Cadmium vrij zilversoldeer

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hhogendoorn
Berichten: 86
Lid geworden op: di dec 28, 2004 3:07 pm
Locatie: Dirksland

Cadmium vrij zilversoldeer

Bericht door hhogendoorn » di jul 30, 2019 8:57 am

Vraagje : De huidige cadmiumvrije zilversoldeersoorten bevatten tin ipv cadmium, kan de "Agxx Zn Cu Sn" legering tegen het "beitsen" van koper met behulp van verdund zwavelzuur?
(tin<-> zwavelzuur ??)

Groet Hans

Foden
Berichten: 60
Lid geworden op: za jan 01, 2011 7:09 pm
Locatie: Leiderdorp

Re: Cadmium vrij zilversoldeer

Bericht door Foden » di jul 30, 2019 12:55 pm

Hallo Hans,
Ik heb nooit stil gestaan bij het gebruik van verdund zwavelzuur voor het beitsen van koper na zilver solderen met cadmium vrij zilversoldeer en de mogelijke reactie van tin en zwavelzuur. Er zijn vast wel scheikundigen / metallurgen onder de lezers die hier meer verstand van hebben. Ik gebruik nu steeds vaker een oplossing van citroenzuur in warm / heet water zoals beschreven in O.S. 271 t/m 274 (2016) door Jan Koomen: "De bouw van een koperen ketel voor een kolengestookte locomotief."
Het bevalt mij prima. Zowel koper als messing soldeerwerk komt er prachtig schoon uit en het is niet zo agressief en gevaarlijk als zwavelzuur.
Succes,
Foden

hhogendoorn
Berichten: 86
Lid geworden op: di dec 28, 2004 3:07 pm
Locatie: Dirksland

Re: Cadmium vrij zilversoldeer

Bericht door hhogendoorn » di jul 30, 2019 1:26 pm

Ik hoorde het op de voorjaarsstoomdag van ....(?) om geen verdund zwavel te gebruiken bij cadmiumvrij zilversoldeer, ik gebruik zelf ook citroenzuur en ja dat gaat perfect.
Hans

pfb
Berichten: 177
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Re: Cadmium vrij zilversoldeer

Bericht door pfb » ma aug 05, 2019 9:59 pm

Moi Hans,
Voor de snelle schoonmaak van een zilversoldering kun je rustig verdund zwavelzuur gebruiken. Bij een test heb ik na een uur kleine belletjes op het oppervlak gezien, dat is dus ongeveer het max. Tijdens het solderen gebeurd het wel eens dat ik snel verder moet maar dan gaat het soldeerwerk niet langer dan een minuut of 10 in het zwavelzuur bad. Citroenzuur gaat veel langzamer en dan kun je je werk ook nog 'vergeten' eruit te halen. Maar op den duur wordt alles op gevreten
Zilversoldeer met 55% zilver gebruiken, dat is iets beter bestand tegen zwavelzuur. Maar naar mijn idee hoef je bij normaal gebruik je geen zorgen maken.
Groet, Peter

hhogendoorn
Berichten: 86
Lid geworden op: di dec 28, 2004 3:07 pm
Locatie: Dirksland

Re: Cadmium vrij zilversoldeer

Bericht door hhogendoorn » do aug 15, 2019 4:55 pm

Dank voor de info, groet Hans

Plaats reactie