Draaibank

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Dodulation

Draaibank

Berichtdoor Dodulation » Zo Mei 16, 2010 6:37 pm

Waarschijnlijk is dit onderwerp reeds meerdere keren besproken maar ik ga het toch nog eens vragen. Er doen veel verhalen de ronde en er zijn erg veel verschillende meningen over verschillende type draaibanken. Zelf sta ik op het punt om na lang wikken en wegen een Myford te kopen. Inmiddels ben ik ook al een tijdje bezig met het zoeken naar een leuke draaibank. Zo heb diverse nieuwe (Chinese) draaibanken in mijn handen gehad zoals HBM, Quantum en Optimum die voor een schappelijke prijs over de toonbank gaan. De meningen lopen sterk uiteen maar er is toch nog een behoorlijke groep mensen die ‘geen’ problemen hebben met deze draaibanken qua precisie en levensduur. Met name de prijs is voor velen doorslaggevend geweest om voor één van de bovenstaande merken te kiezen. Het zal ook sterk te maken hebben met wat men er op wil draaien en dan voldoet zo’n bank voor de gemiddelde modelbouwer prima. De andere verwijst je gelijk door naar een AI of een Schaublin maar dan moet je dat wel even naar zolder kunnen tillen en je buidel echt opentrekken. Nee, ik heb het hier echt over een draaibank voor hobbymatig gebruik. Een Myford valt mijns inzien nog in die ‘compacte’ categorie want als ik de - naar zeggen van diverse personen - sterk verouderde en achterhaalde Myford beet heb voelt het apparaat gewoon robuust aan, ik heb meer het gevoel een goed stuk gereedschap beet te pakken als dat ik aan een Quantum machine zit. Ik heb het hier dus niet over de prijs / kwaliteit verhouding want die is dik in orde bij de Chineesjes maar over het gevoel dat zo’n apparaat opwekt. En dan doet het er even niet toe wat ik wil draaien en welke precisie ik zoek maar gewoon het gevoel van de draaibank in zijn algemeenheid want ik zie mensen dingen maken op de goedkoopste Chinees die er te krijgen is waar menigeen nog een puntje aan kan zuigen. Maargoed, denk dat dit forum bij uitstek geschikt is om eens naar de ervaringen te vragen aangezien ik er op het modelbouw forum niet echt wijs uit kom.
Hoor graag de bevindingen/meningen van jullie. Het gaat er dus niet om voor welk geld koop de beste bank gekocht kan worden, maar wie verkiest er een 35 jaar oude bank (er vanuit gaande dat deze in orde is) boven een hagelnieuwe Chinees of andersom?

ger

Berichtdoor ger » Zo Mei 16, 2010 7:51 pm

want ik zie mensen dingen maken op de goedkoopste Chinees die er te krijgen is waar menigeen nog een puntje aan kan zuigen.
Hier sla je de spijker op zijn kop ;)
Ik heb zelf altijd op een Schaublin gedraaid , dus ben erg verwend natuurlijk :P
Sinds aantal jaren heb ik ander werk , en heb mezelf een chinese draaibank aangeschaft , want tja geen geldboom in de tuin :D
De afwerking is niet zo heel netjes natuurlijk, maar met een beetje goede wil is er prima op te draaien ;) zeker voor de hobby.
De kwaliteit van je werkstuk zit grotendeels in je vingers, ik zag vroeger mensen draaien op een tot op de draad versleten draaibank, maar hun werk was perfect.
Zolang de machine netjes rond draait kan je er mooi werk van afkrijgen ;)
Ik durf de uitdaging wel aan , een amateur op een schaublin en ik op mijn chinees :P

Hier wat plaatjes en filmpjes van onderdelen gemaakt op een chinese draaibank ;)

http://s221.photobucket.com/albums/dd275/knorr/

Kloppertjes

Berichtdoor Kloppertjes » Zo Mei 16, 2010 10:09 pm

Al heb ik niet zo heel veel vergelijkingsmateriaal zal ik toch mijn mening ook maar geven.

De eerste bank waar ik op heb (leren) draaien was de Emco Compact 8 van mn vader. Redelijk degelijke machine voor zover ik me kan herinneren. Later heeft hij een HBM machine gekocht, kan me zo het type even niet herinneren. Ook deze machine draait best aardig, behoorlijk solide en niet veel speling.

Op de Universiteit Twente staan er AI Hembrug machines in de werkplaats. Deze waren redelijk afgeragt en waren naar mijn idee niet altijd even zuiver meer. Toch waren het fijne machines om op te werken. Heel erg soepel allemaal.

Bij het Saxion in Enschede staan 2 Weiler Condor machines. (een 81 en een kleinere machine, type onbekend) De kleinste van de 2 is qua formaat vergelijkbaar met de HBM machine. In vergelijking met de HBMer werkt het met deze machines gewoon fijner vind ik. Daarbij heeft ook het hebben van snelwisselbeitelhouders en een uitgebreide schakelkast voor de voeding, welke ontbreken op de HBM machine, wel een invloed. De Weiler machines lopen gewoon net iets soepeler, het kost net even een beetje minder kracht en het geeft allemaal net even wat meer gevoel.

Mijn mening is tot nu toe altijd geweest: Als je het geld hebt om een mooi oude machine te kopen of de tijd hebt om een oudje voor weinig op de kop te tikken en te reviseren is dat een mooi kans. Ontbreekt het aan tijd en/of geld, ga dan gewoon voor een "Chinees" en ga lekker bouwen. Het werken met een Chinees is niet persée minder nauwkeurig, minder mooi of langzamer. Soms vergt het echter net even wat meer inspanning om het goed te krijgen.

Bovenal: Doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt.

v.d.Hoest

Berichtdoor v.d.Hoest » Zo Mei 16, 2010 10:46 pm

Goede avond,
Op je vraag naar ervaring met chinees en een andere europees model,Ik heb een emco v10 ruim dertig jaar oud, nieuw gekocht deze is vergelijkbaar met de myford, ook nieuw heb ik een wabeco 4000 300mm tussen de centers, beide zeer goede machines hier zijn ook veel hulpstukken voor verkrijgbaar en ook de rest waarde na 35 jaar van de emco is zeer hoog.
Ook heb ik een freesbank Huvema fr40 een chinees ,deze is zo slecht dat hij allen gechikt is voor boor wzh.
Ook deze freesbank heb ik nieuw ,de spelling was nieuw minimaal maar al snel zoveel dat dit niet meer nastelbaar was.
Hij was mooi geverfd enz maar de gietstukken waar deze machines van gemaakt zijn zijn zo slecht dat een magneet er niet op vast blijft zitten,
zeer veel zand in het gietstuk en weinig ijzer waardoor vlug veel slijtage.
Ook heb ik een wabeco 1210 freesbank deze is van goede kwaliteit en er zijn veel aanpasmogelijkheden kogel omloopspillen, cnc, enz voor deze machines.
Het geluid welke deze machines maakt is voor in huis ook heel
belangrijk ,tandwielen ,riemen of nog beter freqwentie gereld.
Mijn ervaring nooit meer chinees maar liever een europees of een amerikaans draaibankje.
Het is inderdaad zo dat het gereedschap niet zaligmakend is maar goed gereedschap is het halve werk.
Het grote verhaal is natuurlijk de prijs wat wil je er voor uit geven en wat wil je er mee in de toekomst.
Het is niet voor niets dat de restwaarde voor emco enz machines zo hoog is.
Tot zover mijn ervaring voor meer info kan je altijd mailen.
Met groet v.d.Hoest.

Dodulation

Berichtdoor Dodulation » Ma Mei 17, 2010 12:16 am

Nou, wederom weer uiteenlopende meningen maar de essentie is duidelijk heren, dank daarvoor… Maar dat schreef ik ook al, het is de bedienaar die het stukje maakt en dat benadrukt Ger geheel terecht ook in zijn stukje. Het gaat er in mijn vraag echter om wat men verkiest als we even niet naar de centen en/of tijd kijken. “Kloppertjes” en de heer vd Hoest geven daar een verhelderend antwoord op. Ik weet best dat we op al deze machines kunnen maken wat we willen zolang er aandacht en kennis aanwezig is. Hetgeen dat ik merk is dat als ik de Myford beetpak het veel lekkerder voelt dan dat ik een Chinees van diezelfde categorie in mijn handen heb. Er zijn echter mensen die dergelijke oude machines als ‘achterhaald’ beschouwen en ik vraag mij dan weer af waarom… Ik heb de inventieve en vernuftige meerwaarde van de Chineesjes namelijk nog niet kunnen ontdekken. Zodoende mijn vraag; welke bank verkiest men puur op gevoel?

Heren, overigens wel bedankt voor jullie advies

ger

Berichtdoor ger » Ma Mei 17, 2010 1:06 am

Ik heb de inventieve en vernuftige meerwaarde van de Chineesjes namelijk nog niet kunnen ontdekken
Die is er ook niet ;) het is puur een budget kwestie.
Als ik een geldboompje had , dan meteen een schaublin 150 :D
Als je niet naar geld hoeft te kijken , koop je een machine die het best bij je past.
Een conventionele draaibank is feitelijk nooit achterhaald natuurlijk, in de basis is het nooit veel veranderd.
Zolang er maar op zit wat je nodig hebt, de een moet je tandwielen wisselen om schroefdraad te snijden, de andere is het een paar knoppen omzetten .
Dus wat is achterhaald?
Ga er maar van uit dat een chinese machine niet lekkerder draait dan een europese of japanse machine ;)
Enige voordeel is dat het goedkoop is , en dat de gemiddelde hobbyist er een kan aanschaffen om er zijn spulletjes voor bijvoorbeeld modelbouw op te maken.
Of voor de vakman die geen geld of plaats heeft :lol: en de tekortkomingen omzeilt :D

Dodulation

Berichtdoor Dodulation » Di Mei 18, 2010 9:07 pm

Heren, hartelijk dank voor het advies. Ik heb de knoop doorgehakt en ben sinds kort eigenaar van een schitterende Myford ML7-R uit 1992 met een hoop toebehoren. Heerlijke machine!
Laatst gewijzigd door Dodulation op Di Mei 18, 2010 10:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Beunhaas102

Berichtdoor Beunhaas102 » Di Mei 18, 2010 10:07 pm

Bij het Saxion in Enschede staan 2 Weiler Condor machines. (een 81 en een kleinere machine, type onbekend) De kleinste van de 2 is qua formaat vergelijkbaar met de HBM machine. In vergelijking met de HBMer werkt het met deze machines gewoon fijner vind ik. Daarbij heeft ook het hebben van snelwisselbeitelhouders en een uitgebreide schakelkast voor de voeding, welke ontbreken op de HBM machine, wel een invloed.
Ik denk dat je met die kleine een Primus bedoelt

Afbeelding

érg fijne machines, werkt een flinke klap beter als een HBM. Snelwisselbeitlehouders is voor de Weiler overigens ook gewoon optioneel.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten uit de Achterhøek!

Terug naar “Werkplaatstechniek”