Dacre

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Heikens
Berichten: 6
Lid geworden op: wo sep 29, 2010 9:38 am

Berichtdoor Heikens » za okt 09, 2010 9:30 am

Ik zit alleen nu te prutsen met de afmetingen van de stangen die de timing / rijrichting bepalen.

Iemand tips / tekeningen etc. om mij weer een stapje verder te helpen?
Er bestaan verschillende simulatie programma's om de stangen te ontwerpen. Even googelen op 'Valve Gear'. Als voorbeeld:
http://www.bittercreekwesternrr.org/Doc ... -Gear.html

Met vriendelijke groet,
Rob

Beunhaas
Berichten: 8
Lid geworden op: do okt 07, 2010 3:12 pm

Berichtdoor Beunhaas » ma okt 11, 2010 9:39 pm

Dat is zeker een nuttige site Rob, die ga ik zeker gebruiken!

Na het bestuderen van de o.a. de Dacre tekeningen vallen mij een paar dingen op:

de diameter van de ketelbuis is 50.8 mm. Dit is in NL niet verkrijgbaar, 54 mm echter wel. Kan ik de 50.8 mm buis in de tekening vervangen door een buis van 54 mm of moeten de vlambuis & brander dan ook groter worden?

op diverse sites zie ik dat de verbinding van de oververhitter met de buizen die naar de cilinders lopen gaat door middel van een T stuk. Echter, als ik me de stromingsleer lessen goed herinner wil je de leiding tussen ketel en cilinders zo kort en vloeiend mogelijk hebben om de verliezen te minimaliseren. Waarom wordt er toch een T stuk gebruikt?

heeft een exhaust nog enige zin op deze schaal?

Op de site heb ik een ketelregelement gevonden. Zijn er ook nog richtlijnen / voorbeeldtekeningen voor het maken van een gastank en regulateur (ik heb al afmetingen van de tank gevonden op de roundhouse site gevonden, maar niets over veiligheidseisen) ?

Na het doornemen van veel tekeningen heb ik veel verschillende materialen gezien voor frames (messing, plaatstaal, RVS), cilinderblokken (brons, messing), opbouw (messing, plaatstaal, RVS). Prijs en verkrijgbaarheid buiten beschouwing gelaten: welk materiaal gebruik ik globaal waar, en waarom ?

Bert

Kloppertjes
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 17, 2005 9:19 pm
Locatie: Waddinxveen

Berichtdoor Kloppertjes » ma okt 11, 2010 11:12 pm

Gezien het toch al extreem lage rendement zal je het niet merken of er nu een T-stukje in de leiding zit of niet. Op zo'n kleine schaal zijn de verschillen te verwaarlozen.
Een exhaust zal waarschijnlijk, zelfs als het werkt, niet veel helpen bij een gasgestookt model. het vuur wordt er niet heter van. :lol:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Berichtdoor Erik » ma okt 11, 2010 11:14 pm

Hallo Bert,

Wat betreft de ketelbuis: Voor mijn Dacre heb ik 54mm buis genomen. De maten van de rookkast etc. moet je natuurlijk aanpassen, de vlambuis en brander blijven zoals op de tekening.
Voor de verbinding van de ketel naar de cilinders heb ik ook een T- stuk toegepast. Dit werkt prima. Bij mijn nieuwe lok ga ik proberen om stoomtoevoerleidingen van 4mm ipv. 3,2 mm toe te passen. Dan heb je minder weerstand in de leidingen. wellicht verbetert dit de prestaties nog iets.
Een exhaust is voor gasstoken niet nodig, als je kolen of spiritus stookt moet je trek op het vuur hebben. Dan is ook een luchtdichte rookkast van belang. Voor gas moet je juist geen trek hebben, de vlam zou dan uitgeblazen (eigenlijk uitgezogen) worden.
Wat de materialen betreft: Op Duitse forums lees je dat iedereen alles van messing maakt. Dat bewerkt wel lekker makkelijk. Ik denk dat voor de frameplaten staal beter is: De warmte van de cilinders wordt niet zo snel afgevoerd als met messing.Ook is staal stijver, je krijgt dus een steviger frame. De cilinders kan je het beste van brons maken, maar messing kan ook. Van belang is dat je de zuigers dan van brons maakt. Als je twee dezelfde metalen op elkaar laat lopen dan gaan ze op elkaar "invreten". Dus messing cilinders met bronzen zuigers, of bronzen cilinders met messing zuigers. Van belang is misschien ook dat de uitzettingscoefficiënt van het materiaal van de zuigers kleiner is dan die van de cilinders, anders loopt de zaak vast.
Voor de opbouw heb ik staalplaat gebruikt, veel goedkoper en de lak houdt veel beter dan op messing.

Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt,
Veel succes!
Stoomgroeten,

Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Beunhaas
Berichten: 8
Lid geworden op: do okt 07, 2010 3:12 pm

Berichtdoor Beunhaas » di okt 12, 2010 11:20 am

Een exhaust zal waarschijnlijk, zelfs als het werkt, niet veel helpen bij een gasgestookt model. het vuur wordt er niet heter van. :lol:
:oops: oops :oops: ik ga me even in een hoekje zitten schamen!!!
(naast trek heeft een exhaust IMHO nog een niet geheel onbelangrijke functie: geluid)
Gezien het toch al extreem lage rendement zal je het niet merken of er nu een T-stukje in de leiding zit of niet. Op zo'n kleine schaal zijn de verschillen te verwaarlozen.
Mijn redenering was net andersom: omdat het rendement al zo laag is optimaliseren waar het kan.

@ Erik, bedankt weer voor de nuttige informatie! Ik verwonderde me inderdaad over het vele gebruik van messing bij onze oosterburen, vandaar de vraag. Staal heeft ook mijn voorkeur.


Blijft nog 1 vraag staan: zijn er richtlijnen / voorbeeldtekeningen van waar een gastank / gasregelaar aan moet voldoen.

Verder kwam ik hier http://cs.trains.com/trccs/forums/p/172236/1890885.aspx nog de volgende interessante tip tegen:

[knip] Most burner silencers I've seen published consist of a "tent" of fine stainless steel mesh wrapped loosely around the burner, in such a way that the bottom of the burner (where the flame isn't) sits against the inside of the tube of the mesh, which is a larger diameter than the burner by maybe 70% or so. The advantage of this is twofold. First, the mesh interrupts the airflow which is what contributes to the whistling, and also the the mesh becomes a radiant heat source, adding to the efficiency of the burner so you use less gas, which also contributes to a quieter burner (and longer run times.) [\knip]

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Berichtdoor Erik » di okt 12, 2010 2:08 pm

Hallo Bert,

Ik heb de gastank van mijn Dacre van 20/22mm koper buis gemaakt. De frontjes zijn van messing. Ik ben uitgegaan van messing staf en heb dekseltjes gedraaid van 5mm dik, waarvan 3mm in de koperbuis pas. De dekseltjes zijn met zilver gesoldeerd. Een vulventiel aansluiting (MF5 schroefdraad) voor het vul ventiel (uit een mini soldeerbrandertje) is in het tankje gesoldeerd. De gaskraan is van dezelfde constructie als de regulateur. Het is belangrijk dat je alles met zilver soldeert, het gas kan als het warm wordt een flinke druk geven. Je moet het tankje dan ook net als een stoomketel afpersen (ik heb het afgeperst op 6 bar). Foto's staan op bladzijde 3 van dit topic.
De inhoud van dit tankje is goed voor ongeveer 10 minuten, bij mijn volgende lok maak ik een groter tankje. Voordeel is wel dat je de ketel niet droog kunt stoken.

Groetjes van Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Kloppertjes
Berichten: 69
Lid geworden op: do feb 17, 2005 9:19 pm
Locatie: Waddinxveen

Berichtdoor Kloppertjes » di okt 12, 2010 2:47 pm

Mijn redenering was net andersom: omdat het rendement al zo laag is optimaliseren waar het kan.


Verder kwam ik hier http://cs.trains.com/trccs/forums/p/172236/1890885.aspx nog de volgende interessante tip tegen:

[knip] Most burner silencers I've seen published consist of a "tent" of fine stainless steel mesh wrapped loosely around the burner, in such a way that the bottom of the burner (where the flame isn't) sits against the inside of the tube of the mesh, which is a larger diameter than the burner by maybe 70% or so. The advantage of this is twofold. First, the mesh interrupts the airflow which is what contributes to the whistling, and also the the mesh becomes a radiant heat source, adding to the efficiency of the burner so you use less gas, which also contributes to a quieter burner (and longer run times.) [\knip]
De grootste verliezen in stoom modellen zitten zover ik het heb begrepen in de ketel (Een hoog rendement halen gaat gewoon niet met een keteltje dat in een model moet passen) en in de cilinders en drijfwerk, de weerstand in een model schaalt niet mee en is in verhouding vrij groot. Daarnaast hebben we ook nog eens een hoop uitlaatverliezen ed.

De weerstand in de stoomleiding is slechts een heel kleine verliespost in het geheel. Als het gehele rendement van de lok 1% is waarvan de leidingverliezen zijn daarvan 1/5 en je krijgt het voor elkaar om het verlies te halveren, win je dus 0.2% rendement. Ik zou zeggen dat eenvoudiger constructie dan de meer voor de hand liggende keuze is :wink:


Die tip over staalgaas is wel handig, die ga ik onthouden. Mocht ik ooit mijn dacre nog af krijgen. :roll:

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » di okt 12, 2010 8:49 pm

Hoi bert

Een leuk idee om de Dacre te combineren met de Walschaerts verdeling. ben wel benieuwt. De Dacre heb ik ook gebouwd. Een foto moet hier ook ergens tussen de vele pagina's van dit topic zwerven :P
Zo als eerder genoemd kun je de ketel van rond 54mm koper buis maken.
Tips & tricks kun je uit de beschrijving van de Dacre halen. Deze is beschreven door Erik-Jan Stroetinga. Echter is ook de Dacre door hem getekend.

Voor de rendement en andere berekeningen van verlies van stoom of wat dan ook, zou ik niet te druk om maken. Als je de ketel en gasbrander origineel moet het wel goed komen.

Interessante links:

http://home.iae.nl/users/summer/16mmngm ... MDacre.htm
http://members.chello.nl/e.stroetinga/Dacre.htm

Gastank heb ik zelf niet gemaakt, maar heb een van Regner gekocht. Je zou dan wel een speciale plek moeten maken hier voor. Bij mij past hij precies tussen de ketel en de 'water zijtanks'. Kan hier ongeveer 20 minuten mee rijden.

Erik ;)
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Gebruikersavatar
Foks Peter
Berichten: 74
Lid geworden op: wo mar 16, 2005 9:57 pm
Locatie: Grootebroek
Contacteer:

Berichtdoor Foks Peter » wo okt 13, 2010 6:41 pm

Ik zit alleen nu te prutsen met de afmetingen van de stangen die de timing / rijrichting bepalen.

Iemand tips / tekeningen etc. om mij weer een stapje verder te helpen?
Er bestaan verschillende simulatie programma's om de stangen te ontwerpen. Even googelen op 'Valve Gear'. Als voorbeeld:
http://www.bittercreekwesternrr.org/Doc ... -Gear.html

Met vriendelijke groet,
Rob
Hallo Rob,

Ik ben kort geleden ook begonnen met bouw van Erik Jan Stroetinga z'n Dacre, met het idee dit locomotiefje radio controlt te maken.
Hiervoor heb je een omkeer systeem nodig.
Om de lok niet te veel aan de buitenzijde te veranderen dacht ik aan het volgende ( zie afb.)

Afbeelding

Door de nieuwe drijfstang naar boven te tillen ontstaat een omkeer in de beweging van de nieuwe hevel (schaar) dit is de meest eenvoudige oplossing die ik zo even kon bedenken, hoe e.e.a. er op de Dacre er uit gaat zien weet ik nog niet, ik moet nog eens even kijken hoe dit idee uitkomt met de ruimte onder de ketel, het is nog maar een idee.

Ik hoop dat de werking duidelijk mag zijn :roll: :shock:

Groet Peter.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Berichtdoor Erik » za jan 01, 2011 11:21 am

Hallo Dacre-bouwers,

Ik wens jullie allen een mooi en goed nieuwjaar.
Zoals beloofd hier weer wat vorderingen aan mijn drie assige versie van de Dacre. Ik heb de koppelstangen gemaakt. Tot mijn verbazing liepen ze gelijk mooi rond, zonder ergens te klemmen. :D Ik heb de asgaten voor het frame uitgezet op de freesbank, de maten van de nonius genoteerd en vervolgens de koppelstangen geboord. De krukpennen lopen in bronzen busjes. Voor het geval dat alles niet precies zou passen had ik het idee om busjes te maken die een klein beetje (bijv. 0,1mm) excentrisch geboord zijn. Door die te draaien zou je een goed lopend geheel moeten kunnen krijgen. Ik ben eerst uitgegaan van centrische lagerbusjes, en alles liep gelijk mooi rond! Ik heb dus niet kunnen testen of mijn idee ook werkt.
Voor het frezen van de koppelstangen heb ik een hulpstuk gemaakt, gelijk geboord met de koppelstangen. Er zitten gaten M3 in waar een boutje in past met een borst met de diameter (5mm) van de gaten in de koppelstangen. Zo kan de koppelstang goed opgespannen worden. Voor de duidelijkheid van de foto heb ik bij de middelste foto het linkse en het middelste boutje verwijderd.
Om de rondingen te frezen heb ik een nieuw boutje gedraaid met een iets langere borst, zodat je de koppelstang met de hand kunt draaien . Denk er aan dat je altijd tegen de freesrichting in draait, en wees heel voorzichtig, dit is een werkwijze die vast niet door de ARBO goedgekeurd wordt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stoomgroeten,

Erik
Als ik weer verder ben meld ik me weer
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » ma jan 24, 2011 11:32 pm

Hallo Dacre bouwers

Ik kwam een filmpje op Internet tegen, en de Dacre word/is momenteel ook in Chilli gebouwd. Maar het zou ook een Nederlander zijn die daar woont.

http://www.youtube.com/watch?v=mEjJfzh5Rp8

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

mostudio
Berichten: 5
Lid geworden op: do dec 17, 2009 10:51 pm
Locatie: Den Haag

Hallo allen

Berichtdoor mostudio » vr feb 04, 2011 6:29 am

Ik ben zo ver dat ik mijn Dacre op lucht loopt dat doet hij al bij een zeer lage druk van 0.5 bar. maar ik heb twee vragen dat is n.l. de bakschuif heeft geen overlap voor zover ik kan denken werkt dat toch niet optiemaal?
Het heeft toch zeker enige overlap nodig?

Dan het volgende ik heb hem op stoom lopen maar wat mij opvalt is dat hij een hoge druk nodig heeft voor dat hij lekker loopt.
Op lucht heb ik op lage druk best wel wat kracht, maar op stoom mis ik de kracht.
Nu heb ik vanmiddag een test gedaan op lucht en mijn cylinders een voor een met een verf-afbrander op temperatuur gestookt en het lijkt dat de rechter cylinder iets zwarder gaat lopen als hij op temperatuur is (toerental zakt dan in elkaar)
Wat mij ook opvalt is dat het frame erg heet wordt als hij op stoom loopt valt niet meer aan te raken.(voor zijde)
En ik kan de ketel niet op 3 bar houden, het water is na een minuut of 7 totaal op (droge ketel)
Ik weet het dat is niet goed maar er was niets stuk gegaan :)

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Berichtdoor Erik » zo jun 10, 2012 5:31 pm

Vandaag een baantje uitgelegd op het gras om de nieuwe goederenwagons te testen:

http://www.youtube.com/watch?v=An2byW9yQn4
http://www.youtube.com/watch?v=9O-aUpk3pTo
http://www.youtube.com/watch?v=o9SLNcLgklw

Groeten van Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 95
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 2:12 pm
Locatie: zoetermeer

Berichtdoor Erik » wo jan 29, 2014 4:21 pm

Hallo medestomers.

Het is lang geleden dat ik iets van mij heb laten horen. De bouw van mijn 3-assige loc is inmiddels zover gevorderd, dat ik de eerste tests op stoom heb gedaan. Ik heb er een filmpje van gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=WgUZiVb6iJw
Aan het eindvan het filmpje (op 2:00) zie je (hoor je eigenlijk) de pop-veiligheid werken.
Groeten van Erik
Met elk klein stapje kom je weer een beetje dichter bij je doel.

gerard
Berichten: 125
Lid geworden op: di aug 24, 2004 3:15 pm
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor gerard » wo jan 29, 2014 10:44 pm

Moi Eric

dat ziet er goed uit zeg!
heb je ook schetsen van die popveiligheid?

Groeten Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl


Terug naar “Spoor 1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast

cron