Ik ben nieuw op dit forum. Van af mijn jeugd ben ik geinteresseerd in industriesmalspoor en de bouwbeschrijving van de GEA in de Modelbouwer boeide mij zeer. Het is er nooit van gekomen te beginnen aan de bouw van een stoomlocje vooral vanwege gebrek aan kennis en ruimte en door een andere hobby; het verzamelen van echte smalspoortreinen (http://www.decauville.nl)
Nu ben ik verhuisd en zijn er mogelijkheden tot het inrichten van een bescheiden werkplaatsje en zo kwam de GEA weer in mijn gedachten.
Op dit moment heb ik nog geen gereedschap maar denk er aan om lid te worden van een club (Het Y) om zodoende te leren over metaalbewerking en uit te zoeken wat minimaal nodig is voor de bouw, kwa draaibankje en freesmachine. Om te oefenen en te bekijken hoe het me afgaat zou ik kunnen beginnen met onderdelen die te maken zijn zonder veel machines, zoals het frame en machinistenhuis e.d.
Hoewel op zich een prachtig model klopt het uiterlijk van de GEA, gemodelleerd naar een 50pk O&K locomotief, niet geheel met de werkelijkheid. Bovendien spreken de kleiner types smalspoorloc's mij erg aan. Bij het vergelijken van een foto van een kleine 20PK O&K met een tekening van de modelloc bleek dat je een grotere locomotief zou kunnen bouwen met behoud van de belangrijke en beproefde afmetingen als keteldiameter, de asstand en cilinderafmetingen. (zie tekening)
Sterker nog, je zou met behoud van de belangrijke afmetingen en onderdelen een 5" locje kunnen maken. Schaal wordt dan ongeveer 1:5,5, (700mm spoor)
Veranderingen zijn een iets groter frame, een ander machinistenhuis, langere assen. Belangrijke veranderingen zijn een grotere diameter wielen, en de ketel zou iets langer moeten worden. Verder zou vrijwel alles gelijk kunnen blijven, of heb ik dat mis?

De maten zijn natuurlijk bij benadering maar zijn redelijk accuraat.
Voordat ik ga tekenen wil ik weten of dit soort veranderingen straffeloos mogelijk zijn...Dus heb ik een paar vragen:
Is het een probleem om de ketel en vlampijpen iets te verlengen en de rookkast iets in te korten? Daarbij veranderd ook de plaats van de stoomdom. Waarschijnlijk moet er dan een nieuwe tekening gemaakt worden die gekeurd moet worden?
Een iets grotere schoorsteen heeft effect op het stoken van de loc, ik neem aan in positieve zin?
Is het een probleem om (met behoud van dezelfde cilinders) de wieldiameter te vergroten?
Sorry voor het lange verhaal en het feit dat ik hier nieuw ben met meteen allerlei vragen!
Bij voorbaat dank!