Bouw van NS3400

Forum voor alle zaken aangaande spoor 1

Moderator: Moderators

norwin

Berichtdoor norwin » ma mei 07, 2012 11:22 pm

Hoi Erik, dat ziet er goed uit zeg.
De mail over het afdraaien van mijn gietijzeren spaakwielen heb ik opgevolgd.
En ik ben best tevreden over het resultaat.
Binnenkort zal ik een draadje starten over de bouw van mijn variant op de Saskia.
Ga zo door, groeten Norwin

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » zo sep 02, 2012 10:25 pm

Pffff*, kuch* kuch*. Zo wat een stof hier. Even weer onder het stof vandaan halen.

Aan het uiterlijk van de loc is weinig verander, nou ja ze is wat vies geworden en wat verkleurt. Dat komt niet door dat ze stil staat op de plank maar om dat ze kolen heeft geproefd!
Het is een aardige klus om je voor te bereiden voor het op stoken van een loc. Oefenen is het. Maar ik krijg het al aardig onder de knie.
Met een zelf gemaakte blower met een goede 12v motor en een 2Ah accu krijg ik zeker een mooi vuurtje aan. Blower van de lok zelf staat ook mooi onder de peticoat en de kracht is voelbaar boven de schoorsteen.

Helaas heeft ze niet gereden om dat de tummel arm kapot ging. 4 jaar geleden deze gemaakt met warmte vaste loctite (nooit moeten doen) en heeft zich aantal keren bewezen tot het grootste moment natuurlijk.
Deze schoon gemaakt, weer oorspronkelijke staat en zilvergesoldeert. Zo, vast.
Nou heb ik haar laten rijden met lucht van de compressor op het spoor. Dat is toch anders om dat ze haar eigen gewicht nu moet voort bewegen. Maar hoe vaker ik heen en weer reed hoe beter het ging.

In middels thuis 4x zelfstandig de lok op stoom gekregen met kolen en waar van geen enkel het zelfde is maar elke keer alleen maar beter.
Zo had ik op het begin wat moeite met een geheel vuur te krijgen maar bepaalde manier en geduld had ik uit eindelijk toch een mooi vuur geheel over het rooster. Een heel mooi gloeiend vuurtje!
Het is dan ook even lekker om met de neus boven de schoor steen te hangen en te ruiken. Ja hoor, dit is het echte werk!

Heb helaas geen verdere foto's online staan maar er komt wel even een link naar een filmpje hier onder.

http://www.youtube.com/watch?v=tU2n3yrR ... ontext-gfa
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

norwin

Berichtdoor norwin » zo sep 02, 2012 11:59 pm

Leuk filmpje, ben benieuwd naar de rest van je vorderingen.

Succes verder, groeten Norwin

gerard
Contacteer:

Berichtdoor gerard » zo sep 09, 2012 10:09 pm

Gefeliciteerd Erik!!!!

Ziet er goed uit.

Groeten Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

Klaas van Gemerden

Berichtdoor Klaas van Gemerden » ma sep 10, 2012 11:45 am

Ha Erik,

Ziet er netjes uit! nu nog een filmpje tijdens het rijden! :D

@Gerard: mooie site! met fraaie Nederlandse locomotieven, Je NS 1300 ziet er netjes uit. Heb je ook nog plannen voor bijpassende rijtuigen?

Groeten Klaas

gerard
Contacteer:

Berichtdoor gerard » ma sep 10, 2012 11:28 pm

Klaas bedankt voor het compliment.
Eerlijk gezegd ben ik beter achter de draaibank dan achter de pc maar ik doe mijn best. De site is nog niet helemaal af maar ik hoop je graag nog eens te kunnen verwelkomen als hij wel af is. De informatie over mijn treinen staat er nu globaal op en die van mijn collega van Dort komt nog.

Wat betret plannen voor rijtuigen die zijn er zeker. Heb kopieën van prachtige drieassers ikhikheb de wielen en scheenplaten voor zes rijtuigen liggen. En het zelfde setje ook nog voor drie twee assers voor achter mijn ns 7100. Conclusie ik heb het nog druk zat. En stiekem ook al aan het nadenken over de volgende locomotief.

M. v.g.
Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » wo sep 12, 2012 9:08 pm

Bedankt heren!

In middels heeft ze een volledig rondje gereden op het tuin spoor.
Het is echter wel een hele klus om goed druk te houden + het vuur bij houden + het waterpijl goed te hebben. Echt werken dus.
Gelukkig worden alleen me handen wat vies en heb ik geen overall aan hoef. :lol:
Met veel tips&tricks van de meester hier boven kom ik elke keer weer stapje dichter bij.

Het is dus nog veel oefenen. Wil binnen kort op Nienoord rijden om dat ik dan overal bij kan tijdens het rijden.

Hier even een kort filmpje van 9 seconden.
Tot nu toe is dit het hardste wat ik gereden heb.
Het is me nog niet weer gelukt om zo mooi te rijden, maar oefening baart kunst.

http://www.youtube.com/watch?v=_guczlrH ... =g-all-lik

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » ma feb 04, 2013 11:05 pm

Hallo bouwers,

Het aanzicht van de loc is in middels sterk verandert.
Zo heb ik de ketel mantel er goed om heen en bij de vuurkist mooi afgesloten met een 3mm messing plaat. Hier om heen zit de mantel vast met M-1,6 schroefjes. De ketel plaat is naar eigen inzicht verfraaid met 1mm klinknageltjes.

Ook het machinisten huis is er om gekomen!
Na 3e poging om de voorste schermen strak te krijgen is het toch gelukt.
drie keer scheeps recht!
Ik wou het zo strak mogelijk om de ketel krijgen en het moest pas gevijlt worden. ik ging door tot het naar mijn zin was. Ik wou het niet op lossen om er een randje om heen te leggen om mijn fouten zo te verbergen zo maar te zeggen. Dit vind ik niet netjes.
Ook heb ik het kleinste raam voorzien van een 0,5mm randje als raam kozijn.

In oktober met kleintje stoom aantal pogingen gereden. Dit ging helaas niet helemaal goed. Er waren aantal punten mis na hier over gedacht te hebben en de lok eens bekeken te hebben.
De veiligheid ging te vroeg open en bleef een beetje open staan.
Vuur na 1e bocht al uit.
Oorzaak:
Vuil onder de veiligheid waar door de kogel niet goed in de zitting lag.
Dit kwam waarschijnlijk door het nieuwe van de ketel. Maar het leek ook een beetje op een insect....
Het andere was dat ik geen goede trek in het vuur had. Na wat wijze worden van volleerde model stoomers zou het toch de blower te ver onder de petticoat van de schoorsteen zitten.
Ik heb dit op gelost door een koperen petticoat te maken op de draaibank. en deze in de huidige petticoat te plaatsen. Bij het laten draaien op pers lucht vol ik toch meer uitstoot langs de schoorsteen.
Ik kan ook nog mijn exhaust en blower beiden verhoogen naar de huidige petticoat.

Ook trok hij valse lucht aan langs de rookkast deur. Deze sloot niet meer goed van zichzelf en kan nu als het ware opslot gedraaid worden. In het midden van de rookkast opening zit een balk met schroefdraad. deze balk kan ik er uit halen om er nog bij te kunnen en makkelijk schoon te maken.

Totslot blijft het rustig afwerken met detailes en verbeteringen aan brengen. Fine Tunen noem ik het maar. Als ze met de stoomdagen goed presteert gaat krijgt ze vervroegd haar kleurtje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » zo apr 07, 2013 10:42 pm

In middels heeft de loc zijn stoom dommen gekregen.
De koppel stangen was ik niet echt tevreden over en heb ik op nieuw gemaakt. Deze zijn erg strak geworden.
Voor de rest is het allemaal afwerken.
- Hand rails
- Dummy leidingen
- Dummy pompen en reservoirs
- etc

Dan wordt het flink veel rijden met de loc deze zomer en alles na werken.
Ook krijgt de bypass kraan een nonius schaal verdeling.

Even een opmerking, niks wordt cnc gemaakt ;)
Het enigste wat cnc gedraaid is zijn de handrails knoppen. In de hele loc zitten er zo'n 30 a 40 stuks.

Even paar foto's hoe de loc er bij staat.

Afbeelding

Foto van Voor jaars stoomdag in Loon op zand.

Afbeelding

norwin

Berichtdoor norwin » ma apr 08, 2013 12:00 am

Helemaal super erik.
Daar kan je best wel trots op zijn.
Als je eens gaat rijden dan kom ik wel kijken en neem ik mijn Saskia mee.
Misschien rijd ze dan ook eindelijk.
Groeten Norwin

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » ma apr 08, 2013 5:51 pm

Dank je Norwin! Trots ben ik zeker, al helemaal als ze strak in de lak zit.
9 tot 12 Mei zijn de Internationale stoom dagen in Leek.
Het is zeker de moeite waard om langs te komen, ook al rij je niet is het al geweldig door de zweer.
De bedoeling is dat ik dan ook weer ga rijden alle dagen.

Lukt het verder met jou lokje?

Groeten,
Erik

norwin

Berichtdoor norwin » ma apr 08, 2013 8:11 pm

Hopelijk bedoel je sfeer :wink:
Op een zweer in wat voor vorm dan ook, zit ik niet echt te wachten hoor :D
Ben wel wat aan het bouwen maar opschieten doet het niet.
Maar dat is geen nieuws geloof ik.
Eigenlijk moet ik mijn loc eens op perslucht gaan proberen, in theorie zou het nu moeten draaien.
Groeten Norwin

Chrit-koumans

3400

Berichtdoor Chrit-koumans » ma apr 08, 2013 8:35 pm

Hoi Eric,

Je loc ziet er goed uit en mijn vraag is ze reeds stoomvaardig?
Ik zelf heb de 3400 ook gebouwd maar is nog niet helemaal klaar.
Als mijn Heisler gereed is maak ik de 3400 verder af . het is een mooie machine om te bouwen.

Succes,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » di apr 09, 2013 8:23 am

Hopelijk bedoel je sfeer :wink:
How, ha typ fout
:lol:
Hoi Eric,

Je loc ziet er goed uit en mijn vraag is ze reeds stoomvaardig?
Ik zelf heb de 3400 ook gebouwd maar is nog niet helemaal klaar.
Als mijn Heisler gereed is maak ik de 3400 verder af . het is een mooie machine om te bouwen.

Succes,

Chrit
Ze is al enkele keren onder stoom geweest, heeft ook al wat gereden maar nog niet super. Een deze dagen weer op stoom brengen en rij klaar maken.

Leuk om te lezen dat er nog een bouwer is van de NS 3400. Komt niet zo erg veel voor volgens mij. Ben benieuwt naar een toekomstig bouw verslag? :D

Groeten,
Erik

Erik.B
Contacteer:

Berichtdoor Erik.B » do aug 01, 2013 12:46 am

Het is niet erg druk hier, dus ik zit niet stil kan ik wel zeggen.

Na de stoom dagen in leek enkele conlusies aan de rijeigenschappen genomen.
Ik kreeg mijn vuur maar niet goed aan bij het rijden. Dit kwam groten deels door dat de exhaust niet in het midden zat van de schoorsteen.
Om dit beter te krijgen moest ik of de rookkast verplaatsen of een nieuwe topplaat/schuifkast deksel maken en de plaats van de exhaust in het midden plaatsen. Bleek helaas dat laatste te zijn. Geen bijzonder onderdeel, maar de loc moest wel helemaal uitelkaar. Heb direct meerdere dingen uitgevoerdt.
Zo heb ik nieuwe en betere teflon zuiger veren gemaakt. Er wordt nog wel eens gesproken over teflon "worstjes" opgerold uit teflontape. Dit blijkt in praktijk niks te zijn. Je krijgt nooit het strakke in de cilinder en het wil nog wel eens krimpen. Uit teflon draaien blijft altijd nog de beste en zelfs de makkelijkste methode.
Ook de bakschuif heb ik nieuwe gemaakt. Deze was zo ver ik weet uit messing en heb deze uit brons vervardigt. Ook de spiegel plaat was beschadigt en deze heb ik fijn vlak geschuurt op een vlak tavel en lichtjes gepolijst. Voor de bakschijf het zelfde gedaan.
Ook de stoom verdeling op nieuw ingesteld. Deze was ook na de 2 A 3 jaar verwaarloost en had geen achteruit. Nu dus wel!
Cilinder gereinigt in ultrasoon bakje en voorzien van pakkingsmateriaal.
En zo alles beetje na gelopen waar ik toen mooi bij kon. Ook de vuurkist rvs beplaating inderhanden genomen. Zo had ik ergens een kiertje en deze mooi afgesloten met een plaatje door een boutje dicht gedrukt wordt tegen de ketel. Ik moet nog verder kijken of er nog aangepast moet worden maar dat zal door vaker rijden bepaalt worden. Ook moet de loc weer echt in gereden moeten worden.

Afgelopen maandag weer voor het eerst gereden. Dit ging aanzienlijk beter. Het gekke is dat ze nog meer "chuf" geluid geeft. Eigenlijk alleen maar mooi.

Voor de reste de ketelmantel voorzien van handrailknopjes. Zo ziet de loc er minder kaal en saai uit.
Ik zal een deze dagen wat foto's plaatsen ter illustratie. Als bonus evt nog een filmpje.

Groeten,
Erik

Terug naar “Spoor 1”