Ketelregelment; 50barliter grens

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

marcok

Ketelregelment; 50barliter grens

Berichtdoor marcok » ma okt 15, 2018 7:54 pm

Beste stoomgroepers,

Na jaren passief meelezen ben ik mij nu serieus aan het orienteren op de bouw van een 5" live steamer. Ik heb diverse opties overwogen en mij ook verdiept in het ketelregelement om niet voor verrassingen komen te staan. Daar komt een vraag naar boven;

Het ontwerp wat ik op het oog heb heeft een koperen ketel ontworpen op een druk van 80psi (5.5 bar), volume zo'n 15 liter. P * V maakt dus 82.5 barliter. Als ik vervolgens door de flowchart ketelkeuring ga toont mij dit dat uitvoering in koper niet mogelijk is in het geval van een zelfbouw ketel, want de ketel is meer dan 50 barliter.

Echter, als ik een dergelijke ketel zou kopen bij een professionele ketelbouwer (en dus gekocht of geimporteerd is) (zoals Western Steam Boilers bijvoorbeeld) rept de flowchart niet over de 50 barliter limiet, en is enkel de 200 barliter regel van toepassing. Klopt dit?

Uiteraard dient de ketel door de professionele bouwer voorzien te zijn van een CE markering, ik zal nagaan of dit het geval is bij een partij als Western.

TLDR; kan een zelfbouw koperen ketel met p*v > 50 maar p * v < 200, niet goed gekeurd worden, maar als men de zelfde ketel laat bouwen door een prof wel?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tijd,
Marco

pfb

Re: Ketelregelment; 50barliter grens

Berichtdoor pfb » di okt 16, 2018 3:01 pm

Moi Marco,
De voorwaarden voor het toepassingsgebied kent, naar mijn oordeel maar twee nl; hogere druk dan 0.3MPa ( 3bar ) met een max. van 0.6MPa ( 6bar ) en een inhoud van max 20 liter. Een lagere druk heeft andere regels.
Naar mijn idee kan je de ketel zelf maken. Want doordat je geen constructeur van professie bent en alleen een eigen ketel maakt, ben je ook niet CE markering plichtig. Natuurlijk moet de ketel tekening naar de rekenmeester zodat het geheel door-gerekend kan worden.
In het Handboek Modelketels kun je maten vinden van wanddikte, steunafstanden en andere eisen waaraan een stoomketel moet voldoen. Hierin heeft de rekenmeester altijd het laatste woord.
Nu de volgende vraag, wat moet die ketel voeden? Een machine voor een 15mtr. lange sloep?

Groet, Peter

marcok

Berichtdoor marcok » di okt 16, 2018 8:18 pm

Hoi Peter,

Bedankt voor jouw blik op de zaak. Ik heb het ketelregelement er nog maar eens op nageslagen;
Modelstoomketels met een (p x V (in liters)) van meer dan 5 MPa.liter (50 bar.liter), maar minder dan 20 MPa.liter (200 bar.liter) worden eveneens gekeurd volgens de procedures van deel C van dit reglement door ketelinspecteurs van de vereniging, met dien verstande dat de hydraulische test eerst uitgevoerd mag worden nadat een inspecteur van een erkende instelling (NoBo) in de gelegenheid is gesteld om deze desgewenst bij te wonen. Dit zijn modelstoomketels die vallen in categorie II.
De ketel zou dus in categorie 2 vallen, tot zo ver prima. Echter, enkele paragraven verder lees ik de volgende passage;
Ketels in categorie II, welke geheel zijn vervaardigd uit koper vallen buiten het bestek van dit reglement. Indien de bouwer een geheel koperen ketel in deze categorie wil vervaardigen, dient deze, in verband met de speciale te volgen procedures en voorschriften, vóóraf contact op te nemen met de Veiligheids Commissie van de NVM, de Veiligheids Coördinator van het SVS of in België: met de inspecteurs van de Stoomgroep Turnhout of K.M.Y.C.A.
Waar de "flowchart" rept over "uitvoer in koper niet mogelijk" is men hier wat minder hard. Maar er lijkt dus wel een bijzondere situatie te zijn in dit geval. Iemand ervaring wat deze speciale procedures in zouden houden?

Het gaat hier overigens over een ketel voor een 5" Sweet Pea smalspoor machine, zeer veel van gebouwd, bijna allen met een koperen ketel. Beproefd concept zou je zeggen...

Groeten,
Marco

pfb

Berichtdoor pfb » wo okt 17, 2018 9:05 am

Moi Marco,
Nu snap ik het even niet meer; een 5" Sweet Pea heeft nooit een inhoud van 15 liter. Het is eerder 1,5 of 2 liter inhoud. Ik heb een poos geleden een soort gelijke ketel afgeleverd die net over de 2 liter was.
Reken dat nog eens goed na. Mijn fout was dat ik keek naar de inhoud en niet naar het model.
Maak je het met 2 of 3 assen?
Groet Peter

marcok

Berichtdoor marcok » wo okt 17, 2018 1:05 pm

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie weer, dit helpt me enorm in de goede richting. Het lijkt er inderdaad sterk op dat ik me verrekend heb en heb lopen rekenen met de diameter en niet met de straal (wiskunde is al weer wat jaartjes geleden...).

Een Pea heeft een "Marine style" boiler, allemaal ronde vormen dus. Daarmee ben ik even gaan rekenen om de inhoud van de buitenmaten van de ketel te bepalen en daar de inwendige delen af te trekken;
Boiler; 4,55 liter
Jacket (gaat om de vuurkist); 4,94 liter.
Totale inhoud 9,5 liter.

Dan gaat er nog af;
20 * vlampijp a 0,05 maakt 1 liter.
Vuurkist 1,73 liter
De rekensom geeft 6,76 liter netto boiler inhoud. Dat is al een heel ander getal dan mijn eerdere 15. Als ik dit vermenigvuldig met de werkdruk van 5,5 bar kom ik op 37 bar.liter waardoor het ineens over een categorie 1 ketel gaat. Dat werpt een heel ander licht op de zaak!

Ik zal eens contact op gaan nemen met de rekenmeester voor het doorrekenen van het ketelontwerp. De variant die ik wil bouwen is overigens een 0-4-2 met tender. Dus 2 drijfassen en een "ponytruck".

Groeten,
Marco

pfb

Berichtdoor pfb » wo okt 17, 2018 5:07 pm

Moi Marco,
In Engeland zijn er een hoop van dit aantrekkelijk model gebouwd. Toch denk ik dat de inhoud nog iets kleiner is. In Engeland levert Blackgates ketelpakketen met voorgeklopte delen, maar misschien kun je ook eens informeren bij Sauerbier in Zierikzee.
Succes, Peter

Terug naar “(stoom)Ketels”