revisie AI Hembrug DR 200

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

pieter dr200
Berichten: 7
Lid geworden op: Vr Jul 21, 2017 8:35 pm

revisie AI Hembrug DR 200

Berichtdoor pieter dr200 » Zo Jul 23, 2017 12:07 am

beste mensen,

aller eerst zal ik mij even voor stellen.

ik ben pieter, van huis uit fijnmechanisch instrumentmaker en zelfstandig ondernemer.
tijdens mijn opleiding op het LIS in Leiden heb ik wat spullen en machines gekocht om zelf thuis te kunnen hobbyen.
in de afgelopen jaren is het een beetje uit de hand gelopen, wat geresulteerd heeft in een eigen bedrijf, gespecialiseerd in draai frees reparatie en montage werkzaam heden.
in de afgelopen jaren heb ik telkens een wat beter of nieuwere machine's gekocht om makkelijker of sneller te kunnen werken. om alles in een keer goed te kopen is financieel niet haalbaar, want goede machines zijn heel erg duur.

nu was ik eind vorig jaar opzoek naar een wat grotere draaibank voor er bij en kon eigenlijk niet iets vinden wat bij mij paste, de kwaliteit valt tegen of de machine was erg afgeleefd.
ook een nieuwe machine paste niet in het budget, een nieuwe colchester wat vergelijkbaar is met de dr200 kost al gauw een €80.000,-

enige tijd later vond ik op marktplaats de AI die ik nu heb, de machine werd aangeboden als werkend.
maar toen ik daar ging kijken was er niks wat werkte, na wat onderhandelen kon ik de machine overnemen voor eigenlijk de oud ijzer prijs.

hier wat foto's van toen de machine binnen kwam
Afbeelding
er zijn al wat deuren luiken en roosters verwijderd om te kunnen zien waar we mee te maken hebben.
de oude elektrische installatie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

99% van de oude elektrische installatie komt niet meer terug in de machine.
dit om verschillende redenen.
-stuurstroom verlagen naar 24v dc i.p.v. 220 volt
-nieuwe motor om dat de oude de koeling door de wikkelingen trekt en niet geschikt is voor een frequentie regelaar.
-vervangen van bekabeling omdat het oud is, door de leeftijd en invloed van olie verhard de isolatie waardoor het kan afbreken.
- nieuw elektro pneumatische ventiel, de oude werkt niet meer vermoedelijk door verharsde olie.
-plaatsen van een frequentie regelaar.

de rede dat ik een frequentie regelaar toepas heeft met een aantal overwegingen te maken waardoor het eigenlijk ongeveer even duur is dan de originele besturing na bouwen.

persoonlijk vind ik de oude besturing wel goed maar er zitten wat dingen in wat ik niet lekker vind.
zo start de machine direct on line op (dus zonder ster driehoek schakeling) wat het nadeel hier van is dat de machine een piek van 90 ampère per fase trekt met opstarten (hoofd motor van 11KW 15 PK). een ander na deel is de tegenstroom rem inrichting, dit werkt als volgt. op het moment dat je de machine uit zet worden de fase omgedraaid zodat de motor de andere kant op wil draaien tot dat hij stil staat. ook hier spreken we van grote vermogens om te kunnen stoppen.
ook is een ouderwetse besturing vrij ingewikkeld en kostbaar om te maken ten opzichte van een frequentie regelaar, die eenvoudig en makkelijk is aan te sluiten en te programmeren. even ter vergelijking ongeveer 80% van de oude besturing zit nu in een module ook komt een groot deel van de bekabeling te ver vallen.

hier onder nog wat foto's van het demonteren en schoon maken
ik doe het in twee gedeeltes om een beetje het overzicht te houden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
afgeleverd bij het straal bedrijf.
omdat er verschillende verf lagen op zitten en het onderling ook niet gehecht heeft, heb ik besloten om hem maar kaal te stralen. zodat ik er zelf een verf systeem naar keuze op kan zetten.

in de tussen tijd dat de voet bij de straler was heb ik de versnellings bak onder handen genomen.
Afbeelding
ook mijn hulp staat er met regelmaat op de foto
Afbeelding
Afbeelding
alle deksels er af om alles te kunnen controleren (op schade) en schoon te maken.
op zich geen grote gebreken gevonden, wel nieuwe pakkingen en keerringen ook de aftap leiding aangepast zodat er weer makkelijk afgetapt kan worden (door de vorige eigenaar verwijderd). ook diverse stoppen vervangen voor nieuwe( de oude waren erg afgekloven).
wel een ontdekking gedaan, vermoedelijk heeft de versnellings bak een eigen olie pomp gehad om de tandwielen te smeren. de uitlopers zitten er nog in alleen de leidingen en pomp niet meer. ook zit er op een plek een schijf in gelijmd om een gat af te dichten. ik denk niet dat het kwaad kan alles ziet er goed uit en vet van de olie, dus laten we dat maar zo.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding voorzien van een nieuwe lak laag en bezig met het pas maken van de nieuwe lucht cilinder
ook heb ik een aanpassing gemaakt aan de transmissie demper, hier zaten twee grote open lagers in welke met vet gesmeerd moeten worden, ik heb deze vervangen door twee gesloten versies. om de oude lagers te smeren gaan er eerst 2 patronen vet in en het overtollige vet slingert hij er langs de aandrijf riem uit, iets wat niet handig is.
Afbeelding
de slede waar de motor en versnellings bak opstaat ook maar even opnieuw geschilderd, niet echt mooi maar het is ook een ruw giet stuk.
Afbeelding
van af het gat naar de uitsparing hoort af de fabriek de aftap leiding te zitten.

mvg pieter

Terug naar “Werkplaatstechniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron