Basset-Lowke, type Mogul 2-6-0

alle algemene dingen aangaande spoor en locomotieven

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Basset-Lowke, type Mogul 2-6-0

Berichtdoor werner » wo jan 16, 2008 11:30 pm

Mijne heren,

In mijn zoektocht naar stoommachines ben ik toevalig tegen een stoomloc aangelopen. :D
Het is een Basset-Lowke, type Mogul 2-6-0.
Hij staat op een stuk rail van 10 cm breed (buitenkant rail gemeten)
Op perslucht loopt hij, is in goede staat, moet nog wel een vuurrooster :?: in.
Ik ben nog niet zolang met deze hobby bezig(stoommachines), maar dit is volgens mij te mooi om te laten staan !
Aangezien ik zeer weing van locs afweet, ben ik benieuwd wat me allemaal te wachten staat !
Graag advies.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

lokomotief

Berichtdoor Rene Witteman » wo jan 16, 2008 11:45 pm

Beste Werner,
De maat van de rails wordt aan de binnenzijde gemeten,
in jouw geval moet dat dan zo'n 89mm zijn.
Is dit niet het geval kun je nergens op een verenigingsbaan rijden en zul je een eigen baan moeten maken.
Let dus op of de loc. op een genormaliseerde maat is gebouwd.
Let tevens op de ketel deze moet deugdelijk gebouwd zijn en het beste is met een ketelkeuringscertificaat.
Beter is om iemand mee te vragen die er kijk op heeft.

wil je nog wat weten hoor ik het wel .

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » do jan 17, 2008 12:00 am

Dag Rene,

Bedankt voor je snelle reactie ! :D
Het zal inderdaad 89mm zijn.
Er zijn geen papieren meer bij, dus ketel opnieuw keuren ?
Wat ik op internet heb gevonden is dat deze loc door de fabriek van Basset Lowke is gemaakt.
Ik denk dat ik hem gewoon ophaal, is namelijk een "mooie " prijs :wink:
Wil hier graag meer over weten/leren, zal naar een club in de buurt gaan kijken.
Zodra ik wat meer weet, laat ik zeker wat horen !

Groet,
werner

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » do jan 17, 2008 2:07 pm

Basket Lowe is een bekende naam in Engeland.

ik zou er even op googlelen.

in mijn 12 jaargangen model engineer (1974 - 1982) kom ik de naam Basket Lowe regelmatig tegen.

Volgens mij maakten deze op commerciele schaal model locomotieven.

Kun je eens een afbeelding posten ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » do jan 17, 2008 2:46 pm

Beste John,

Op dit moment heb ik nog geen foto.
Zodra ik deze binnen heb, zal ik hem posten.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » do jan 17, 2008 9:50 pm

Ik heb even gegoogled,

en ja hoor: sinds 1899 producent van spoor 0 locomotieven.

De "vader" van de model stoomlocomotief, Henry Greenly was chef ingnieur bij basset Lowke.

iedereen die een model stoomlocomotief wil gaan bouwen zou zijn boeken eens moeten doornemen, zeeeeeeer interessant, en erg informatief.

Greenly heeft onder andere de locomotieven van de Romny Hyde & Dimchurch ontworpen.

Model te koop voor mooie prijs: DOEN
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » vr jan 18, 2008 12:30 am

Dat klinkt goed ! :D
Ik denk dat ik hem maar ga ophalen !
Alvast bedankt voor alle info, en hier komt zeker een vervolg op. :wink:

Groet ,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » za feb 02, 2008 7:05 pm

Hij is binnen ! :D
Ik heb de loc vandaag opgehaald !
Straks probeer ik een paar foto's te maken en te posten.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » za feb 02, 2008 11:32 pm

Hier zijn wat foto's !

Afbeelding
Loc met tender

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Ontbreekt vuurrooster en een soort asla :?:


Afbeelding
Waarvoor zijn deze aansluitingen ?

Afbeelding


Afbeelding
Deze zit inmiddels weer vast.


Afbeelding
Tender


http://s178.photobucket.com/albums/w250 ... CF5355.flv


Hij loopt wel op lucht maar er moet nog een hoop gebeuren .
Er onbreken nog een aantal dingen maar ik weet niet wat en waar :oops:
Ik hoop dat ik van jullie kennis gebruik mag maken om deze loc weer eens echt te laten stomen en rijden ! :wink:

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » zo feb 03, 2008 11:00 pm

Hier zijn wat foto's !

Afbeelding
Hier ontbreekt een leiding zo te zien, gokje........... de blazer, leiding behoort naar de rookkast te lopen.


Afbeelding
Ontbreekt vuurrooster en een soort asla :?:
Inderdaad, je rooster ontbreekt, maar is eenvoudig zelf te maken uit RVS stripjes van 3mm dik.


Afbeelding
Waarvoor zijn deze aansluitingen ?
Dit is de zuigaansluiting van de aspomp.
Hier moet je een nieuwe leiding met koppeling voor maken en naar achteren laten lopen, daarvandaan met een slangetje aan de tender verbinden (tenminste als de tender echt voor voedingswater is gemaakt).
de pomp pompt dit dan waarschijnlijk via een bypass kraan naar de ketel toe tijdens het rijden.

Afbeelding
Ik zie een rode streep bij circa 80PSI, dit is ongeveer 6 bar, laten keuren dus voordat je er mee gaat stoken !!
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » zo feb 03, 2008 11:30 pm

Dag John,

Bedankt voor je antwoorden !
Ik wil heel graag beginnen, maar ik zal eerst een goed plan moeten maken.
Omdat ik niet genoeg weet van stoomlocs, ben ik bang dat ik dingen verkeerd ga doen.
Moet voor het keuren van de ketel de loc helemaal uit elkaar ?
Is het misschien handig om de met de loc naar een club/kenner/stoomfestival te gaan
en daar een plan te maken van wat er moet gebeuren, en wat kan ik zelf nu al gaan doen ?
Ik zit namelijk te denken om met de aandrijving te beginnen.
Deze wil ik uit elkaar halen, schoon maken(roest), controleren en opnieuw monteren.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » ma feb 04, 2008 12:00 am

Je mist ook een peilglas.

Let er ook even op dat, alle leidingen en fittingen welke met stoom in aanraking komen.. gesoldeerd moet zijn met zilver houdend hardsoldeer.

Aan het peilglas zit tin (zachtsoldeer) en mogelijk ook op de manometer-
aansluiting.

mvg Rene

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » ma feb 04, 2008 1:32 am

Als ik naar de foto van het stookfront kijk denk ik dat de blazer het kraantje rechts is, wat via een holle langssteun naar de rookkast loopt. Op mijn Juliet zit dat precies zo. Waar het linker kraantje voor bedoeld is, is mij zo ook niet duidelijk, een injecteur misschien?. Het lijkt me inderdaad een goed idee contact te zoeken met stoom mensen in je omgeving of een club, het is voor ons ook bijna onmogelijk om je alleen vanaf foto's goede adviezen te geven. Laat eens weten in welke omgeving je woont of stuur mij even een P.M. dan kan ik je misschien op weg helpen.
groeten Alex

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Berichtdoor john » ma feb 04, 2008 9:32 am

Als ik naar de foto van het stookfront kijk denk ik dat de blazer het kraantje rechts is, wat via een holle langssteun naar de rookkast loopt. Op mijn Juliet zit dat precies zo. Waar het linker kraantje voor bedoeld is, is mij zo ook niet duidelijk, een injecteur misschien?.
Alex, bij nader inzien ben ik het met je eens.
Het kraantje links bovenin zou wel eens voor een injecteur kunnen zijn.
Zie ik het goed dat ook de leiding naar de fluit ontbreekt.
de fluitafsluiter zit rechts naast het kraantje dat waarschijnlijk voor de injecteur bedoeld is.

Laat inderdaad even weten waar je woont, dan kunnen wij als stoomgroep leden kijken wie er wellicht in de buurt woont om je met adviezen bij te staan.

Als je goed weet wat je doet kun je inderdaad het drijfwerk er stuk voor stuk afhalen en schoonmaken, controleren op speling en zonodig nieuwe bussen of pennen voor maken.
bijkomend voordeel is dat je inzicht krijgt in de werking van het mechaniek.
stoomverdeling is volgens Walschaerts, als je hier naar zoekt op internet kun je heel wat leren over het drijfwerk van je loc, het praat toch anders als je weet wat de voorloophefboom is, schaar, ophangstang etc.

Maar MOOIE AANKOOP, dat zowiezo !!
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Alex
Berichten: 304
Lid geworden op: za dec 10, 2005 12:25 am
Locatie: Westerkwartier prov.Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Alex » ma feb 04, 2008 6:13 pm

Nog een tip, als je dingen uitelkaar gaat halen nummer de onderdelen dan want anders haal je ze onherroepelijk door elkaar. Zelf gebruik ik 3mm slag letters om alles gelijk bij de bouw te merken, maar ook een watervaste viltstift bewijst soms goede diensten. Verder heeft John gelijk, ook de leiding naar de fluit ontbreekt. Toch lijkt het me een leuke loc om te restaureren.
Alex


Terug naar “Locomotieven en spoor algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron