Conisch gaatje

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 187
Lid geworden op: ma okt 11, 2004 8:46 pm
Locatie: Munnekeburen

Conisch gaatje

Bericht door Frits » wo jun 15, 2005 5:44 pm

Hallo,

Wie kan mij vertellen hoe ik een klein conisch potgaatje kan maken? :?:

Afmetingen: bv. 4 mm diep, op de bodem 3 mm, bij de opening 4 mm.

Met een binnendraaibeitel kom ik niet in het gat.

Hoe maak ik zoiets? :?

Bij voorbaat dank

Frits
Bouw het perfekt, maar houd het simpel. :D

wim600008149
Berichten: 70
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 8:44 pm
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door wim600008149 » wo jun 15, 2005 9:44 pm

Frits,

ik weet niet precies wat je bedoeld met potgaatje maar ik moest ooit eens een conisch gat hebben en vond niet de juiste frees. Dan maar met een klassiek boorfreesje een gaatje geboord en telkens met een iets groter freesje dit gaatje verruimd, maar uiteraard niet tot op de bodem (dus elke keer een groter freesje, en elke keer iets minder diep gaan). Zo onstond een (bijna) conisch gat met trapjes. Mijn freeskolom kan ik verstellen zodat ik schuin op een werkstuk in kan werken. Omdat de trapjes klein genoeg waren (ong 0,2 mm geloof ik) kon ik met een ruimer de trapjes wegschaven zodat een mooie conische binnenvorm ontstond. Mijn werkstuk was op een draaitafeltje bevestigd (noodzakelijk voor de laatste stap). Als je het zo doet wel opletten dat je je werkstuk bij deze laatste stap niet te snel rond laat draaien.

Afbeelding

Hopelijk ben je hier iets mee

Met vriendelijke groeten, Wim :D

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 187
Lid geworden op: ma okt 11, 2004 8:46 pm
Locatie: Munnekeburen

Conisch gaatje

Bericht door Frits » do jun 16, 2005 5:35 pm

Hallo Wim,

Voor jouw idee moet je wel veel verschillende freesjes hebben. Ppfff...

Een potgat is een blind gat, dus niet door en door.
Wat ik tot nu toe heb geleerd, is dat het maken van een heel klein draaibeiteltje wellicht de beste oplossing is. :P
Eerst voorboren en dan conisch uitdraaien.
En dat voor maar 2 gaatjes. :oops:

Die beitel is in elk geval universeel en dus ook bruikbaar voor soort gelijke andere gaten. Wel een lastig werkje, maar het is het proberen waard. :wink:

Als het me lukt laat ik het wel weten.

Groetjes

Frits
Bouw het perfekt, maar houd het simpel. :D

Gebruikersavatar
Rob
Site Admin
Berichten: 91
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 2:42 pm

Bericht door Rob » do jun 16, 2005 8:44 pm

Frits,

Wat je moet gebruiken is een zogenaamde D-bit. Dat is een stukje zilverstaal van de grootste diameter die je nodig hebt, Het onderste stukje draai je dan zo af dat de benodigde conus ontstaat. Vervolgens slijp je dat stukje dat je nodig hebt exact tot de helft van de diameter af (in de langsrichting zogezegt) Dus is je zilverstaal 4 mm rond dan slijp je het tot exact 2 mm, als je dan tegen de kopse kant aan kijkt is er met een beetje fantasie een D te zien. Om het gaatje te maken boor je nu eerst de kleinste diameter, zet vervolgens de D-bit in de boormachine en met lage snelheid voorzichtig het gat conisch maken. afhankelijk van het materiaal waarin je moet boren moet je mogelijk het bitje harden. Op deze wijze kan je ook ruimertjes maken.

Rob :D

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 187
Lid geworden op: ma okt 11, 2004 8:46 pm
Locatie: Munnekeburen

Conisch gat

Bericht door Frits » vr jun 17, 2005 10:42 pm

Hallo allemaal,

Ter elfder ure heb ik het ontwerp van mijn apparaat kunnen wijzigen waardoor het conische gat verviel en ik een gewoon recht gat kon toepassen.
Hiermee is mijn probleem dus ook opgelost. Niet te min bedankt voor jullie adviezen. :)

Frits
Bouw het perfekt, maar houd het simpel. :D

Bert

Re: Conisch gaatje

Bericht door Bert » zo jul 03, 2005 10:07 pm

Frits schreef:Hallo,
als je een beetje handig bent met slijpen kan je ook een boortje conisch slijpen enhet gaatje voorboort en met een beetje snijolie kan je toch nog best wel een aardig resultaat hebben
gr Bert.

Wie kan mij vertellen hoe ik een klein conisch potgaatje kan maken? :?:

Afmetingen: bv. 4 mm diep, op de bodem 3 mm, bij de opening 4 mm.

Met een binnendraaibeitel kom ik niet in het gat.

Hoe maak ik zoiets? :?

Bij voorbaat dank

Frits

Gep Engler

conisch gaatje

Bericht door Gep Engler » di jul 05, 2005 12:03 am

Hallo Wim,
Ik kocht een paar jaar geleden bij een Pool op de "Goederenmarkt" in Weerseloo voor een habbekrats een paar heel kleine hardmetalen binnendraaibeiteltjes van 2,5 mm (nieuw). Hij had toen een doosje vol.
En verder vond ik op de zaterdagse rommelmarkt hier in Delft eens voor EU 1,- een HSS (?) binnendraaibeiteltje van eveneens 2,5 mm.
De Duvel en de grote hoop..... Maar ze bestaan dus in elk geval, die kleine dingen.
En er zelf een slijpen van een toolbit kan m.i. ook niet zo moeilijk zijn.
Succes ermee!
Gep
http://home.tiscali.nl/gepengler/

Plaats reactie