Bouw van NS3400

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » di apr 27, 2010 9:22 pm

Ik zou dit een deze dagen nog een poging wagen.
Wat is een goede verhouding voor verdunt zuur?
Ik deed het eerst altijd uit het duimpje om zo te zeggen, maar kwam niet helemaal schoon uit. zaten nog wat vlekken op.

Voor een paar uur of echt een halfe dag laten uit zuren?

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » zo mei 02, 2010 8:31 pm

Heb de ketel uit gezuurd en weer een poging gedaan.

De voor kant van de ketel is tot zo ver gelukt, maar het achterste deel van de ketel bij de vuurkist was toch nog een te groot oppervlakte.
Ik heb het gedaan met een losse brander en een kleine acetyleen brander setje. Echter is dat setje wel een erg klein brandertje.

Ik ga nu eerst op zoek naar een dakbrander met propaan.
Natuurlijk blijft elke tip welkom :)

Erik
Laatst gewijzigd door Erik.B op vr mei 21, 2010 10:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Gebruikersavatar
marcel s
Berichten: 96
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 2:41 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor marcel s » ma mei 03, 2010 11:57 pm

Hallo Erik

ik denk als je een grote dakbrander gebruikt inderdaad meer succes zult hebben :D
het grootste probleem mestal is niet genoeg warmte :?
succes ga zo door zou ik zeggen
Onderzoek alle dingen en behoudt het goede

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » do mei 20, 2010 9:45 pm

Hallo beste bouwers!

afgelopen week een mooi compact gastank gevonden met nog half vol propaan! Nieuwe dak brander met slang en drukregelaar gekocht. Was totaal niet meer dan 50,- kwijt.

Zo juist de ketel nog eens warm gestookt. En ongelofelijk wat gaat dat snel. Het vloeide zo mooi! Helemaal goed :D. Het vloeide zelfs bij de naden van de vuur kist wat ik ook wou.
Weer in het badje gedaan en morgen kijken hoe het 'slagveld' er uit ziet.

Volgende stap: druk test of alles dicht is, daarna de koperen stompen er in.

Afbeelding
Afbeelding

Gr
Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

erik jan
Berichten: 18
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:38 pm

Berichtdoor erik jan » vr mei 21, 2010 1:15 pm

Prachtig werk Erik. Je ziet met de juiste apparatuur kom je al een heel eind.

Groetjes

Erik-Jan

Gebruikersavatar
marcel s
Berichten: 96
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 2:41 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor marcel s » vr mei 21, 2010 6:28 pm

Hallo Eric

wat een beetje warmte kan doen

groetjes marcel

Afbeelding
Onderzoek alle dingen en behoudt het goede

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » vr mei 21, 2010 9:54 pm

Hallo Marcel

Dit heb ik gebruikt. Had heel wat warmte nodig, want een normale brander en een mini acetyleen brandertje was niet genoeg.

Afbeelding

Gewoon een dakbrander op propaan.

Erik ;)
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Gebruikersavatar
marcel s
Berichten: 96
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 2:41 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Berichtdoor marcel s » vr mei 21, 2010 10:46 pm

Hallo Erik
dat is het betere werk zo te zien is het een brander van CFH :wink: (hornbach )
ik heb er zelf ook een van en een cycloon brander geeft ook veel warmte (2000 C zegen ze ) :D maar ga binnen kort eens mapp gas proberen in plaats van probaan moet meer warmte genereren :idea:
zie ik het goed gebruik je gasbetonblokken met daar op hittevaste stenen
Afbeelding
moet je volgende keer alleen gasbeton blokken gebruikken en daar een oventje van bouwen :roll: er kunnen stukjes van afspringen als je het zooitje verwarmt( ze moeten absoluut droog zijn) :? maar ze houden beter de warmte vast dan vuur vaste steen die probeert zo koel mogelijk te blijven dus die voert veel warmte af wat je net niet wild en desnoods pak je de ketel in in steenwol maar dat kun je een volgende keer proberen
ik zelf ga binnenkort beginnen met de ketel van de gea dus ik zal zelf ook al de warmte nodig hebben om het tot een goed einde te berengen :wink:
ga zo door
mvg Marcel
Onderzoek alle dingen en behoudt het goede

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » vr mei 21, 2010 11:29 pm

De ketel had ik voor een deel in gepakt met steenwol.
De stenen zijn chamotte stenen. Deze houden behoorlijk wat warmte vast moet ik zeggen. Ik ben ongeveer 10 minuten bezig geweest als het niet meer is. De stenen hielden de warmte vast voor zo'n 2 uurtjes heb ik gemerkt. Na een half uur kon ik ze nog niet vast pakken terwijl ze los lagen :!:

Het 'oven' idee heb ik dus hier ook toe gepast en werkt zeker goed.
De gas beton blokken gebruik is als onder grond. Enige nadeel vind ik dat deze wat troep afgeven. ze beschadigen veel sneller dan de chamotte stenen.

Al met al is het succes vol gelukt.

Dit weekend komen er meer dingen!

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » zo jun 06, 2010 9:56 pm

Vanmiddag de ketel stompen aan gebracht. Dit verliep allemaal prima. Alles is mooi uitgevloeid. Zeer tevreden.

Nu alles nog afwerken. Binnen kort op druk testen.
Echter is dat mij nog niet helemaal duidelijk. Vullen met water, druk er op zetten met waterpomp of lucht?

1,5 x de werk druk = 3x1,5=4,5 bar. Correct?

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

gerard
Berichten: 125
Lid geworden op: di aug 24, 2004 3:15 pm
Locatie: Assen
Contacteer:

afpersen

Berichtdoor gerard » zo jun 06, 2010 11:20 pm

He Erik!

Afpersen doe je altijd alleen met water. Je kan het beste de ketel vullen met water dan een van de veiligheden als laatste afdoppen.
Als dat gebeurt is doorpompen te 1,5 keer de werkdruk.
Volgens mij is die van de 3400 hoger als dat jij in je rekenvoorbeeld aangeeft. Maar dat staat wel op de tekening van de ketel.
En zo laat je hem een kwartiertje staan. Als het goed is blijft de ketel dan op druk en vervormd er niks.

Waarom niet met lucht?? Nou als de ketel niet goed is gemaakt en het knapt of iets dergelijks dat is met water de druk zo weg en met lucht niet.
Maar ben blij dat je je keteltje kon redden.

Groeten Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » wo jul 07, 2010 10:55 pm

Hallo beste bouwers!

Toch maar weer even laten horen hoe de stand van (modelbouw) zaken er voor staan. Bijna 10000 bezoekers gehad op mijn topic! :D Top! :lol:

Ondertussen de ketel proberen te testen met de dingen die ik zo bij de hand had, beetje waardeloze gedoe geworden en nee, de ketel niet gelukt.

Ben er totaal niet tevreden over dus ben direct (na het testen) begonnen met nieuwe ketel. De appendage delen van messing waren ook niet mooi meer en paar M2 gaten waren lam. Hier kom ik later op terug. :!: Heb stuk buis gepakt en begonnen met zagen.
Heb wat onderdelen op mijn werk klaar gemaakt en gezaagd met de lintzaag. Scheelt een hoop werk.
De buiten vuurkist gebogen en netjes op maat gewerkt.
Zo juist de ketel front gedraaid (inplaats van vijlen), Eerst stuk ruim op maat gezaagd en aan een cilindrische messing staaf gesoldeerd met zilver.
Had gelezen in de 'G1MRA newsletter and Journal' er op lijmen met 'superlijm'. Bij mijn doen werkt dit niet. Het te lijmen deel moet te schoon en als het niet goed vast zit en je begint te draaien is de kans groot dat het er af breekt. En ook al heb je een veiligheids bril op, het kan hard aan komen.
Had eerst er op gelijmd, van af het center af getekend met 1,5mm groter dan wat hij moet worden en het overige materiaal er af gezaagd. Had stuk plaat gewoon op gespannen tussen de bankschroef en door de spanning tijden het zagen is het stuk messing toch er af gebroken. zacht soldeer vertrouwde ik ook niet en boven dien moet je alles er weer af halen als je gaat zilver solderen. dus met zilver gedaan wat je er gewoon op kunt laten.
Voor het draaien al vast ongeveer 'rond' gevijld om zo min mogelijke stotende belasting op de beitel te krijgen. voorkomt happen en blijft de beitel heel. Ik draai trouwens met WNT HM wissel platen met een kleine neus radius.
Geheel na gedraaid op -0,02 mm nauwkeurig. Past perfect in de ketel.

De foto's spreken voor zich. (hier onder)

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » wo jul 07, 2010 10:57 pm

Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » di okt 12, 2010 10:21 pm

Hallo bouwers!

Ik heb het druk met van alles, maar blijf zo veel mogelijk bezig met de loc.
Er zijn altijd wel dingen wat je het liefst niet wilt doen. Bijvoorbeeld het maken van een nieuwe ketel. Heb tijd geleden wat onderdelen gemaakt. De vuurkist mantel wou niet goed in zijn form dus toen met wat anders bezig. Heb tussen door de waterbak onder de tender gemaakt en gesoldeerd. Bevalt me niet helemaal en komt tegen de wielen aan van de tender. Dus ik denk er af halen en smaller maken.
Ben deze avond weer bezig geweest met de vuurkist. De mantel kersen rood gestookt en weer bij gebogen waar nodig was tot het paste zonder Kieren! (!)
Toen met zilver geheel gesoldeerd. Ik wou de vlampijpen solderen maar toen was mijn gas op :( Maar is toch beter gelukt!

De appendages van Brons gemaakt. Soldeert beter en word door het veel stoken niet bros.

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst weer gas hebben :)

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Gebruikersavatar
Erik.B
Berichten: 339
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 8:35 pm
Locatie: Prov. Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » di okt 19, 2010 7:52 pm

Dit weekend hard bezig geweest. En heb bijna een volledige ketel.
Het solderen liep prima af. Geen las van te weinig warmte. Het tin vloeide als water en echte zich perfect tussen de delen in. De onderdelen met een krappe passing er in.

Volgende: De onderkant van de vuurkist dicht maken en daarna de Klink nagels er in.
Direct afpersen kan nog niet, moet eerst een goede hand pomp hier voor maken.
Iemand tekeningen hier van? :?:

Afbeelding
Afbeelding

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/


Terug naar “Spoor 1”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron