Vragen over opschalen smalspoorloc GEZINA/GEA

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » zo mar 28, 2010 11:23 am

Beste Rene,

Dank je wel voor de uitnodiging. Staat al in de agenda. Ik kom zeker kijken en hoop een en ander op te steken.
Arnoud Bongaards - Amsterdam

john

Berichtdoor john » ma mar 29, 2010 8:45 am

Zoek eens op het internet naar leveranciers van tekeningen.

Ik heb namelijk de indruk dat het lokje wat jij wil gaan bouwen gewoon op tekeing staat, hetzij in engelse bemating.

Wie weet heeft Reeves in engeland wel iets op tekening ?

scheelt jou een hoop verschaal werk etc... etc.

edit:
http://translate.google.com/translate?h ... free.fr%2F

gratis te downloaden tekeningen van een decauville
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » ma mar 29, 2010 11:04 am

Hoi John,

Het tekenen van smalspoorlocomotieven is een hobby (binnen de hobby) van me dus dat vind ik alleen maar leuk. Van de kleine 20pk zullen er idd wel tekeningen zijn, ik heb zo'n locje vaker gezien. Ik gebruik juist de tekeningen van de Gezina/Gea als basis voor mijn ontwerpen. Mijn idee is volgens het ontwerp van de GEA een met name uiterlijk iets ander locje te ontwerpen met behoud van belangrijke constructieve details van de ketel, de cilinders, aspomp, appendages etc... deze delen omrekenen hoeft dus niet. De ketel blijft van dezelfde diameter en constructie, wordt alleen iets langer. Het drijfwerk zal wel ietsje anders zijn, vanwege de grotere wielen, veranderde afstand kruktap tot as en veranderde asstand en behoeft dat wel wat rekenwerk.

Ik ben nu met een 3 tal aantal ontwerpen bezig; de kleine 2 asser van 20Pk, (deze eventueel kwa spoorwijdte opgeschaald naar 5", vandaar mijn vragen) een B1t locje met buitenliggend frame gebouwd voor de suikerindustrie op Indonesie (3,5") en een 3 assige locomotief (3,5") ook met buitenliggend frame, alle locjes van O&K met een tropisch uiterlijk. Een van deze locjes wil ik uiteindelijk gaan bouwen. zie attachments.

Ik baseer de ontwerpen op de GEA om diverse redenen.
1. Het is een beproefd en succesvol locje
2. er zijn tekeningen van.
3. Er zijn veel bouwers, dus veel mensen met ervaringen.
4. vanwege de complete bouwbeschrijving uit de Modelbouwer die ik heb.
Ik ben een onervaren stoommodelbouwer en de bouwbeschrijving met tekeningen en contact met bouwers bieden mij veel houvast.

Door de delen eerst in 3D te tekenen komen ze "tot leven". Een 2 dimensionale tekening van sommige delen is nogal abstrakt voor de minder ervaren bouwer zoals ik en zo leer ik de onderdelen kennen nog voor dat ze gemaakt zijn. Ik ben bezig de 3 locomotieven in 3D te tekenen.

De link die jij geeft ken ik, dit zijn tekeningen van door Decauville gebouwde locomotieven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » do apr 01, 2010 10:54 am

voor de wielen is ook een oplossing en standaard maten op de site van turnhout te vinden http://www.stoomgroep.be/modelbouw/wielen.htm
ook kunt u daar de doorsneedes van aangedreven en on aan gedreven assen vinden
deze site kunt u verder bekijken door op links an de zijkant op start te klikken en daarna op modelbouw te klikken
heel veel info is op deze site te vinden
Het viel me op dat in deze, op zich zeer nuttige, matentabel nogal slordige fouten zijn geslopen. De afstand tussen de wielen (B) op 3 1/2" is aangegeven met 68mm... Dat kan nooit kloppen. Nemen we de aldaar aangegeven flensdikte met 1,9 dan is 89-2x 1,9 - speling 2,5mm dan is B = 82,7
Ook maat S is totaal verkeerd.. Bij het raadplegen van deze tabel dus goed oppassen want mischien staan er nog meer fouten in...

vrijerijder

Berichtdoor vrijerijder » vr apr 02, 2010 11:38 am

beste

naast het artikel staat het een link van de site beheerder
gaarne hem op de hoogte brengen van de fout
gaarne goed beschrijven wat er volgens u fout is
zo dat hij de eventuele fout oplossen of corrigeren

mindm

voor het idee waar ik mee bezig ben.

Berichtdoor mindm » ma apr 19, 2010 8:27 pm

hier even een aantal foto's waar ik mee bezig ben in het grijs de gea op 5''.

in het zwart de NS 8500 tijdens revisie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mindm op wo apr 21, 2010 4:46 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
stoom veel en veilig

john

Re: voor het idee waar ik mee bezig ben.

Berichtdoor john » ma apr 19, 2010 8:39 pm

hier even een aantal foto's waar ik mee bezig ben in het grijs de gea op 5''.

in het zwart de NS 8500 tijdens revisie

jups, foto`s staan er op :D :D :D
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

john

Berichtdoor john » wo apr 21, 2010 1:05 pm

Toch snap ik iets nog steeds niet:

aan de phone (Mark) zei je dat bij het opschalen van de Gea van 3,5" naar 5" de ketel zo lang wordt. En je daarom de waterbakken hebt verlengt om optisch beter uit te komen, geld ook voor het machinistenhuis.

Maar als alles in de juiste verhouding wordt opgeschaald, dan blijven de verhoudingen toch ook kloppen ???????????

Dan hoef je toch ook niet de waterbakken te verlengen en je machinistenhuis aan te passen ????

Desnoods plaats je de ketel wat meer naar achteren....

Nogmaals, ik snap het niet ????????

Rene witteman en John Phielix hebben de Gea opgeschaald naar 7 1/4, en bij hun kloppen de verhoudingen ook gewoon, waarom bij jou dan niet ??????

Persoonlijk vind ik de uitvoering zoals die nu in het laatste plaatje staat niet echt "mooi" meer.

mindm

Berichtdoor mindm » wo apr 21, 2010 4:53 pm

hoi ik ben zelf van mening dat ik de langere water/kolenbunker mooier vind passen op de loc maar smaken verschillen op de foto zit een plakband op de plaats waar de ketel in de rookkast ring komt de rookkast steekt dus voor het plakband uit de lengte is in het geheel wel de maat voor de totale afmeting van de ketel + de rookkast.

de andere foto is dus met de verlenging wat ik dus persoonlijk mooi vind.

Afbeelding
Afbeelding :D
stoom veel en veilig

john

Berichtdoor john » do apr 22, 2010 8:28 am

Kijk, smaken verschillen.

Oke, duidelijk, scheelt wel veel voor de beeldvorming zo, top gedaan.

decauville_nl

Berichtdoor decauville_nl » do apr 22, 2010 10:16 am

Eigenlijk is het zo dat het oorspronkelijke ontwerp van de Gezina/Gea uiterlijk ook niet geheel strookt met de werkelijkheid. Wie een foto of tekening bekijkt van een 50PK smalspoor stoomlocje, waar de Gezina op gebaseerd is, ziet een paar duidelijke verschillen.

Naast een paar details is meest niet kloppend met de werkelijkheid eigenlijk juist het hierboven bediscuseerde machinistenhuis met niet correcte tender en het feit dat de loc aan de achterzijde feitelijk te kort is. Iets meer lengte zou de verhoudig zeer ten goede komen. Bovendien horen de wielen min of meer midden onder de ketel gepositioneerd te zijn en liggen de assen nu te ver achter in het frame. Zie de tekening van een 50PK O&K.

De schuine achterwand zoals gebouwd op veel Gea's wijkt kwa constructie ook nogal af van de werkelijkheid. Bekijk eens de tweede tekening van een 50PK Henschel met een schuine achterkant.

Met betrekkelijk kleine ingrepen in het ontwerp zou de loc al veel levensechter kunnen worden.

Afbeelding
Afbeelding[/img]

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » vr apr 23, 2010 9:33 am

Ik ben het met mark eens hoor :) De langere waterbakken zijn mooier :) Doet wat mij betreft net even wat lekkerder ogen :)

mindm

Berichtdoor mindm » za feb 05, 2011 1:28 pm

hoi we zijn weer verder met de lok nu nog even tekeningen maken voor het waterstraalsnijden en dan gaan we weer los.

Afbeelding
Afbeelding
stoom veel en veilig

john

Berichtdoor john » wo jul 10, 2013 6:01 pm

Nog even terug komend op je vraag met betrekking op het langer maken van de ketel,

Voor een drukvat (ronde buis) maakt de lengte niet uit voor de sterkte.
Je zal echter wel een nieuwe tekening moeten maken en deze ter keuring moeten aanbieden.
Maar als je de Gea ketel als leidraad gebruikt, met name de vuurkist en steun delen dan zou het geen grote problemen moeten geven om de tekening goedgekeurd te krijgen op de sterkte berekeningen.

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”