Bayer Garratt

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

Arjan

Bayer Garratt

Berichtdoor Arjan » vr apr 08, 2011 9:15 pm

Beste Medebouwers,

Mijn SSN23023 is bijna gereed en wat moet je dan ...
Nadat ik afgelopen jaar gekeken heb naar de mogelijkheden om een UP Big Boy of een Garratt op 3,5" te kunnen bouwen heb ik gekozen voor de Garratt. Was een moeilijke keuze, beide machines zijn erg mooi en een grote uitdaging.
Sinds kort ben ik aan de hand van orginele fabrieks tekeningen de complete machine (20 class) in Solid Works aan het zetten. Raak al aardig gewent aan het betere duimen en voeten werk. Het is een mooie ontdekkingstocht terug in de tijd, ik wil in hoofdlijnen alle onderdelen in het model gebruiken en ben daarom alles 1:12 aan het verschalen en in mm aan het afronden.

Vraag aan jullie: heeft iemand ook (detail) foto's van deze locomotieven ?

Hartelijke modelbouwgroet,

Arjan van Heiningen

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » za apr 09, 2011 2:16 pm

Hallo Arjan,

jammer dat je de "Big Boy" niet gekozen hebt, een machtige machine.

Ik zag er laatst 1 te koop staan in 7,25 inch, te gek wat een beest.

In ieder geval veel suc6 met je huidige keuze. Ik blijf je volgen.

mvg,

Cor.

ps. heb helaas geen foto's voor je. :oops:
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

marcel s
Contacteer:

Berichtdoor marcel s » za apr 09, 2011 5:26 pm

Afbeelding
als ik het goed begrijp deze
het is inderdaad een machtig mooie machine
is er niks te vinden op het internet
succes er mee
Onderzoek alle dingen en behoudt het goede

Paul Bender
Contacteer:

Berichtdoor Paul Bender » za apr 30, 2011 1:42 pm

Bayer is die van de aspirine, Beyer van de gedeelde locomotieven :?

Maar verder benieuwd naar je voortgangsverslagen!
Paul Bender
-------------------------------------------------------
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

mindm

Berichtdoor mindm » zo mei 01, 2011 10:33 pm

Hallo ik weet dat Jan Kauwen er eens een gebouwd heeft weet niet zeker om dit een 3.5 of 5 inch was misschien kan je hem vragen of hij de tekeningen nog heeft denk dat hij wel naar Leek komt.

is dit een idee heb zijn adres niet maar hij woont volgens mij in Hardenberg weet dit niet zeker veel succes met zoeken.
stoom veel en veilig

Arjan

Korte status bouw Beyer Garratt class 20th

Berichtdoor Arjan » vr jul 22, 2011 9:42 pm

Beste medebouwers,

Mijn Garratt staat ondertussen grotendeels in 3-D. Eerste onderdelen gereed en ben mij in hoofdzaak aan het concentreren op de ketel. De aluminium mallen voor de keteldelen schieten mooi op.
Gereed zijn de draadbussen, vlampijpen, stoomdom, vuurdeurring. Kortom lekker bezig.

Hartelijke modelbouw groet,

Arjan

Paul Bender
Contacteer:

Berichtdoor Paul Bender » zo jul 24, 2011 6:20 pm

De aluminium mallen voor de keteldelen schieten mooi op
Zou je dit kunnen / willen uitleggen?

Aluminium <-> ketel
Paul Bender

Paul Bender
Contacteer:

Berichtdoor Paul Bender » zo jul 24, 2011 6:24 pm

Zie net dat je het over mallen hebt. Neem dus aan dat het contramallen oid zijn?

Kan vorige posting niet wijzigen / weghalen
Paul Bender

Arjan

Berichtdoor Arjan » wo jul 27, 2011 11:47 am

Zie net dat je het over mallen hebt. Neem dus aan dat het contramallen oid zijn?

Kan vorige posting niet wijzigen / weghalen
Beste Paul

Ja het zijn de mallen waarmee ik de koper en keteldelen maak.
Hiermee krijg je nauwkeurige onderdelen zodat je zonder te grote naad de ketel kunt solderen.
Gr. Arjan

Arjan

voortgang 3,5" Beyer Garratt

Berichtdoor Arjan » zo nov 13, 2011 6:02 pm

Beste Medebouwers,

Ben lekker bezig met de aanmaak van onderdelen. Het tussenframe voor ketel en machinistenhuis vordert goed. Gisteren de twee frameplaten ervan bewerkt. Als ik wat tijd kan vrijmaken ga ik deze week de gereed liggende dwarsframe's op de juiste breedte frezen waarna ik het complete tussenframe samen kan gaan bouwen. Dit is dan de eerste grote samenstelling die gereed gaat komen. Alle onderdelen zijn een getrouwe copie van het origineel en ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien. Volgende aktie zullen de twee grote machine frame's zijn, ze liggen al voorbewerkt klaar en ik zal ze op de freesbank compleet rondom moeten gaan bewerken. Zie hier erg naar uit, leuk (en nauwkeurig) werk en brengt mij weer een grote stap verder. Te denken bijvoorbeeld aan de diverse dwarsframe's die hier weer voor gemaakt moeten gaan worden. De eerste keteldelen heb ik ondertussen ook voorbewerkt en wachten op de nabewerking zijnde het voorboren en daarna kotteren van alle (vlampijp)gaten.

Eerste experimenten met een kleine stoomturbine zijn ook succesvol verlopen, deze zal straks zowel op mijn Garratt als ook op mijn SSN23023 komen voor de stroomvoorziening tbv (kop)lampen en verlichting machinistenhuis en pijlglas. Heb nu twee keer 's avonds in de schemering gereden (met zaklamp voor controle pijlglas) en dit is erg leuk.

Waar ik nog steeds niet geheel uit ben is de originele kleurstelling van de Garratt. Ik ben bezig met locnummer 703 en heb een zwartwit foto van een mooi met diverse biesjes etc geschilderde loc en gebruikte kleur is een lichte kleur maar welke ?! Kan iemand mij hier helpen aan foto's en of informatie mbt originele kleurstelling ?

Bij voorbaat dank.

Groet, Arjan van Heiningen

Arjan

voortgang 3,5" Beyer Garratt

Berichtdoor Arjan » za jan 07, 2012 10:15 pm

Beste Medebouwers,

Allemaal nog de beste wensen voor 2012 gewenst.
Mijn vrije dagen waren erg productief, ben lekker opgeschoten.
Op de buitenketelplaat na, zijn alle keteldelen gereed. Laatste paar zaken nabewerken en dan alles pas maken. Omdat ik geen koperbuis met benodigde afmeting kon vinden zal ik deze uit koperplaat 4 mm moeten maken. Deze dien ik op een of andere manier te walzen om tot een ronde buis te komen waar gelijk twee flappen aan zitten voor de buitenvuurkist, iemand hiermee ervaring ?
Hoop binnenkort de gehele binnenketel samenstelling te kunnen gaan hardsolderen. Dit zal een flinke en warme klus worden gezien de afmetingen van ruw 200x200x180 mm en plaatdikte van 5 mm koper.
Verder zijn de zestien complete bladveerpakketten inclusief alle koppelstangetjes, busjes etc gereed. Op een paar kleine details na zijn ze gelijk aan het origineel.
Diverse bronzen ketel appendages zijn gereed waaronder pijlglas en de eerste afsluiters.
De vier frameplaten voor de twee machineframes zullen in de komende weken nauwkeurig worden nabewerkt zodat de steek van de assen straks een tolerantie hebben van de gewenste "paar honderste".
Diverse andere delen van de machineframes zijn in aanbouw, de detaillering is t/m de positie en het aantal klinknagels gelijk aan het origineel en dit alles ziet er steeds duidelijker herkenbaar uit.
Het complete tussenframe waar de ketel straks in zal worden geplaatst is ondertussen gereed en ziet er indrukwekkend uit met zijn afmetingen van 260x150x1130mm.

Kortom lekker genoten van de week kerstvakantie.

Hartelijke groet,

Arjan

norwin

Berichtdoor norwin » ma jan 09, 2012 10:11 pm

Als je je camera weer hebt gevonden dan mag je natuurlijk altijd wat foto's plaatsen hoor. :wink: :wink:
Groeten Norwin

Arjan

Berichtdoor Arjan » wo mar 13, 2013 10:43 pm

Beste medebouwers,

Even een kleine update.
Sinds de kerstvakantie 2012 heb ik eindelijk weer wat meer tijd kunnen vrijmaken en hierdoor een behoorlijke vooruitgang geboekt.
De ketel is op de twee hemelankers na gereed voor de laatste soldeerstappen, nl. het samenvoegen van binnen- en buitenketel, aanbrengen alle steunbouten etc. Alles is mooi pasgemaakt met nauwelijks zichtbare soldeer naden. Ook gestart met onderdelen vuurdeur waaronder RVS hitteschild.
Ganghandle mechaniek, servo, stangen en hefbomenstelsels wat aan het ketelframe komt te zitten is voor 70% gereed.
Voorbereiding en aanmaak van rookkast onderdelen en rookkaststoel, centrale uitlaat en blazer zijn in volle gang.
Verder heb ik een behoorlijke hoeveelheid appendages deels of geheel gereed.

Zodra de ketel op het ketelframe zit zal ik proberen een paar foto's te plaatsen.

Gr. Arjan van Heiningen

Arjan

Re: Bayer Garratt

Berichtdoor Arjan » zo mei 11, 2014 9:53 pm

Beste medebouwers
Lang geleden dat ik op het forum ben geweest, in plaats van een locomotief te bouwen met een huis ah bouwen. Ook erg interessant, ook geheel in 3D ontworpen. Bouw nadert zijn voltooing maar al die tijd dus geen werkplaats. Daarom niet erg opgeschoten.
Ben net weer gestart met mijn ketel die nu is samengesteld. Met twee vrienden gedaan, ieder een flinke waterstof brander, alles goed gelukt. Binnenkort hoop ik met de steunankers te starten. Was een flinke klus om de beide keteldelen samen te stellen. Zal eens kijken of het al eenvoudiger is om foto's te plaatsen.
Vriendelijke modelbouwgroet
Arjan van Heiningen

Arjan

Re: Bayer Garratt

Berichtdoor Arjan » zo okt 12, 2014 10:09 pm

Hallo medebouwers,

Heb helaas nog weinig tijd om met de Garratt verder te gaan maar zit me te bedenken hoe ik de grote hoeveelheid wielen voor de Garratt moet gaan maken. Handmatig/conventioneel frezen zie ik niet zitten, CNC frezen zou een optie kunnen zijn maar geeft niet het gewenste detail dus blijft gieten over. Of heeft iemand nog een beter idee ? Ik heb voor mijn ssn23023 standaard gietstukken kunnen kopen maar dit gaat niet lukken voor de Garratt. Ik heb alles in 3D Solid Works staan en heb een goed adres waar ik 3D kan printen tbv te maken gietmallen.
Weet iemand een goed ades om betaalbaar wielen te laten gieten, van goede qualiteit en die ook een mooi fijn oppervlak hebben, niet van dat ruwe korrelige ?

Kan iemant mij hier verder helpen ?

Alvast bedankt,
Arjan

Foto's volgen zodra ik wat meer tijd heb :wink:

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”