Basset-Lowke, type Mogul 2-6-0

alle algemene dingen aangaande spoor en locomotieven

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » di apr 08, 2008 7:48 pm

Dag Rene,

Ik heb inderdaad de stoomdom eraf gehaald.
Als je in de opening van de dom kijkt, zie je de stang van de regelateur helemaal doorlopen naar de voorzijde. Als ik aan de kant van het machinistenhuis aan de regelateur draai zie ik de stang iets bewegen maar tordeert als ik iets verder draai !
Ik probeer zo een foto te maken, dat maakt het misschien nog wat duidelijker.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » di apr 08, 2008 8:20 pm

Beste Werner,
Mogelijk dat e.e.a. vast-geoxydeerd is.
Of kun je de stang zo'n 3/4 slag draaien?

Stel dat het geheel niet te verdraaien is, moet je de boel waarschijnlijk
destructief demonteren.
Je weet wel slopen..............

Dan zit er niets anders op dan het geheel te vernieuwen.
Wie weet hoe lang de loc al niet gebruikt is geweest.

Als er een onderdeel van bv gietijzer in zit is de kans groot dat dit is vast-
geroest.........


mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » di apr 08, 2008 8:31 pm

Dag Rene,

Hier zijn 2 foto's, misschien is het dan duidelijker.
Ik ga gewoon nog even verder, lukt het niet...................dan gaan we voor het sloopwerk !

Afbeelding

Afbeelding


Groet,
Werner

Jeroen
Berichten: 101
Lid geworden op: zo nov 26, 2006 11:15 am
Locatie: Zaanstad

Berichtdoor Jeroen » di apr 08, 2008 10:10 pm

Ha Werner,

Ik zie bovenop dat cylindervormig stuk aan de voorkant met de vier inbusbouten en waar de superheater onder hangt, een gat met schroefdraad. Weet je wat dat is of wat er in gezeten heeft? Wat zie je erin?

Kan de stopbusplaat, waar de regulateurstang doorheen loopt, er helemáál af?

Jeroen
Ende derailleert niet!

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » di apr 08, 2008 10:32 pm

De regelateur is er uit ! :D



Afbeelding


Aan het einde van de regelateur zit schroefdraad, deze zat helemaal vastgekoekt.
De buurman heeft de stang die je onder de stoomdom zag, voorzichtig vastgezet met een tang.
Daardoor kon ik wat meer kracht zetten op de sluitplaat van de regelateur.
Iedereen weer bedankt voor zijn advies !
(kan ik weer rustig slapen) :wink:

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » wo apr 09, 2008 11:42 am

Hoi Werner,
Mooi dat je hem eruit hebt gekregen.
Nu kun je 2 dingen doen..............
Deze bestaande verdient niet de schoonheidsprijs.
Zeker wat betreft de werking en uitvoering.

Het beste is dat je de verse stoom (in dit geval natte stoom) uit het hoogste punt haald van je ketel (de dom).
Hierdoor krijg je de minste waterdruppels mee.

De door jou gedemonteerde versie doet dit niet.

Het is je eerste loc. waarvan je een hoop wil leren, rijden , opsnuiven en
dergelijke ............... maak je het model werkend en bouw de bestaande regelatur (gereviseerd) er weer in.


Maar ben je van plan de boel zodanig te bouwen dat je de loc veel gaat gebruiken.
Stel ik voor een nieuwe te maken.

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » wo apr 09, 2008 11:06 pm

Dag Rene,

Ik ga deze in ieder geval reviseren.
Daarnaast is het inderdaad een goed plan om een betere versie te maken, goed voor de loc en......... goed voor mijn ervaring !
Goed voorstel dus !


Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » zo apr 13, 2008 10:16 pm

Omdat de ketel afgeperst moet worden ben ik bezig om voor alle gaten blinde stoppen te maken. Aangezien ik nog aan het stoeien ben met de draadsoort, (ben er nog niet helemaal uit) heb ik alvast een sluitplaat voor het gat van de regulateur gemaakt.




Afbeelding




Afbeelding

Tijdens het monteren van de sluitplaat op de ketel zat ik niet goed op te letten,je kent dat wel, even snel kijken of het past !
Ik draaide 1 van de kleine messing schroefjes iets te strak......... :shock:
gevolg een stuk draadeind in de ketel !
Gelukkig kon ik deze er weer zonder schade eruit krijgen .
Geduld........., toverwoord bij deze hobby !


Hier nog een foto van de regulateur die een poetsbeurt krijgt in de Taig, draaibankje wat ik voor school gebruik om de leerlingen kennis te laten met draaien.


Afbeelding



Afbeelding


Nog even een vraag over pakkingmateriaal, wat kan ik het beste gebruiken tussen de ketel en de sluitplaat ? (regulateur)



Groet,
Werner

Gebruikersavatar
Rene Witteman
Berichten: 216
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 9:43 pm

Berichtdoor Rene Witteman » zo apr 13, 2008 10:35 pm

Beste Werner,
Het beste is pakkingplaat van bv Klinger, deze heb je in verschillende diktes.
1mm is al prima hiervoor maar het kan ook met dunner.
Je kunt ook in olie gedrenkt dik papier nemen voor deze tijdelijke aktie.

Ik heb wel wat van die pakking voor je en zal het wel meenemen volgende week woensdag.

ps kan mijn zoon van 12 ook mee? (het is woensdagmiddag dan zijn ze vrij).

mvg Rene

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » zo apr 13, 2008 10:43 pm

Dag Rene,

Super presentatie, maar dat is weer een ander verhaal ! :wink:
Tuurlijk kan je zoon mee, plek genoeg.
Is het goed dat ik de ketel van de loc meeneem, wil graag je mening over iets.

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » za apr 19, 2008 2:38 pm

Een vraag :

De kraan van o.a de blazer kan er helemaal uit.
Deze word niet tegen gehouden door bijvoorbeeld een borst.
Tijdens het rijden zou het kunnen gebeuren dat deze te ver uitgedraaid word, waardoor deze eruit schiet door de druk.Om dit te voorkomen heb ik dit verzonnen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
afsluitplaat regulateur.

De messing strip wil ik hardsolderen .

Nu de vraag :

Mag deze constructie ?

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom !

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » do apr 24, 2008 7:34 am

Gisteren was Rene bij mij op school voor een demo met zijn straalturbine en v12 !
Hebben we gelijk even het probleem van de kraan/afsluiter opgelost !
Zal de oplossing binnenkort met foto's posten.

Rene, bedankt voor de demo!
De leerlingen vonden het geweldig, willen er ook 1 bouwen :wink:

Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » wo mei 07, 2008 7:17 pm

Even een update.
De restauratie van de loc gaat wat trager, vooral de verschillende draadsoorten geven wat problemen.
Ben op de stoomdagen op zoek geweest naar de juiste maat snijplaten en tappen.
Helaas, niemand kon me hier verder mee helpen, maar we geven de moet niet op.
Ook moest er nog een afdekplaat voor de stoomdom worden gemaakt, deze is inmiddels klaar. (zie foto's)
Van Rene had ik een stuk Klinger (pakkingmateriaal) gekregen, dus ik heb ook pakkingen gemaakt.
Aangezien ik geen holpijpjes heb, ben ik die zelf maar gaan maken.
Een kleine van 3mm en 1 van 22mm.

Afbeelding

3mm holpijp van een m4 boutje


Afbeelding




Afbeelding


een stuk gasbuis

Afbeelding


Afbeelding


Groet,
Werner

Gebruikersavatar
werner
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 08, 2008 6:35 pm

Berichtdoor werner » za mei 31, 2008 8:56 am

Het is al weer een tijd geleden dat ik wat gepost heb, dus bij deze...

Laatste tijd erg druk gehad waardoor ik niet al mijn tijd in de loc heb kunnen steken.
Maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal stil heb gezeten. :wink:
Er waren wat problemen het schroefdraad in de ketel.
Het draad was op sommige plekken slecht.
Na wat heen en weer gemail met Rene, hebben we besloten om de ketel om te bouwen naar metrisch fijn.
Dat betekent dat ik de blinde stoppen die ik al gemaakt had opnieuw moet maken.
Ook moeten er nieuwe appendages gemaakt worden, maar eerst de ketel klaar.
Dan kan ik hem laten afpersen.

Groet,
Werner


Terug naar “Locomotieven en spoor algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron