Kleine scheepsmachine bouwen

Alle vragen die nergens anders kunnen kunnen hier worden gesteld

Moderator: Moderators

samdr

Kleine scheepsmachine bouwen

Berichtdoor samdr » do jun 14, 2018 11:13 pm

Hallo,

Ik ben Sam, 36 jaar en heb voor dat ik samen ging wonen, trouwen en kinderen kreeg me bezig gehouden met o.a. scheepsmodelbouw. Ik had uit dit verleden nog een romp van een schip liggen en zit met de gedachte om hier een stoomschip van te gaan maken.

Heb wat zitten te googelen heb het volgende ontwerp van een kleine machine gevonden http://www.john-tom.com/ElmersEngines/06_slider.pdf. Ik heb dit ontwerp als basis gebruikt voor een 2 cilinder motor dat ik met CAD heb getekend en omgezet naar metrische maatvoering. De bedoeling is om twee van deze machine's te gaan gebruiken als machine voor in dat schip. Het betreft een van meranti gebouwde lat om lat romp van ongeveer een meter lang. De cilinders van de machine hebben een boring van 10mm en slag van 2x (dubbelwerkend) 4mm. Is dit voldoende om het schip daar mee voort te stuwen?

wijns

Re: Kleine scheepsmachine bouwen

Berichtdoor wijns » vr jun 15, 2018 8:58 am

Sam

Hoe breed is die romp wat is de water verplaatsing ? Een foto misschien?
Welke diameter en lengte van ketel kan er in?
Er zijn in ieder geval betere alternatieven voor scheepsmotor.
Dirk

samdr

Berichtdoor samdr » vr jun 15, 2018 3:12 pm

Dirk,

De romp is 17 cm breed en 97 cm lang.
Waterverplaatsing weet ik niet, de romp weegt nu 3kg maar daar moet nog wat plamuur, epoxy, stoommachines, ketel, RC besturing, ballast en de opbouw bij. Ik vermoed dat hij straks een kilo of 10 tot 15 zal wegen, met behulp van google kom ik dan op 10 a 15 dm3 uit?
Er past een ketel in van 90mm doorsnede en 130mm lengte.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wijns

Berichtdoor wijns » vr jun 15, 2018 9:32 pm

Sam
Ok , dit zal je mogelijk" kort door de bocht vinden" maar gooi weg die romp en begin aan iets nieuws.
Zulk een romp vertegenwoordigd geen 5% van het bouwen van een stoomboot(je)
Ik weet niet of je al ervaring hebt met stoommotoren en ketels.
Maar denk er eens over na om iets te maken waar je zeker van bent dat het werkt.
Een mooi project is de stoomsloep van A.M.Oudes http://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm-1 ... -1893.html
De motor en ketel is volledig getekend , en... in mm maten. http://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm-6 ... -sloe.html
Je hoeft je hoofd over niets te breken , iemand anders heeft dat al voor u gedaan.
Dirk

samdr

Berichtdoor samdr » za jun 16, 2018 11:58 pm

Een sloepje heb ik ook wel aan zitten denken, dat was min of meer optie 2. Het voordeel hiervan is dat de stoommachine zichtbaar is tijdens het varen. Echter de romp weggooien dat niet, er kan altijd nog een elektromotor in die romp. Ik heb die romp gebouwd ergens toen ik een jaar of 14 á 16 was, die ligt dus zeker al 20 jaar te wachten. Geen probleem dus als die nog eens een paar jaar moet wachten voordat die is afgebouwd.

Wat het sloepje en de stoommachine betreft, de genoemde stoommachine heeft 2 cilinders met een boring van 10mm en een slag van 11mm. Ik neem aan dat een 2 cilinder met een boring 10mm en slag van 12mm dan ook een sloepje zal moeten kunnen voortbewegen, b.v. deze Duitse V twin http://www.john-tom.com/MiscrPlans/Germ ... rman01.pdf?

wijns

Berichtdoor wijns » zo jun 17, 2018 11:11 am

Dat je die romp wil bijhouden uit nostalgie kan ik goed begrijpen , ik herken mezelf er in.
Lang geleden heb ik eens een twee cilinder met ongeveer die afmetingen gemaakt en die zit in een Engelse puffer van 80 cm.
De gasgestookte ketel heeft een diameter van 80 mm en een lengte van ongeveer een 140 mm.
Zo een puffer is niet vooruit te branden maar de snelheid is toch een 4 km/h.
Vaartijd is ongeveer 20 minuten.
Dus ja , die Duitse V twin zal het wel doen in een sloep.
Dirk

Terug naar “Algemeen”