Probleem met Weiler draaibank

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Chefke

Probleem met Weiler draaibank

Bericht door Chefke » vr okt 28, 2011 9:31 pm

Hallo mensen,

Ik ben hier nieuw op het forum, zal me even voorstellen ben Joost
25 jaar en in het dagelijkse leven werkzaam als autotechnicus. Nu heb
ik een probleem met mijn Weiler draaibank aangezien ik hier al diversen topics gezien heb over draaibanken kan ik mijn probleem hier ook wel tussen plaatsen :lol: Het volgende is er aan de hand als ik een stuk as af draai op de gewenste diameter kom ik tot de conclusie dat ie bij de klauwplaat altijd dunner is zo'n 2 a 3 tiende :shock: Heb de machine uit een faillissement gekocht, heb er al het nodige werk aan gedaan zoals nieuwe spindels + nieuwe moeren, grondig gereinigd tandwielkasten voorzien van nieuwe olie. Machine is voor de rest gewoon perfect draait nog rustiger als een wasmachine :P Ik heb al een meetklok op de hoofdas gehad zit nog geen 100ste in. Wie weet er een tip hoe ik er achter kom waar die afwijking vandaan komt.

ger

Bericht door ger » za okt 29, 2011 12:36 am

Hoe lang is die as die je afdraait ? is hij ondersteund door center ? is je beitel scherp , staat de beitel goed op centerhoogte?
Als je een geslepen as opspant en uitklokt op 2 plaatsen, laat dan je klokje eens bovenop die as heen en weer gaan met je support , en ook aan de voorkant van de as, welke afwijking zie je dan ?
Kan zijn dat als je de as ondersteunt met de losse kop , dat je losse kop gewoon uit het center staat , die moet je dan even afstellen.
Meten is weten ;)
Hier wat info over de schlesinger eisen http://alexandria.tue.nl/repository/books/427826.pdf

Chefke

Bericht door Chefke » za okt 29, 2011 4:59 pm

Beste Ger,

De as die ik afdraai is 30mm rond en de lengte is 150mm de as wordt zonder center gedraaid. Ik had een leuk setje beitels gekocht maar kwam er al snel achter dat de wisselplaten van pisbakkenstaal waren. De afwijking was toen veel erger als nu je zag het werkstuk gewoon wegbuigen van de beitel. Heb nu de merken seco en mitsubishi in huis wat vele malen beter werkt de beitel heb ik een tiende onder het hart staan. Zou het niet zo kunnen zijn dat mijn klauwplaat versleten is
kijk ik klok hem wel uit op het einde van het werkstuk maar eigenlijk moet ik dan ook een keer de klok bij de klauwplaat zetten. Ik zal maandag is een as van zo'n 65 cm afdraaien met center dan zie ik gelijk of de losse kop goed staat ik hou U op de hoogte.

sampie

draaibank

Bericht door sampie » za okt 29, 2011 9:30 pm

hoi chefke
Je moet de draaibank zuiver waterpas stellen door een machine waterpas op het bed tezetten Dan het bed naar voor en achter bewegen (de Z-as) De draaibank zodanig stellen dat de libel niet meer beweegt Dit herhalen voor het dwarssupport (de X-as) Hierna zou de onzuiverheid weg moeten zijn groetjes bernie

JAM

Bericht door JAM » zo okt 30, 2011 2:22 am

Hallo Chefke,

Als je op zo'n kort stukje al 2 a 3 tienden verschil meet dan denk ik dat je meer moet doen dan alleen waterpas stellen (wel belangrijk).

Waarschijnlijk loopt de as van de kop niet 100% evenwijdig aan het bed / support (of het bed is uitgesleten/niet correct geslepen, dan heb je een groter probleem).

De kop niet helemaal evenwijdig (helt voor dan we achterover) is op te lossen, maar dit is toch wel een lastige klus en is niet simpel uit te leggen. Gelukkig zijn op het internet voldoende beschrijvingen te vinden om dit te doen. Zoek op de term "rollie's dad" en je zult genoeg beschrijvingen vinden, wel allemaal in het engels....
Er is ook een filmpje te vinden, wellicht helpt het om het duidelijk te krijgen.

Meten is ook in dit geval weten wat er fout is!

Succes ermee!
-Jaap-
Laatst gewijzigd door JAM op zo okt 30, 2011 2:57 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » zo okt 30, 2011 2:29 am

Hallo Chefke,

je draait een as van 30mm met een uit steek lengte van 150mm?
Dan is je uitsteek lengte veel te lang. De vuist regel is 3 x Diameter van het werkstuk, mits je een groot genoeg opspan lengte hebt.
Wat er gebeurt bij te lang uitsteek lengte dat de as weg geduwd wordt bij zijn uit einde tijdens het verspanen. Hier word hij dan ook dikker dan als bij de klauwplaat.

Als je toch in één op spanning wilt draaien zul je een vast of mee draaiend center moeten plaatsen en de losse kop uit klokken. Je draait een snede, meet hem na, en herstel deze afwijking in je lossekop. Deze wel vast laten zitten en het werkstuk laten ondersteunen. Dit herhaal je tot het goed is. Dan draaien met een beetje toe gift, Meten en laatste snede of meer tot hij op maat is. Blijven controleren of het goed gaat.
Als ik zo nog goed door lees kan er niets mis met je machine zijn. Klauwplaat slijt niet zo snel.

Erik
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

Chefke

Bericht door Chefke » di nov 01, 2011 8:58 pm

Hallo,

Ik heb allereerst de bank opnieuw waterpas gesteld wat nodig was.
Ten tweede heb ik een kortere as afgedraait van rond 30mm en de uitsteeklengte daarvan was 80 mm het resultaat daarvan was dat ik nu nog maar een afwijking heb van zo'n 600ste komt waarschijnlijk nog door trillingen denk ik zelf aan.De volgende stap die ik ondernomen heb is dat ik een langere as afgedraait heb tussen center het resultaat daarvan was
dat de losse kop zo'n 4 tiende verkeerd staat. Het center moet ik dus even bij stellen, het probleem ligt dus eigenlijk niet aan de bank maar bij Joost :lol: Bedankt voor jullie tips en antwoorden :)

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » di nov 01, 2011 11:53 pm

80mm ligt hij net binnen de 3x de diameter. Maar persoonlijk had ik alsnog center geplaatst.
Als je de lossekop met center of mee draaiend center gaat gebruiken moet je deze altijd weer op nieuw in stellen als je hem los hebt gehad.
Éen maal vast en niet meer los halen als je hem gaat verstellen.

Als je vast center gaat gebruiken beetje vet of dikke smeer olie op de punt hier van smeren. Er treed altijd wrijving op en dat veroorzaakt warmte en weer afwijkingen.

Succes!

Chefke

Bericht door Chefke » do nov 10, 2011 9:57 pm

Hallo Erik B

Ik heb de assen klaar maar nu krijg ik de volgende stap, ik moet aan het begin van de assen zo'n 4 cm draad [m 24] snijden. Laat ik nou een draaibank hebben waarmee ik draad kan snijden, maar hoe moet ik nu te werk gaan?

De uitloop hoeveel mm moet die zijn?
Hoe krijg ik het voor elkaar dat de beitel telkens in dezelfde spoed start?
En moet ik de beitelslede nog onder een hoek zetten?

groeten Chefke

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » do nov 10, 2011 11:32 pm

Hallo Chefke

Met wat voor één beitel ga je het draad snijden?
Geslepen snelstalen ( HSS ) beitel? Of een hardmetalen wissel plaat?

Wat bedoel je met uitloop? Het begin van het draad aan kopse kant (een schuine kant) of het einde van het draad? ( in gestoken groef of tewel vrijloop groef)

Om de beitel elke keer weer in juiste positie te krijgen zul je hem moeten vrijstellen. Hier bedoel ik mee de beitel terug draaien van het werkstuk af zo dat hij deze niet raakt. Waarom?: er zit altijd een speling in de voedings as. Als je de draai richting om draait en de beitel niet er uit haalt gaat deze na snijden en heb je geen goede schroefdraad.

Je stelt hem vrij en je draait de draai richting om. Let op: haal de voeding er niet uit maar gewoon er in laten zitten. Zo behoud je je start punt van het schroefdraad.

Als je meer gegevens weet kan ik je groter uitleg geven.

Groeten
Erik Bos

Chefke

Bericht door Chefke » vr nov 11, 2011 8:58 pm

Ik gebruik alleen beitels met hardmetalen wisselplaten.
Ik bedoel met uitloop het einde van de draad maar dat heet
vrijloop wist ik niet :oops: Maar als ik het goed begrijp is de
langsvoeding continue ingeschakeld. Dus aan het einde van de draad moet ik de dwarsslede terug draaien en de machine in één keer om schakelen van draairichting gaat dat wel met zo'n zware 380v motor? Dat dadelijk niet de tandwielen om mijn oren heen vliegen :lol:

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » vr nov 11, 2011 9:07 pm

Oke hardmetaal is alleen maar goed.
Aan het einde van het deel waar schroefdraad moet komen steek je vaak een groef. Deze moet dieper zijn als de flanken maat. Het gaat er om dat de moer hier over heen kan draaien.

in één keer de motor omkeren hoeft niet. niet elke machine vind dat idd leuk.
Machine stoppen.
Beitel vrij stellen.
Draai richting om keren en machine weer aan zetten.

De ééne machine kun je de draai richting om keren met tandwielen en andere wordt de stroom richting om gedraaid.

Als je nog vragen hebt kun je het altijd hier posten.

Erik

Chefke

Bericht door Chefke » do nov 24, 2011 6:58 pm

Ik heb gister wat draaiwerk gehad en nu valt me op dat ik weer die
afwijking heb :? Ik ben er achter gekomen omdat ik eerst een as van 650mm lang af moest draaien en toen 2 kortere van 120mm. De langere as had een afwijking van 200ste maar de 2 kortere een 10de zijn tussen centers af gedraait. Ik heb het idee dat mijn bed getordeerd is want op een bepaalt moment begint het support ook zwaarder te draaien. Nu heb ik gezien dat het bed met 8 stelbouten op het frame staat zou ik die afwijking daarmee uit kunnen halen?

pfb

Problemen met Weiler draaibank

Bericht door pfb » do nov 24, 2011 10:18 pm

Moi,
Goed gezien; stelbouten zijn om te stellen.
Gebruik een zeer nauwkeurige waterpas. Zet het op de dwarsslede en verplaats het support, dan moet het geen afwijking geven.
Ook in de lengte richting mag er geen afwijking zijn bij het verplaatsen van het support.
Niet te veel in een keer verstellen, anders ga je echt de mist in.
Ik heb iemand gekend die een, redelijk zware, draaibank op een houten vloer wilde uitlijnen. Hij bleef stellen.
Succes, Peter.

Bert

Bericht door Bert » vr nov 25, 2011 1:46 pm

Chefke,

Ik weet niet of het al genoemd is maar staan je vaste en losse kop wel in lijn met elkaar?
Plaats een center in de vaste kop en een center in de losse kop en kijk eens waar ze elkaar raken. Is dit niet op het uiterste puntje dan mag je veronderstellen dat er met de stand van de losse kop in die positie iets niet klopt.
Houdt er verder rekening mee dat een bed het meest ingesleten is op die plekken waar de meeste wrijving heeft plaatsgevonden. En dat kun je niet weten als je de geschiedenis van de machine niet kent. Bij (ongelijkmatige) slijt van het bed zal een losse kop niet in elke positie in dezelfde lijn kunnen staan met de vaste kop.
Ook als je over de lengte die je noemt wat veel in een keer afneemt en je dit zonder koeling doet of met verkeerde snelheid gaat er misschien wel wat veel warmte in het beitelplaatje zitten met als gevolg een ander snijgedrag.

Ik hoop dat mijn tweede suggestie niet op je bank van toepassing is.

Mvg. Bert.

Plaats reactie