locomotion nr 1 (1825)

alle algemene dingen aangaande spoor en locomotieven

Moderator: Moderators

frans Reyners

locomotion nr 1 (1825)

Berichtdoor frans Reyners » do jul 12, 2012 12:58 pm

Kan me iemand helpen bij het zoeken naar de bouwplannen van de "allereerste" stoomtrein De LOCOMOTION nr 1.

Spoorbreedte speelt geen rol.
Na twee jaar is de "rocket" bijna klaar op spoor 7 1/4.
Frans Reyners
Opitterkiezel 223/0.1
3960 Opitter (B)
089 46 13 06 of 0494 600 493
e-mail: frans.reyners@skynet.be

Bij voorbaat dank

Henny Scheele

Berichtdoor Henny Scheele » vr jul 13, 2012 1:31 pm

Hallo Frans,

Ik zag je oproep betreffende informatie over Locomotion Nr.1. Zit momenteel in de regen op de camping en aangezien ik me nu een beetje verveel ben ik eens op zoek gegaan op internet naar informatie over deze locomotief. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, er is vrijwel niets aan technische informatie te vinden. Althans, mij is dat niet gelukt. De enige tips die ik je kan geven:
Probeer het eens bij het National Railway Museum in York (Engeland). Zij hebben een uitgebreid archief van tekeningen en andere technische informatie van vrijwel alles wat in Engeland heeft rondgereden. Deze informatie is gerangschikt op zowel spoorwegmaatschappij als op fabrikant. Er zijn tekeningen beschikbaar van Robert Stephenson & Co. alleen welke kon ik niet achterhalen wegens de te trage internet verbinding op de camping. Mocht er iets bijzijn dan kan een copie bij het museum besteld worden (tegen vergoeding en verzendkosten).
Ga naar de site van het NRM York en dan via de tabs 'Our archive and library collections' en 'Drawings and papers from manufacturers, businesses and organisations' in de dan getoonde lijst naar 'Robert Stephenson and Co'.
Een replica van Locomotion Nr.1 schijnt aanwezig te zijn bij het 'Bearmish North Open Air Museum'. Op de website van dit museum kon ik echter niets vinden van de Locomotion. Wellicht kunnen ze je daar toch aan meer informatie helpen.

Groet, Henny Scheele

frans Reyners

Berichtdoor frans Reyners » vr jul 13, 2012 3:17 pm

Bedankt Henny voor het snelle antwoord.
Via mail heb ik ook nog info gekregen I.V.M. bouwbozen gietstukken etc.
Er is een firma die de bouwtekeningen aanbied voor 54£.
Doch misschien via sience museum is er ook wel iets te vinden.
Groeten , Frans

Henny Scheele

Berichtdoor Henny Scheele » za jul 14, 2012 2:26 pm

Hallo Frans,

Stom van mij, maar ik ben de meest voor de hand liggende mogelijkheid vergeten. Bij de welbekende Engelse firma AJReeves is het complete tekeningen pakket voor een 7,25 inch uitvoering van Locomotion nr. 1 te koop. Bovendien, als je hem in deze spoorbreedte bouwt, kunnen zij ook een aantal gietstukken hiervoor leveren. Succes ermee!

groet, Henny

Terug naar “Locomotieven en spoor algemeen”