moduulfrezenset

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Dicky

moduulfrezenset

Berichtdoor Dicky » Di Jun 13, 2017 3:17 pm

hallo wat ik wil vragen is welke moduulfrezenset is het meest gangbare voor tandwielen te frezen ik maak stoommachines van gewone tekeningen dus geen engelsche tekeningen
moet ik met moduul 0,5 of iets anders beginnen
ik hoor graag van jullie

Mvg, Dicky

Foden

Re: moduulfrezenset

Berichtdoor Foden » Wo Jun 14, 2017 6:34 pm

Hallo Dicky,
Het antwoord is niet zo makkelijk te geven; het hangt af van de grootte van de tandwielen die je wilt maken, oftewel de grootte van het model dat je gaat bouwen. Voor iets van spoor 1 is moduul 0,5 misschien wel goed (of kleiner), maar ga je voor een traction engine op 3" schaal dan komt 2,5 misschien wel eerst of groter en dat stelt ook weer eisen aan de freesmachine die je hebt. Moduulfrezen volgens DIN 780 lopen van 0,3 mm tot 10 mm of meer volgens mijn informatie.
Eén set moduulfrezen bestaat uit 8 frezen, genummerd 1 t/m 8 en welke je gebruikt hangt af van het aantal tanden dat je wilt frezen: tot 12 tanden = no.1, tot 135 tanden = no.8.
Houdt er rekening mee dat moduulfrezen best wel prijzig zijn. Heel soms worden ze per stuk verkocht maar dan moet je weten wat je nodig hebt.
Succes met de hobby,
Foden

Dicky

Berichtdoor Dicky » Wo Jun 14, 2017 9:42 pm

hallo Foden bedankt voor je bericht ik ga eerst met stoommachines beginnen daar heb je niet echt grote tandwielen nodig het is wat je zegt als je een traction engine op 3" schaal gaat maken dan komen er zeker grotere tandwielen in voor .
ik zit te denken om eerst 0,5 te kopen die kosten bij buitenlaar per set van 8 frezen 120 euro en nog 50 euro voor de opspandoorn en wil dan later moduul 1 kopen
mag ik vragen wat je eventueel zelf bouwt en heb je misschien tekeningen van stoommachines
ik hoop iets te horen van je

Mvg, Dicky

Werkplaats

Berichtdoor Werkplaats » Vr Aug 04, 2017 4:11 pm

Tekeningen Julius de Waal
Weetje hoeveel een tiende mm is .
Monteur landbouw mechanisatie geweest vandaar

Leen Brouwer

Berichtdoor Leen Brouwer » Zo Nov 12, 2017 11:54 pm

Kijk naar een gear hobbler:

http://www.metallmodellbau.de/GEAR-CUTTING.php

Dat is veel simpeler en goedkoper dan module frezen te kopen, kijk op bovenstaande website.
module 0,75 of 0,5

Terug naar “Werkplaatstechniek”