Bouw van NS3400

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Erik.B

Berichtdoor Erik.B » Di Nov 03, 2009 11:52 pm

Hallo Bouwers

Het bouwen gaat nog steeds niet erg hard, maar toch komt hij elke keer weer een stapje dichter bij.
Zo juist een dummy remleiding gemaakt. Dat maakt het toch een beetje af vind ik. Ook de rook kast begint zijn vormt te krijgen.

Afgelopen zaterdag in de Rijnhal geweest en weer volop uit mijn ogen gekeken. Ook Dirk wijns zijn Johnson 0-4-4 bewondert! ook veel geleerd van hem. Helaas moet ik mijn ketel op nieuw maken. Oorzaak: Verkeerd gas gebruikt zo dat het verwarmen van de ketel voor het solderen te lang duurt. Ook de appendage ringen zijn niet van brons gemaakt. Helaas maar toch op nieuw. Liever nu dan later.
Eerst maar met wat anders bezig. Ga beginnen met de tender.

Afbeelding

Link naar mijn foto's van zaterdag in de Rijnhal
http://www.mijnalbum.nl/Album=W3WNR7ZC

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Eddy

Berichtdoor Eddy » Wo Nov 04, 2009 12:13 am

Hallo Bouwers
Verkeerd gas gebruikt zo dat het verwarmen van de ketel voor het solderen te lang duurt.
Erik, waarom is dit (of waarom wordt dit) een probleem?

pfb

Berichtdoor pfb » Wo Nov 04, 2009 11:16 am

Moi Erik,
Ja, leg eens uit, wat heeft het soort gas met het afkeuren van jouw ketel te maken.
Of zijn het de draadstompen die alleen vervangen moeten worden? Dat kan natuurlijk altijd, daarvoor maak je geen nieuwe ketel.
Groetjes Peter

Erik.B

Berichtdoor Erik.B » Wo Nov 04, 2009 8:25 pm

Ik heb een brander met butaan gebruikt en een brander met een propaan, aceton pentane Isobutan Mix (maxigas 400 van Rothenberger gebruikt. Dit werd net niet warm genoeg. Het is mij verteld dat je met gewoon een iets grotere brander met alleen propaan de gehele ketel kan solderen. Het zou binnen 5 min warm moeten zijn. Het duurde bij mij misschien wel 15 min.
Ook moest ik de ketel in pakken met glaswol om geen warmte verlies te hebben.

Ook is de onderkant bij de vuurkist niet goed gevloeid. Kom dus door te weinig warmte en te langzaam op warmen. De flux word dan zwart en heeft geen werking meer.

Erik

john

Berichtdoor john » Wo Nov 04, 2009 10:45 pm

Erik, ik voel met je mee.

Ik heb ook getracht met butaan een ketel te solderen, werd niks.
Minuten lang stoken met als resultaat verbrandde flux en een slechte verbinding.

Het loont echt de moeite om op marktplaats te kijken aar een propaan brander(set) eventueel met gasfles.

Ik heb geluk gehad, de beste heer had een dakbrander+shell gasfles te koop, 35 euro.
Nu bleek het een Sievert brander te zijn met 3 losse branderkoppen, kleine fijnbrander, een tussenmaat, en een grote dakbrander.
Een ruifles koste me 28 euro bij de gashandel.
Hiermee kon ik mijn eigen ketel alsnog gheel met zilver solderen, al had ik wel wat hulp tussendoor van Rene Witteman en John Phielix omdat ik het solderen zelf nog niet goed onder de knie had.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Erik.B

Berichtdoor Erik.B » Za Nov 07, 2009 10:05 pm

Minuten lang stoken met als resultaat verbrandde flux en een slechte verbinding.

John, Bedankt voor je medeleven. Tjah het is even niet anders.
Ik zou de appendage ringen er af kunnen halen en vervangen met onderdelen van Brons en op solderen met acetyleen, maar of het resultaat er mooi van word twijfel ik over. ook al komt er een mantel om heen, een goede ketel is wel belangrijk.

Ik ga mij maar eerst eens even focussen op de frame tender en wat andere onderdelen. ;)

Erik

john

Berichtdoor john » Za Nov 07, 2009 11:28 pm

John, Bedankt voor je medeleven. Tjah het is even niet anders.
Ik zou de appendage ringen er af kunnen halen en vervangen met onderdelen van Brons en op solderen met acetyleen, maar of het resultaat er mooi van word twijfel ik over. ook al komt er een mantel om heen, een goede ketel is wel belangrijk.
Erik
Beste Erik,

Zoals Pfb, al meldde, het is zonde om een hele nieuwe ketel te maken als alleen het soldeer niet goed heeft gevloeid.
Ik dacht dat mijn ketel was afgeschreven vorig jaar toen er van alles was mis gegaan.
Echter zuur de ketel goed schoon, en bekijk het resultaat.
Zolang je koper niet vervormd is, dit geld ook voor je ketelstompen, is er nog niets aan de hand.
Goede raad die ik van Rne Witteman heb gekregen:
- maak een flux papje aan
- giet een flink deel IN de ketel via een ketelstomp en beweeg de ketel alle kanten op zodat de flux van binnen overal komt te zitten (dicht wel alle openingen even af anders loopt de flux er uit tijdens het draaien).
Flux dan alle soldeernaden goed in.
- Met een goede, flinke brander de zaak verhitten totdat het overtollige zilver begint te vloeien, zonodig zilver toevoegen waar nodig is.
Met de brander kun je het zilver sturen door die plek waar het zilver heen moet te verhitten.
- rustig laten afkoelen, en wederom in het zuurbad.

Je ketel is nog niet verloren, wie weet wil iemand uit de buurt je wel helpen met een goede brander ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Erik.B

Berichtdoor Erik.B » Do Dec 17, 2009 5:59 pm

Hallo Bouwers

Afgelopen weken heeft de bouw stil gestaan.
In middels weer aan de gang en heb de frame platen van de tender bijna af. Alleen nog boren. was 3 avondjes werk tot nu toe.

Ondertussen het nood weer toe geslagen en kon het niet laten om wat foto's te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu weer 2 weekjes vakantie dus ben vanplan weer flink aan de gang te gaan.

Erik
Laatst gewijzigd door Erik.B op Vr Dec 18, 2009 1:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Beunhaas102

Berichtdoor Beunhaas102 » Vr Dec 18, 2009 12:49 am

Zo wat een leuke sfeerfoto's :lol:
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten uit de Achterhøek!

Erik.B

Berichtdoor Erik.B » Wo Jan 27, 2010 8:07 pm

'Het komt steeds dichter bij'

In middels al weer wat verder met de NS 3400. De tender is ook al in aan bouw. zo nu en dan maak ik wat onderdelen er bij voor de ketel. onder ander, kranen en pijl glas.
Heb de koppel stangen gemonteerd en de loc weer laten lopen op lucht. iets boven de 0,5 bar. Wil nog een waterafscheider er bij halen met een regelaar van 0 tot 1 bar.

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=u7-ZQgWjqFY

De stoom dagen in leek komen dicht bij, mijn bedoeling is om de loc dan rij klaar te hebben zo dat hij op eigen kracht kan rijden.

(foto's komen snel)

Erik

Erik.B

Berichtdoor Erik.B » Zo Jan 31, 2010 11:08 pm

Nog even de foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Erik.B

Berichtdoor Erik.B » Do Apr 22, 2010 10:24 pm

Hallo bouwers!

Weer even geleden dat ik wat heb laten horen.
In middels zijn de tender wielen met de assen klaar. Ook de 12 scheen stukken zitten op het tenderframe. De buffers zitten er op en de tender water bak is ook al gebogen en gesoldeerd.

Deze week met de ketel aan de gang geweest of ik deze nog kon 'redden' ivb met te weinig warmte waar door niet alles goed gevloeid is.
Eerst gestraald en bekeken waar ik nog bij moest. In gesmeerd met fluxpasta en met een acetyleen brander laten vloeien en hier en daar wat bij stippen. Helaas niet goed gelukt en is bij de vuur kist nog grotere kier ontstaan waar geen zilver heen wou. Heb nu nog een keer de gehele ketel gestraald. Helaas heb ik dit op mijn werk gedaan en niet het juiste apparatuur/gereedschap om dit thuis te doen.

Wie in de buurt kan mij helpen met het 'redden' of eventueel het maken van een nieuwe ketel??

Ik hoop dat ik met de stoom dagen van nienoord kan (proef) rijden.

Groeten
Erik

pfb

Berichtdoor pfb » Vr Apr 23, 2010 8:49 pm

Moi Erik.B.

De machine ziet er goed uit.
Het is jammer van je ketel, of die nog te redden is, is maar de vraag. Stralen van koper is uit de boze, nooit doen.
Je straalt met grid wat in de meeste gevallen aluminium-oxide is en je weet aluminium is niet gemakkelijk te solderen. Daarbij heeft het grid zo'n scherpe vorm dat het vast slaat in koper. Ook door het te stralen met niet nieuw en schoon grit is niet zo geweldig, je spuit het vuil wat er tussen zit gewoon in het oppervlak.
Het zal een hele toer worden maar de enigste kans is: zuren en nog eens zuren. Leg het een paar dagen in azijn en bekijk het nogeens, weggooien is het laatste.

Sterkte, Peter

Erik.B

Berichtdoor Erik.B » Zo Apr 25, 2010 7:57 pm

Moi Peter

De ketel heb ik gestraald met glasparelzand(of iets in die richting). Ik heb hier mee ook de bak van de tender mee gestraald voor het zilver solderen. Dat wou super en het zilver vloeide heel mooi tussen de naden.
Echter bij de ketel zijn er plekken ontstaan waar ik Niet gestraald heb. Hier was ook geen vloei middel dus wou er ook geen zilver heen.
Voor de rest zijn alle appendage ringen goed gesoldeerd.
Te weinig warmte is er gelukkig niet zo als de vorige keer.
Wat ik vergeten ben, is ook in de ketel vloei middel te 'gieten', de tip van John.

Misschien nog 1 keer proberen te solderen.

Erik

john

Berichtdoor john » Ma Apr 26, 2010 11:48 am

Volg de tip van PFB !!!

Goed laten uitzuren die ketel, echt waar dit scheelt zoooooo veel.

Ik dacht ook dat mijn ketel verloren was, maar met een sterk zuurbad van John Phielix en hulp van Rene witteman is dat toch goed gekomen.

John zei ook al, nooit stralen, er blijft altijd zooi achter tussen de naden.
Uitzuren is echt het beste !!!!!

Probeer wat accu zuur bij een motorzaak te halen en maar daar een badje mee aan wat je kan afdekken, en gewoon een tijdje laten staan.

Zoals john phielix al tegen mij zei: hij komt er zo roze als een varkentje uit !!!!!

uitspoelen en binnen en buiten fluxen en met voldoende warmte nogmaals proberen, liefst met hulp !!

Terug naar “Spoor 1”