Dag Harry,

Ook dit materiaal had modelbouw atelier Apeldoorn destijds liggen. Je kan ook hoedenvilt gebruiken en de eindjes die in contact komen met het vuur afdekken met 1 of 2 laagjes zilverpapier.

Vriendelijke groet
Gerard

Je maakt ons wel nieuwsgierig... foto's?
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

Terug naar “Spoor 1”