zelfbouw locomotief ( elektrisch aangedreven )

Alles over de 3½", 5", 7¼" sporen

Moderator: Moderators

oetbeem

zelfbouw locomotief ( elektrisch aangedreven )

Berichtdoor oetbeem » zo mei 12, 2013 6:50 pm

Goede avond iedereen
Ik zou graag willen beginnen om mijn eigen locomotief te maken
Hij gaat op een 5 inch spoor rijden
De trein wil ik graag aandrijven met een electrische motor en toen dacht ik meteen aan een scootmobiel omdat die een motor, accu en een snelheidsregelaar heeft
Dit moet dan natuurlijk wel allemaal passen

De loc word gebaseerd op deze smalspoorloc
http://www.nmld.nl/nl/object/1266

Ik mis de nodige ervaring van elektronica dus dat word nog een hele klus
Metaalwerk zal ook lastig worden omdat ik hier zowat geen gereedschap heb

Als eerste zou ik graag willen weten hoeveel ruimte de motor en de accu van een scootmobiel nodig hebben

Weet iemand ongeveer hoe groot deze zijn?

Met vriendelijke groet
Danny
Wil beginnen met de bouw van een electrische loc

oetbeem

Berichtdoor oetbeem » vr mei 17, 2013 8:34 am

Na een beetje twijfel denk ik dat het toch een 7 inch trein gaat worden in verband met de ruimte in de locomotief

Het is me nu wel duidelijk dat er een motor in komt van een scootmobiel :)
De accu s komen of in de loc of komen in een kar die achter de loc zit

Mvg Danny

Cor Stoom

Re: zelfbouw locomotief ( elektrisch aangedreven )

Berichtdoor Cor Stoom » vr mei 17, 2013 9:20 am

De trein wil ik graag aandrijven met een electrische motor en toen dacht ik meteen aan een scootmobiel omdat die een motor, accu en een snelheidsregelaar heeft
Dit moet dan natuurlijk wel allemaal passen

Ik mis de nodige ervaring van elektronica dus dat word nog een hele klus
Metaalwerk zal ook lastig worden omdat ik hier zowat geen gereedschap heb
Hallo Danny,

welkom op dit forum.

Aangezien er op dit moment geen mensen zijn, die jouw vragen kunnen beantwoorden, omdat ze allemaal met vakantie zijn :lol: zal ik je proberen om in een goede richting te sturen en daarom heb ik een stukje van jouw vragen eruit gehaald.

Om aan een hobby te beginnen heb je gereedschap nodig en als je dat niet hebt, moet je het zien te krijgen/kopen, dus sparen of lid worden van een club. :D
Een heel makkelijke hobby is bv postzegels verzamelen, dan moet je alleen maar zorgen dat je aan postzegels komt en een boek om ze in te plakken.
Deze hobby is wat duurder :oops: hiervoor moet je een heleboel "knap" gereedschap hebben en de nodige kennis.
Als je niet direct over 10.000 euro beschikt om alles in 1 keer aan te schaffen, dan moet je in het rond kijken om bv iets 2e hands te kopen op bv MP of van een hobbyist die ermee stopt en daar zie je regelmatig toch wel eens advertenties op deze site staan. Er zijn maar weinig hobbyisten die in 1 keer alles tegelijk hebben gekocht.
Eigenlijk had ik moeten beginnen met "kennis".
Om aan een hobby te beginnen heb je kennis nodig. Dit kan je vergaard hebben door op school hierover te leren, door cursussen of door te LEZEN op forums zoals deze of door lid te worden van een CLUB.

Het is dus niet mogelijk om "even" op een forum te vertellen wat je plannen zijn en vervolgens aan de forumleden te vragen hoe je dit moet doen of beter gezegd of zij het "even" in elkaar willen zetten. :lol:

Op de meeste forums heb je een zoekfunctie en door deze te gebruiken valt er al een hoop te leren. De antwoorden van de vragen die je tot nu toe gesteld hebt kun je oa hier vinden: viewtopic.php?t=245

Lees mijn bijdrage positief als een zet in de goede richting. Het is geenszins mijn bedoeling om "schoolmeesterachtig" over te komen.
Suc6 met deze mooie hobby.
mvg,
Cor 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

john

Berichtdoor john » vr mei 17, 2013 9:24 pm

Danny,

besef wel dat een 7 1/4 inch locomotief behoorlijk "groot" wordt, zelfs voor een smalspoor locje.
Daarmee ook gewicht en meer materiaal te verspanen/buigen/lassen.
Je moet hem ook nog kunnen vervoeren zonder dat je jezelf een breuk tilt.

ten 2de, laat het scootmobiel idee varen..... tis te veel gedoe.
Ook op 5 inch spoor is zo`n locje prima te doen, en, qua aandrijving kan dat ook makkelijk, daar heb je geen scoormobiel motor voor nodig.

Maar, heb je al tekeningen ?
Heb je al materiaal ?

Je kunt zowiezo al met het frame beginnen als je materiaal en tekenigen hebt, dat geld ook voor de cabine en motorkap.
Maar ja, daar heb je wel gereedschap voor nodig, minimaal een ijzerzaag en een decoupeerzaag met ijzerzaagje.
En staal natuurlijk.......

en de aandrijving, google maar eens lekker een eind weg op 5 inch diema, electische smalsdpoorlok weet ik het, het is allemaal al een keer gemaakt dus er moeten voorbeelden te vinden zijn.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

john

Berichtdoor john » vr mei 17, 2013 9:52 pm

tadaa:
http://www.dorrington.de/en/page/gauge- ... -controler

http://www.7-8ths.info/index.php?topic=191.0

12 volt is zat, tis een kwestie van de juiste motor/overbrenging en regelaar.

Zie je bij de 2de link hoe groot zo iets op 5" is.... ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

oetbeem

Berichtdoor oetbeem » vr mei 17, 2013 11:19 pm

Echt super bedankt voor deze link
Ik twijfel nog steeds tussen de schootmobiel en dit frame met alles erop en eraan maar ik denk dat het dat frame word (eerste link)
Zodra ik het geld bijmekaar heb ( duurt wel een paar jaar) ga ik hem bestellen en dan op zoek naar een werkplaats waar ik mag werken aan de kap

Met vriendelijke groet

Danny Matthijs

Terug naar “3½", 5", 7¼" spoor”