Oliedruppelaar

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

elavir

Oliedruppelaar

Berichtdoor elavir » Di Sep 26, 2017 7:52 pm

Sinds een week ben ik in het bezit van een oude Karger draaibank. Het is mijn eerste en met het ontroesten, schoonmaken en doorsmeren ervan heb ik een vraag over de smering van de spindel. Dit is een glijlager systeem die van boven af met olie gevoed wordt alleen is het nogal een dorstig systeem. Ik zou daar graag een (zelfgemaakte)oliedruppelaar op willen bouwen, heeft iemand van het forum hier ervaring mee of ideeën over? Alle suggesties zijn welkom.
Gr Richard.

pfb

Re: Oliedruppelaar

Berichtdoor pfb » Wo Sep 27, 2017 8:21 pm

Denk je dat je hoofdlager iets versleten is? Heb je dat gemeten? Het moet dan na gesteld worden om het olie verbruik in de hand te houden.
Gebruik je wel de goede olie soort, iets dikker kan een heel verschil maken.
Groet Peter

elavir

Berichtdoor elavir » Wo Sep 27, 2017 10:27 pm

Hoi Peter, als ik de as "droog" in de lagers beweeg is er geen voelbare speling maar ik heb het niet gemeten. Het is ook geen stelbaar lager en ik weet niet wat de toleranties mogen zijn. Weet jij wat acceptabele waardes zijn en of je die met een schuifmaat kan meten?
Gr Richard.

pfb

Berichtdoor pfb » Do Sep 28, 2017 9:37 am

Moi Richard, dat meten van de spindelspeling is een beetje moeilijk. Ik doen het op een minder elegante manier; door een meetklokje op de neus van de spindel te zetten en dan de proberen de spindel met een stuk hout ( tegen beschadigen) van ongeveer 50 cm op te drukken. Door de afwijking af te lezen kun je bepalen of er een na stelling nodig is. Bij een koude machine mag het max. 0.02mm zijn. Achter aan de spindel zit meestal een druklager die bv door twee moeren opgesteld kan worden.
Groet Peter

elavir

Berichtdoor elavir » Do Sep 28, 2017 8:47 pm

De speling heb ik nagemeten en die is 2 honderdste. Dan hoeft hij gelukkig niet nagesteld worden want die mogelijkheid zit er niet op, het is echt een oude bank, ik denk bijna 100 jaar( zie foto's). Wat voor dikte olie moet er in zo'n machine? Ik heb er 10w40 in gedaan maar dat loopt er te snel uit.
Gr Richard.

https://imgur.com/a/E8p7H
https://imgur.com/a/xkck7
https://imgur.com/a/tpZAX

pfb

Berichtdoor pfb » Vr Sep 29, 2017 9:21 pm

Moi Richard, De foto's geven voor mij een iets ander beeld van het geheel. Mooie machine, jaren geleden heb ik ook op zoiets gedraaid. Dat was een Schaublin maar ongeveer gelijk van jouw uitvoering. Die machine had twee vetpotten op de hoofdlagers en ik denk dat, nadat ik nog eens de foto's heb bekeken, het ook twee vetpotten zijn.
Het toerental is daardoor beperkt tot max. 1500 toeren maar het is daarmee goed te doen.
Dus ver erin en gaan, succes Peter

elavir

Berichtdoor elavir » Za Sep 30, 2017 1:14 pm

Moi Peter, ik heb op lathes.co.uk gekeken bij Schaublin maar die potten zijn een stuk groter dan die op de Karger zitten. Die hebben een doorlaat van 1/1,5 mm en daar komt lijkt mij geen vet door. Ik denk dat ik eerst een dikke versnellingsbakolie( sae 100) probeer.
Nog bedankt voor alle info :-)
Gr Richard.

elavir

Berichtdoor elavir » Vr Okt 20, 2017 8:58 pm

Peter, ik wist niet dat je de vetpotten onder druk kon zetten met aandraaien. Na wat experimenteren met dikkere olie( die er toch ook nog te snel uit liep)heb ik twee vetpotjes gemaakt. Schroefdraad aansluitingen van andere adapters gezaagd en deze aan messing wartels gesoldeerd. Vet erin en een messing stop erop en aandraaien tot het vet eruit komt :-)
https://imgur.com/a/F3tjn
Ik ben al wat aan het draaien geweest en het werkt goed, bedankt voor de tip.
Gr Richard.

Terug naar “Werkplaatstechniek”