Links-rechts voeding voor Emco Compact 8 (E)

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rweust

Bericht door rweust » wo nov 23, 2011 11:28 pm

Ik heb recent een Emco Compact 8E gekocht. Deze draaibank bezit, zoals waarschijnlijk bekend, geen langsvoeding naar rechts (en kan dus ook geen linkse draad snijden). Nu kwam ik laatst in een Duits modelbouwblad uit januari 2006 een omkeeroverbrenging tegen die het voordeel heeft dat deze met slechts minimale aanpassingen aan de bank zelf (tapgat in aandrijvingplaat en een kleine sparing in de kap) te monteren is en dus ook makkelijk weer te demonteren is. Ik besloot deze te gaan bouwen.

Zie verder de link op modelbouwforum:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/sto ... t-8-e.html

Robert.

rweust

Bericht door rweust » wo dec 14, 2011 12:21 am

Ik zet de topic hier maar even neer, op modelbouwforum is er een zinvolle, maar wel wat lange discussie tussendoor gekomen.

Eerst de platen uit 3 mm staal gemaakt (met de flex en de vijl, ik heb geen freesbank). De ruggen zijn uit staal en hard gesoldeerd, net als de verspringing voor de hendel.

Afbeelding

De stalen tandwielen (modul 1, 8 mm breed) 1x Z=40 en 2x Z=15. Kogellager met asgat 9 mm, 2 naaldlagers met asgat 6 mm.

Afbeelding

En het geheel met gemonteerde tandwielen en lagers.

Afbeelding

De omkeeroverbrenging gemonteerd (nog zonder hendel).

Afbeelding

Robert.
Laatst gewijzigd door rweust op wo dec 14, 2011 12:31 am, 2 keer totaal gewijzigd.

rweust

Bericht door rweust » wo dec 14, 2011 12:30 am

De omkeeroverbrenging wordt in de kap onder de hoofdspil gemonteerd.

Afbeelding

In bovenstaand voorbeeld, draait de draadspil in de oorsponkelijke richting. Dus klauw linksom (bovenkant naar je toe), voeding langsslede naar links. De wisselwielen staan mooi rechtop en vallen in de kast.

De bedienhendel steekt door de kap, van alluminium hoekprofiel wordt een arretering gemaakt.

Afbeelding

In het volgende plaatje is de draairichting van de draadspil omgedraaid. Bij linksom draaiende hoofdspil (klauw bovenkant naar je toe), beweegt de beitel dus naar rechts.

Afbeelding

Robert.

rweust

Bericht door rweust » wo dec 14, 2011 12:33 am

Het werkt perfect. Mocht iemand interesse in meer gegevens hebben dan hoor ik het wel (PBtje).

Robert.

rweust

Bericht door rweust » za dec 17, 2011 3:49 pm

Het blijkt dat deze omkeeroverbrenging ook al op het web staat:

http://finance.groups.yahoo.com/group/8 ... 20Tumbler/

Ik had hem uit een Duits modelbouwblad, maar voor iedereen die hem wil bouwen voldoet bovenstaande link ook. Zoals gezegd, het voordeel is dat deze zonder grote aanpassingen achter de pulley van de hoofdspil te bouwen is.

Robert.

baggeraar

Bericht door baggeraar » zo dec 18, 2011 9:42 pm

die jahoo link doet het niet.
moet je daar lid van zijn om beeld te kunnen zien?
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.

rweust

Bericht door rweust » zo dec 18, 2011 11:40 pm

Sorry Harm,

Deze link werkt inderdaad alleen als je eerst een Yahoo account hebt. Deze had ik al en wordt automatisch geladen in de browser, vandaar dat ik het niet merkte. Als je geinteresseerd bent, kun je je op onderstaande link aanmelden voor de 8x18 Lathe groep,forum gaat over de Emco Compact 8, daarna kun je de vorige link gebruiken.

http://finance.groups.yahoo.com/group/8x18Lathe/

Hier staan alle files over de Wurdemann Tumbler, zoals deze van origine Duitse omkeeroverbrenging in het Engels is genoemd.

Plaats reactie