Bouw van NS3400

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Erik.B
Contacteer:

Bouw van NS3400

Berichtdoor Erik.B » ma nov 10, 2008 11:31 pm

Hallo Stomers

Ik wou even mijn vordering laten zien van mijn NS 3400. Misschien niet zo super bijzonder, maar denk het wel van wegens mijn jonge leeftijd. Dan is het bouwen van dit model wel bijzonder.

Afbeelding
Afbeelding

Frame platen was een hoop afteken werk. Heb er welke avond en wat middagen aan gewerkt 2 weken lang.

Ik wil nu alvast de loop wielen gaan draaien. Echter is het gietijzer en weet niet welke toeren ik moet draaien. Ik heb een HM beitel (hard metaal) en die moet ik diep ik de korst zetten om er door heen te komen.

Ook moet ik nog de zuiger van de voeding pomp boren. die is van RVS. zou dit met 800 toeren kunnen voor een 4 mm boor? Er moet een deel inwendig conisch gedraaid worden. hoe erg is het van belang dat dit stuk conisch word?

Wie het leuk lijkt zal ik vaker wat plaatsen hoe ver ik ben.

Met vriendelijke groet
Erik Bos
[/img]
Laatst gewijzigd door Erik.B op za jan 08, 2011 11:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » zo dec 07, 2008 7:37 pm

Hallo bouwers

Laatste dagen weer flink bezig geweest met de buffer balk en lager-blokken.
Vandaag voor het eerst de giet ijzeren wielen gedraaid. Gaat mooi! Een maal gedaan gaat het met een lekker tempo. Nog een paar te gaan, en dan kan ik ze in diameter draaien.

Echter alleen de lager blokken vallen nog niet goed in het frame. Nog wat stroef.

Afbeelding

Gr
Erik

john

Berichtdoor john » ma dec 08, 2008 2:06 pm

Hoi Erik,

ziet er allemaal goed uit !!! mooi werk hoor !

Enne beter stroef lopend dat het nog in moet lopen dan te ruim en overnieuw moten maken.

Vooral zo doorgaan !

Groet,

John
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » zo feb 01, 2009 8:01 pm

Hallo bouwers

Toch nog een update.
Het is niet heel hard gegaan van af begin december.
De wielen voor de loc zijn allemaal klaar. Heb de stempels ook kunnen draaien en heb binnen frame gemaakt waar ook de leibaan in komt.
Lager blokken gaan al wat soepeler. Met wat olie en polijst middel wil dat prima. De kruk wangen heb ik ook gedraaid en geboord.
Ik had gehoopt dat ik dit weekend de assen kon draaien maar mijn nieuwe spantang houder paste niet op mijn machine:?. Vast kon hij wel maar paste er niet in zo als het hoorde en slingerde ook nog. Totaal niet goed dus. Kan past over een week de assen draaien. Maar er blijven nog genoeg onderdelen. Natuurlijk wil je wel in één lijn blijven bouwen, maar helemaal niks doen is ook niet leuk.
Afbeelding
Afbeelding

Groeten
Erik

dunlop

Berichtdoor dunlop » ma feb 02, 2009 12:54 am

dat ziet er inderdaad zeer goed uit !
laat ons het zelf doen

Joey

Berichtdoor Joey » vr feb 06, 2009 7:25 pm

Hallo Erik,

Super project, ga hem zeker volgen. En idd, beter iets kleiner dan het moet, dan kan er altijd nog wat af!

Heb je dat gat van 4 mm al geboord? dat kan namelijk makkelijk met 1500+ toeren hoor! wel goed koelen.

In de regel is het iets van 80-100m/min, kortom (aanhoudend op 90m/min)

90000/4/3.14 (pi) 7165 toeren! In volgorde: aantal meter/ diameter van het gereedschap/ pi.

De voeding of aanzet:

7165x0.05x2=716mm/min In volgorde: toerental / aanzet per tand/ aantal tanden.

best veel, als het toerental verlaagt word niet vergeten de aanzet ook te verlagen!!

Deze formule werkt het beste met frezen, voor boren met hss boren zou ik zelf eerder 100mm/min aanhouden.

Dit is allemaal werk voor "grote" machines die goed tot heel erg stabiel zijn, voor de meeste hobby mensen kan je het beter delen door 10.

Veel mensen doen super voorzichtig als ze met RVS bezig zijn op hun draaibank of freesbank. Ikzelf draai elke dag in RVS (voornamelijk 304 en 316) En soms Duplex of Titaan, deze materialen verspanen het beste op op iets meer dan je durft!

En bij draaien met beitelplaatjes niet vergeten niet met honderdsten proberen te draaien per snede, het liefst 2x de neus radius.

Groeten, Joey

PS: die "formule" voor het toerental komt uit mijn frees verleden, en die is niet meer zo heel erg helder nu ik fulltime achter een draaimachine sta, maar aan het antwoord tezien klopt hij wel redelijk :P

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » di feb 10, 2009 12:12 am

Hallo Erik,

Super project, ga hem zeker volgen. En idd, beter iets kleiner dan het moet, dan kan er altijd nog wat af!

Heb je dat gat van 4 mm al geboord? dat kan namelijk makkelijk met 1500+ toeren hoor! wel goed koelen.

In de regel is het iets van 80-100m/min, kortom (aanhoudend op 90m/min)
Hallo Joey!

Leuk om te horen dat je mijn project gaat volgen. Heb je reactie in London gelezen vandaar dat ik wat later reageer(kon ik niet daar doen).
Het gat van 4mm heb ik nog niet geboord, maar dat ga ik deze week doen. Ik heb wat koelmelk in een flesje, dat zal wel voldoende moeten zijn lijkt mij. Het draaien heb ik niet gekoeld gedaan maar met veel snijolie. En tjonge, wat is hij glad! Voelt zo glad als, uhm nou ja verzien maar wat :wink: :lol: (volgens mij is het automaten RVS)

Groeten
Erik

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » di feb 10, 2009 12:30 am

Hallo Stoomers!

Het gaat weer lekker in mijn werkplaats. Het frame heeft een paar dingen er bij gekregen. De cilinder is zo goed als klaar, moet alleen nog honen. Schuif bak is ook gefreesd met schuif bakje. En natuurlijk is het belangrijkste ook bijna klaar. De assen heb ik eindelijk kunnen draaien. De voorste moet nog in het midden gedraaid worden. De wielen ga ik met loctite vast zetten. Verder de krukas nog zilversoldeer en moeten de as gaten in de lager blokken ook nog soepeler. Maar zo als eerder gezegd, beter nog wat stroef dan te los.

Als ik met dit tempo zo door ga, dan zou ik in 3 week een lopend onderstel moeten hebben. Maar ik ga nog niet te vroeg juichen.

Afbeelding
Afbeelding

Groeten
Erik

pfb

Berichtdoor pfb » di feb 10, 2009 9:15 am

Moi Erik,

Mooi werk man!
Ga zo door, het wordt een prachtig stuk werk.
Kun je trots op zijn.

Groetjes Peter

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » wo feb 11, 2009 5:34 pm

Moi Erik,

Mooi werk man!
Ga zo door, het wordt een prachtig stuk werk.
Kun je trots op zijn.

Groetjes Peter
Dankje wel Peter. Het zal zeker een mooie loc worden!:D En trots ben ik er nu al op!

Groetjes Erik

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » wo mar 18, 2009 10:05 pm

Zo, toch maar weer een update posten. :D

Laatste weken is er helaas niet veel gebeurt i.v.b met stage van school.
Heb wel wat kunnen doen en het is te zien. Ben helaas niet zo ver als ik wou. Mijn bedoeling was om hem al op lucht te laten lopen, maar te vergeefs en ben nog niet zo ver:(. Heeft vooral te maken dat ik moeilijk aan het juiste materiaal kom. Net die kleine stukjes die je dan nodig hebt.

In tussen is de hele krukas en de slip-excentriek onderdelen klaar. De beide cilinder deksels zijn ook gedraaid en geboord. Verder had ik bijna de drijf stang klaar. Ik wou het midden deel rond draaien. Mijn draaibeitels zijn vrij breed dus moest ik een rechter beitel nemen voor de andere kant (kom hem ook om draaien maar wou uit één op spanning doen). Blijk baar was het materiaal niet al te sterk (zwart staal) en brak hij. Ja, en dan baal je. Ondertussen al een nieuwe aan het maken. Hij is van staal dus komen messing lagers in.

Wat wil ik het komend weekend gedaan hebben:
Om dat ik de wielen nog niet kan lijmen op de assen, ga ik eerst andere onder delen maken. Ik wil de zuiger gaan maken, zuiger stang. Ook de onderdelen voor de stoom verdeling wil ik maken. Als ik aan materiaal kom wil ik ook beginnen met de rook kast.
We zullen zien hoe ver ik kom!:D

Afbeelding
Afbeelding

Laat gerust een berichtje achter:)

Groeten
Erik

gerard
Contacteer:

complimenten!!!!

Berichtdoor gerard » vr mar 20, 2009 9:39 pm

Hoi Erik,

Ik wil je even zeggen dat het er prachtig uit ziet!!!
Ga zo door dan weet ik zeker dat het een prachtige loc wordt.
Wat waren ook al weer je plannen om te gaan stoken??
Gas, spiritus of kolen.

Groeten gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

Erik.B
Contacteer:

Re: complimenten!!!!

Berichtdoor Erik.B » vr mar 20, 2009 10:54 pm

Hoi Erik,

Ik wil je even zeggen dat het er prachtig uit ziet!!!
Ga zo door dan weet ik zeker dat het een prachtige loc wordt.
Wat waren ook al weer je plannen om te gaan stoken??
Gas, spiritus of kolen.

Groeten gerard
Hoi Gerard

Ik zal er zeker wat moois van maken:D
Ik wil hem natuurlijk kolen gestookt maken. Het echte werk!
Kan dan wel wat hulp nodig hebben denk ik met het zilversolderen er van. Tegen die tijd zal ik wel om hulp vragen. :)

Ik neem hem mee met de Stoomdagen van Nienoord. Ben je er dan ook weer? Zie je dan!

Groeten
Erik

gerard
Contacteer:

stoomdagen

Berichtdoor gerard » ma mar 23, 2009 6:40 pm

He erik,

Leuk om te horen dat je ook wil kolen stoken.
Als je hulp nodig hebt mail je me maar.
Wat betreft stoomdagen, weet ik niet of ik er ben.
Mijn vriendin en ik hebben een kleine modelbouwer of ster op komst.
De uitgerekende datum is op 19 juni, maar als het iets eigenwijs is ( net zoals vader) en het komt eerder, dan gaat het helaas over.
Maar op de zondagse rijdag van April ben ik er wel!

Groeten Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » zo apr 12, 2009 9:54 pm

Hallo Bouwers!

Ondertussen begint het ergens op te lijken. Het gaat niet zo hard als gepland want het weer word ook weer beter en de spoor 1 baan buiten krijgt ook aandacht.
De wielen met krukpennen zitten op de assen verlijmd met loctite. Ook bijna al het mechanische gedeelte is gereed. De zuiger en aandrijving is ook klaar en loopt mooi soepel. was even passen en meten maar het is gelukt :D . Ook de schuifkast deksel is zo goed als klaar met blazer en ect. Zo als op tekening, blazer met een gat van 0,5mm. Koppel stangen waren niet mooi geworden en ga ik over doen.
Deze week op lucht proef draaien :) spannend dus!
Afbeelding
Afbeelding

Erik

Terug naar “Spoor 1”