Reparatie stoomwals

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

OldSmokey71

Reparatie stoomwals

Berichtdoor OldSmokey71 » vr jan 25, 2019 2:56 pm

Hoi,

laatst heb ik een tweedehands stoomwals weten te bemachtigen. Hij loopt prima stationair, alleen schiet hij na een stukje rijden uit de versnelling. Achteruit houdt hij het langer vol dan vooruit. Na controleren wat er kan zijn, viel me op dat het tandwiel op de as enigszins krom is (niet veel, maar ook niet mooi vlak) en het linkerwiel lijkt een beetje te zwabberen. Verder kan de as aan de linkerkant op en neer in het chassis (ik weet niet of dat hoort), waardoor ik de wals iets moet optillen voordat ik de versnelling kan inschakelen. Het viel me verder op dat in het linkerwiel een set spaken ontbreekt.
Ik heb een klein beetje huiswerk gedaan: het lijkt er sterk op dat het een D365 van Wilesco is. Ik kan daarvoor een nieuw wiel bestellen en zo nodig een nieuw tandwiel, maar ten eerste moet ie dat wel waard zijn en ten tweede ben ik er nog niet achter hoe ik het wiel van de as kan krijgen. Kennelijk kunnen ze onafhankelijk op de as draaien.
Wie heeft er een oplossing?
Alvast bedankt.

gerard
Contacteer:

Re: Reparatie stoomwals

Berichtdoor gerard » di jan 29, 2019 12:01 pm

Beste...

De wieldopjes van de wielen kunnen er met gepaste liefde af gewipt worden. Zodat je de wielen kan demonteren. Betreffende de versnelling deze werkt met een bedieningspal die op een andere lip geklonken is. Als je deze met een drevel een klap geeft loopt deze weer stroef en zal de wals minder snel uit zn versnelling schieten.
Succes.

Vriendelijke groeten Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”