nieuwe draaibank nodig, maar wat?

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

c.detheije

nieuwe draaibank nodig, maar wat?

Berichtdoor c.detheije » Za Okt 21, 2017 9:01 pm

Mijn huidige chinees/koreaanse draaibank is overleden. Ik ben nu op zoek naar een andere tweede hands draaibank, maar weet niet goed waar ik op moet letten. Zelf dacht ik aan een myford 7 Super of een emco (8), maar ben zelf onbekend met de modellen. Heeft iemand hier ervaring mee en kan me adviseren waar op te letten bij een aankoop. Wellicht weet iemand er eventueel een goede te staan met alle benodigdheden.
Ik wil er met name stuart stoommachines en eventueel onderdelen voor de Allchin mee maken.

mvg

Chiel

Snipper

Re: nieuwe draaibank nodig, maar wat?

Berichtdoor Snipper » Zo Okt 22, 2017 9:25 am

Met dit dilemma heb ik ook gezeten.
Myford is kwalitatief een goede draaibank maar verder heb ik er geen ervaring mee.
Destijds een emco 8 aangeschaft , maar door het veelvuldig gebruik werd ik helemaal ziek van.
Bij elke toerentalwisseling of schroedraadsnijden moet je de riemen verleggen of tanwielen wisselen.
Rap het ding verkocht en een andere aangeschaft.
Mijn advies is (Als het budget het toelaat)!!
Een EMCO MAXIMAT SUPER 11
Het is een perfecte machine waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad.
Alles geschakeld met handels - geen riemen verleggen - ook niet voor de meest gangbare schoefdraden.
Met een wisselwielen set erbij kan je alle rechte schroefdraadsoorten die er bestaan maken.
Eens komt de tijd dat we ook in de zee olie zullen moeten verversen.

Villatrippaz

Berichtdoor Villatrippaz » Zo Okt 22, 2017 4:31 pm

Beste Chiel,
Persoonlijk ben ik een zeer groot liefhebber van Myford draaibanken en heb daar ook ruime ervaring mee.
Mocht je interesse hebben in een goede gebruikte of gereviseerde Super-7, stuur mij dan even een PM berichtje.

Groeten,
Yoshi

Foden

Berichtdoor Foden » Ma Okt 23, 2017 4:08 pm

Beste Chiel,
Moeilijke keuze en niet makkelijk te beantwoorden op een forum. Iedere modelbouwer heeft zo wel zijn voorkeuren. Uitgangspunt moet zijn: hoe groot (draaidiameter / centerafstand) heb je nodig, nu en wellicht in de toekomst. Hoeveel ruimte heb je? Moet het een tafelmodel zijn (bijv. Myford, maar ook Optima, HBM enz.) of een vrijstaande? (Maximat 11, AI, Schaublin of nog veel meer)
Het budget en wat heb je al aan gereedschappen? Als je nu al een boorkop, centers enz hebt van een bepaalde maat, kan het handig zijn om daarmee voort te kunnen. Op een Myford is niets aan te merken, behalve dat ze, ook gebruikt, behoorlijk aan de prijs zijn en vooral de wat oudere modellen een beperkte doorlaat van de hoofdas hebben. Shroefdraad snijden zonder riemen omleggen en wisselwielen steken is mooi, maar hoe vaak heb je het nodig? Wil je het wijzigen van snelheden sowieso makkelijker maken zonder riemen omleggen, overweeg dan een bank aandrijving middels een motor met frequentieregeling en liefst niet één met een DC motor, want daarvan is de elektronica de achilleshiel. Zie ook een eerder topic hierover.
Succes met het maken van een keuze en laat eens weten wat het geworden is.
Foden

Marcel101

Berichtdoor Marcel101 » Vr Okt 27, 2017 11:36 am

Hallo Chiel.

Ik heb (zeer beperkte) ervaring met grote industriemachines. Zelf heb ik sinds dik 10 jaar een myford ML7 en ik ben er dik tevreden mee. Goede kans dat het machientje ouder is als ikzelf (ik ben 53) maar werkt prima hoor. Het grote voordeel is dat de fabriek nog steeds bestaat, en ze hebben een prima service. Alle onderdelen zijn dus nog te verkrijgen. En er zit een myford handel in Nederland, die heeft ook het meeste op voorraad.

Er is ook de wereld aan speciale hulpstukken voor te verkrijgen. Zelf heb ik er ook een boorkolom op. Topslede eraf en machineklem erop. Ik heb een lange meetklok met 10 centimeter uitslag die zet je op het bed tegen het zadel. Als je dan met een edgefinder de zijden van je werkstuk opzoekt kun je heel precies meerdere gaten boren. Je kan er ook een dremel inzetten, kun je de wat zachtere metalen frezen. Er is echt de wereld aan spul voor te koop.

Ik vind dat opzetten van een tandwieltrein geen probleem, als je het een paar keer gedaan hebt is het een klusje van 10 minuten. Bovendien gebruik ik voor de meest voorkomende schroefdraad gewoon tappen en snijplaten. En je kunt er gewoon een leidschroef met tandwielwisselbak opzetten, heb ik al gezegd dat er de wereld aan spul voor te krijgen is ?

Enige nadeel is de doorlaat, die is met 15 mm wel aan de kleine kant. Leer je goed van improviseren, tussen centers draaien met een vaste bril bijvoorbeeld. En de mijne heeft wel ruime speling op de dwars- en de topslede spindels. Daar valt mee te leven zolang je er rekening mee houdt. Ik heb in elk geval nog nooit overwogen om die te vervangen (is nog gewoon te koop). Wel aanwijzers die je op nul kunt zetten, die heeft de ML7 niet staandaard. En een verdeeltafel. En nog een extra freeshulpstuk. Ik zou me nog eens arm kopen aan die troep :P

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Veel succes.
Marcel
plaats hier je onderschrift

Marcel101

Berichtdoor Marcel101 » Vr Okt 27, 2017 1:30 pm

Afbeelding

Dezelfde wisselbak die een super7 standaard heeft maar de ml7 niet.
Is gewoon nog steeds los te koop en kun je zo op je ml7 schroeven. Wel prijzig, er hoort ook een andere kortere leidschroef bij. Ik houd het bij dit soort dingetjes om mijn draaibank te verbeteren :
Afbeelding
Oh ja, en een quick change toolpost was ik nog vergeten te zeggen ...

Foden

Berichtdoor Foden » Za Okt 28, 2017 12:55 pm

Hallo Marcel,
Even een kleine reactie op jouw bericht over "Nieuwe draaibank nodig....."
Myford bestaat helaas niet meer; die heeft het af moeten leggen tegen de import uit het verre oosten, maar ook omdat ze onvoldoende met de tijd zijn meegegaan. Er zijn nog wel steeds veel onderdelen te koop, dat wel, zowel nieuw als gebruikt en zeker in Engeland. Daar hoorde een Myford lange tijd tot de basisuitrusting van een hobby werkplaats zo ongeveer.
Ook nog iets om op te letten voor Chiel, mocht je kiezen voor een gebruikte Myford: is het een metrische uitvoering of één in Imperial?
Als je toch zelf steeds wat verbetering en uitbreiding van jouw ML7 zoekt kijk hier eens naar: http://www.arceurotrade.co.uk/projects/ ... b-mod.html
Ik heb deze modificatie gedaan op mijn ML10 en dat bevalt prima. Het scheelt ook iets (niet alles) in het oplossen van de speling op de spindel van de dwarsslede en het draait lichter.
groeten,
Foden

Marcel101

Berichtdoor Marcel101 » Za Okt 28, 2017 9:25 pm

Het klopt dat Myford failliet is geweest. Echter, ze hebben een doorstart gemaakt en bestaan nog steeds. https://www.myford.co.uk/
En de Myfords zijn zo populair dat er ook een keur aan andere fabrikanten is van spul wat je op je Myford kunt zetten. Te veel om op te noemen.

Ik vond dat mijn ML7 niet compleet was zonder schroefdraadklok (gangenteller). Origineel Myford, af fabriek gekocht. Goeie service hoor. Maar misschien draaf ik wat door. Het is het enige waar ik ervaring mee heb, misschien gaat hetzelfde wel op voor Emco waar Chiel naar vraagt, dat weet ik niet.

Vriendelijke groet,
Marcel

Terug naar “Werkplaatstechniek”