Probleem met Weiler draaibank

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Chefke

Bericht door Chefke » vr nov 25, 2011 10:18 pm

Hallo Peter en Bert,

Ik heb het waterpas nog eens op het support geplaatst, bij de vaste kop is het perfect draai ik het support richting de losse kop dan komt het probleem. Bij de losse kop staat het waterpas uit het lood een 10de, ik heb 2 stelbouten verdraait en het bed staat nu goed waterpas. Maar ik vertrouwde het bed nog niet helemaal daarom heb ik er maar een stalen rei over heen gelegt en toen kwam de aap uit de mouw :o het bed staat hol zowat aan alle kanten het is niet gek veel. Ik heb het met een voelermaatje gemeten zo'n 300ste, dat verklaart waarschijnlijk ook dat de losse kop op elke stand weer anders staat daarom bleef ik continu aan het stellen :roll: Het is jammer dat het zo is voor de rest is het een prima machine, om hem daarvoor te verkopen is ook zo wat aangezien ik er heel wat uren in heb zitten. Misschien dat ik nog is in de toekomst nog een leuke schaublin tegen het lijf aan loop voor een schappelijke prijs :lol:

Bert

Bericht door Bert » vr nov 25, 2011 11:13 pm

Chefke,

Ik weet niet met welk doel je iets gaat draaien. Maar het merendeel van hobbydraaiwerk wordt in de buurt van de vaste kop (slijtage!) uitgevoerd. Dus als je daar geen problemen aantreft kun je toch gewoon lekker vooruit.
En afgezien daarvan is 2 - 3/100ste niet echt veel, professioneel draaiwerk daargelaten.

Mvg. Bert.

Erik.B
Contacteer:

Bericht door Erik.B » za nov 26, 2011 4:45 pm

Bert schreef:Chefke,

"Plaats een center in de vaste kop en een center in de losse kop en kijk eens waar ze elkaar raken. Is dit niet op het uiterste puntje dan mag je veronderstellen dat er met de stand van de losse kop in die positie iets niet klopt. "
Dit is een snelle manier maar niet ideaal. Hier kun je niet op de 0,01.
Je kan het met een gesleepen meet staaf en meet klok controleren en bij stellen. Of op de manier die ik eerder genoemt heb.

Chefke,

Heb je al geprobeerd om de lange as te draaien met een vaste of me lopende bril? Lange assen gaan 'hangen'.
Maar als ik zo je tekst lees kan het idd zijn dat je bed bij de vastekop meer versleten is dan aan het einde van het bed. Dit is op te lossen om het bed te laten reviceren maar dat kost net zo veel als een gebruikte machine.
:roll: :lol:
Do or Do not...there is no try...

http://www.eriksmodelstoom.webs.com/

peterve
Contacteer:

Bericht door peterve » za nov 26, 2011 7:15 pm

Veel weiler draaibanken zijn op een plaatstalen frame geschroefd Dit frame is zo stijf dat je het GY bed moeilijk gesteld krijgt
Je moet dus het GY bed stellen op de plaatstalen onderkast
Bij sommige Weilers zit aan de kant van de losse kop een trek/drukboutconstructie te bereiken vanuit de plaatstalen kast
Maar ik had er ook zonder deze construktie
Dan is de oplossing of shims of een trekdrukconstructie maken door vlak langs te bevestegingsbouten een draadgat te maken in de plaatstalen kast Daarmee kun je het bed plaatselijk omhoog drukken
Een hol bed trek je recht door de meest linkse 2 van de 4 bouten onder de losse kop zijde aan te trekken en/of de rechtse 2 omhoog te drukken dmv een bout in de getapte gaten Op het laatst dienen zowel de trek als de drukbouten strak te staan

Als het bed er ooit af geweest is kan het ontstelt geraakt zijn
Aan de vaste kop kant heb ik het nog niet bekeken maar in principe zou 1 zijde met instellingen genoeg moeten zijn

Peter

Chefke

Bericht door Chefke » zo nov 27, 2011 5:33 pm

Bert,

Ik weet dat 2 a 300ste niet veel is maar voor sommige werkzaamheden is het weer net te gek. Kijk ik heb een paar weken terug fuseepennen af moeten draaien en heb nieuwe bussen moeten maken, dan wordt het toch wel lastig gemaakt als ik telkens met dat conische effect te maken heb.

Erik.B,

Ik heb de as zonder bril gedraaid aangezien er geen bril bij zit maar de as had wel een diameter van 60 mm zou die door kunnen hangen?

Peter,

Ik heb de afgelopen dagen nog het één en het ander beredeneerd, mijn draaibank is uitgevoerd met een trek en drukconstructie net zoals U vertelt.En waarom zouden ze anders 4 stelbouten per kant gebruiken zo gek zijn ze daar ook weer niet in duitsland.Ik denk dan ook dat ze het daar voor gemaakt hebben om zowel een bol als hol bed weer vlak te krijgen.
Als ik nu juist de 2 rechtse stelbouten onder de losse kop omlaag zou draaien en dan proberen om met die trekbout het bed omlaag te krijgen bij de stelbout zodat het bed in de midden omhoog komt zo zou ik in principe het bed weer vlak moeten krijgen.

peterve
Contacteer:

Bericht door peterve » zo dec 04, 2011 4:18 pm

bert
Dat klopt
Tevens kun je er de twist van de bank eruit stellen
Dit is belangrijker daar deze fout dubbel op telt
Let er op slijtage kun je er moeilijk uitstellen

Om de slijtage op een bed te bepalen zet ik een klok tussen het bed en het support Dan til ik het support op (Met een balkje eventueel)en meet ik de speling
Dat doe ik op verschillende plaatsen Bij de kop waar de slijtage groot is en helemaal naar achteren en ook maximaal naar voren waar de slijtage minimaal is
Het VERSCHIL tussen die metingen mag je een indicatie voor de slijtage noemen m.i.

Peter

Bert

Bericht door Bert » zo dec 04, 2011 7:44 pm

Chefke,

Hoe zit het met de bekken van de klauwplaat die je gebruikt? En ik bedoel niet of er speling op de bekken zit.
Ken je de historie van je klauwplaat?
Als het bed van je draaibank niet helemaal okee is, is het onmogelijk om te beoordelen of datgene dat je er recht inspant er ook op grotere afstand weer recht uitkomt.
Het is wel mogelijk om de rechtheid van je klauwplaat op een eendere draaibank (met wel een recht bed) te beproeven. Maar weer op jouw draaibank gaat het resultaat van deze test niet op!
Over het slijpen van bekken staat in aflevering 240 van 'Onder Stoom" een aardig artikel.

Mvg. Bert>

Chefke

Bericht door Chefke » vr dec 09, 2011 9:04 pm

Ben ik weer :lol:

Ik heb het bed op alle mogelijke manieren gesteld maar de slijtage die is te groot
en voornamelijk bij de klauwplaat. Ik heb de slijtage met een meetklokje gemeten net op de manier hoe Peter het vertelt, het bed is zo'n 2 tiende versleten :roll: Wat is wijsheid bed laten slijpen of op een andere draaibank uit met het risico dat ik een kat in de zak koop. Denk er zelf aan om het bed te laten slijpen aangezien ik bijna heel de draaibank onderhanden heb gehad dan weet ik in ieder geval wat ik in huis heb.

Chefke
Niets is moeilijk voor hen die willen!!

Bert

Bericht door Bert » za dec 10, 2011 4:35 pm

Het zal je een paar (tr)euroknaken koste, Chefke, maar gelijk heb je.

Mvg. Bert.

Chefke

Bericht door Chefke » zo jan 29, 2012 4:53 pm

Ik zal even vertellen hoe het erbij staat, de Weiler is volledig gedemonteerd
tot de laatste bout toe :P Er zijn een aantal zaken die ik nog over het hoofd heb gezien, met het demonteren van de tandwielkast kwam ik nog wat olielekkage tegen en heel wat vloeibare pakking. Nu is er iemand zo handig geweest om geen keeringen te monteren vandaar de lekkage :lol: Het volgende probleem kwam ik tegen er zitten in totaal 4 v-snaren op en 2 daarvan kun je zo vervangen maar die andere 2 zitten om de hoofdspil en daarvan is er 1 in zeer slechte staat daar is een hap uit.Om die 2 v-snaren te vervangen moet je de hoodspil uit bouwen dus zo gezegd zo gedaan maar met het demonteren kwam ik weer wat nieuws tegen :lol: Er zijn twee lagers zeer slecht er zitten gewoon putten in terwijl de lagers geen bijgeluid gaven, nu heb ik besloten om maar alle lagers van de hoofdspil te vervangen nu we toch bezig zijn :roll: Nu krijg ik die lagers pas over 3 weken maar weet iemand hier toevallig hoe je die hoekcontactlagers afstelt?
Het bed is zo goed als kaal even de linialen demonteren en even de rest goed schoonmaken. Het beste is natuurlijk het bed met het support te laten slijpen anders is het nog maar half werk, heeft misschien iemand een goed vertrouwd adres waar ze zo'n bed kunnen slijpen.

Alvast bedankt,

Chefke
Niets is moeilijk voor hen die willen!!

Plaats reactie